Hogy tudom egy testbe irányított erő kiszámítását?
"az a pont ahol a mozgásban lévő test a legnagyobb erőt fejti ki a másik testre"
Mármint milyen módon fejt ki rá erőt? Első körben akkor, amikor összeérnek. A másik lehetőség, hogy a cső fala és a két tárgy között nem tud áramolni a levegő, vagyis a mozgó test felett megnő a nyomás. De ez esetben is akkor lesz a legnagyobb az erő, amikor a legmagasabban van, vagyis a legkisebb a két tárgy közötti térfogat, ilyenkor a legnagyobb ott a légnyomás.
"a lendülete hol adná le a legnagyobb erőt"
Maga az erő sok dologtól függ, és időben sem állandó, inkább mozgási energiát nézz, és akkor a mozgó test sebességétől függ, vagyis a legnagyobb sebesség kell neked.
Ha a légnyomás állandó a cső alján, ahol bejön a levegő, akkor elvben egyenletesen gyorsítja a testet. Viszont ha a cső oldalt lyukacsos, akkor ahogy egyre több lyukon szökik ki a levegő, egyre kisebb lesz a nyomás, a gyorsulás értéke pedig csökken.
A kérdés az, hogy a légnyomás hogyan függ a lyukak számától és méretétől, és ezzel fel lehet írni egy idealizált sebesség idő függvényt. Ehhez viszont kellene a lyukak távolsága, elrendezése, mérete stb. (Nehogy leírd, csak jeleztem, hogy mi mindentől függ a konkrét válasz.)
Nyugodtan eltekinthetünk a csőtől, lyukacsosságtól és egyebektől. Arról van szó, hogy egy test egy pillanatban kap egy nagyobb (függőleges) erőhatást, ennek hatására mozgásba lendül, majd visszaesik. A kérdés pedig az, hol adja le a legnagyobb erőhatást (ha útjába kerül valami).
Erőtörvény. Egyenesvonalú mozgás. A test kezdetben nyugalomban van, kap egy löketet (F erő), gyorsul, majd a gravitáció hatására lassul, megáll és visszahullik gyorsulva. Ha elé kerül valami, a mozgási energiáját tudja átadni. Ebből következően ott a legnagyobb ez az erő, ahol a leggyorsabb a test. Ez vagy közvetlenül az indulási hely után van, vagy visszahulláskor a legalsó ponton. Gondolom, téged az előbbi érdekel. A gravitációhoz képest kicsi erő esetén ez rögtön az indulás után van, ha elég nagy az erő, akkor picit feljebb. Légmozgás esetén mondjuk úgy az indulás után 1 cm. Maximum.
"A test kezdetben nyugalomban van, kap egy löketet (F erő), gyorsul, majd a gravitáció hatására lassul, megáll és visszahullik gyorsulva."
Ha egyszeri nyomás lökést kap, akkor igen, de ha a nyomás folyamatosan nyomja alulról, akkor nem. Én úgy értelmeztem, hogy 30 cm magasban "megáll", ott lebeg, amíg a nyomás megvan alatta.
A másik: "gyorsul, majd a gravitáció hatására lassul"
Ennek is lesz egy sebesség maximuma valahol a kettő között.
Köszönöm a válaszokat, viszont a témánál maradva. Hogy tudnám kiszámolni hogy ez a 20 grammos test milyen sebességgel kell hogy ütközzön egy 900 grammos testnek hogy az 10 mm-t megemelkedjen függőlegesen mozog minden.
Továbbá mennyire számít az hogy a testek ott ahol ütköznek milyen anyagból vannak? Jelenleg mindkét test alumínium, esetleg kellene rá egy keményebb réteg hogy a puhaság miatt ne vészen el erő, vagy ezt elenyésző?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!