Hogyan oldható meg egy 4,5 méter hosszú csőtengely befogása, meghajtása?
Tegyük fel, hogy egy emelőgéphez 4,5 méter hosszú tengely szükséges, amin 2 db kötéldobra csévélődik fel az acélszerkezetet tartó sodronykötél.Az emelt súly 2 tonna.
A tengely a fesztáv miatt vastagfalú cső. Hogyan oldható meg a kötéldobok rögzítése a csőtengelyen (oldhatóan) és a tengelyvégek befogása, meghajtása?
Emelőgépekhez soha nem alkalmazunk ilyen hosszú tengelyt. Alapvető konstrukciós hiba, és szilárdságilag is nagyon kedvezőtlen.
Alapesetben csigahajtómű szükséges, és a csigakerék tengelyére kell felszerelni a kötéldobot.
Egyéb: Ellensúlyt célszerű betervezni.
A modern technológia lehetővé teszi a frekvenciaváltós megoldásokat is.
Javaslom Pattantyús Emeleőgépek c. művét.
Alapból nem pártolom a tengely és azon rögzített dob megoldást.
A tengely lehet nagy átmérő is, de jóval kisebb a dobnál, randa nyomatékok vannak ott. Tengelyátmérőn egy alakkal zárás is kockázatos lehet.
Dob oldalán rögzített széles átmérőn hegesztett "ujjakkal" rögzülő tengelycsonkok jobbak lennének.
A legjobb egy olyan hajtás lenne, a mi közvetlenül a kötéldobot hajtja.
Kis nyomatékoknál tömör tengelyen retesz is elég lehet, de nem tudom, most mekkora nyomatékról lenne szó.
Tervezett dob- és tengelyméret?
Két tonna nem egy nagy durranás, ha nem méretezed túl a dobátmérőt, a nyomaték is kicsi.
Nézd meg, egy öt tonnás csörlő miylen kis filigrán vacak.
Azért a #3 által belinkelt képből azt is látni kell, hogy a motor részéről az emelőerőnek csak a felét kell kifejteni, mivel a megoldás mozgócsigás.
Plusz ott van az a nagy bödön, nyilván abban van a frekvenciaváltó, ami a kis méretet lehetővé teszi. Régen, amikor még nem létezett frekvenciaváltó (ill. nem volt elterjedt) akkor az emelőgépek szinte kizárólagosan csigahajtóművel voltak hajtva. Ezért is kellettek pl. épületekben a felvonó gépházak.
" az emelőgépek szinte kizárólagosan csigahajtóművel voltak hajtva"
Az ma sem egy utolsó dolog, ha önzáró, akkor bármilyen motor- vagy fékhiba is van, nem ejti le a terhet.
"Az ma sem egy utolsó dolog, ha önzáró"
Még amikor csak egy bekezdésű csigákat gyártottak, ez nagyjából igaz is volt. Azonban a rossz hatásfok miatt rátértek a két, három bekezdésű csigák használatára. Ezzel együtt a hajtás már nem önzáró, főleg ha már be van a hajtómű alaposan járatva.
"bármilyen motor- vagy fékhiba is van, nem ejti le a terhet."
Amíg nincs tengelytörés.
"Amíg nincs tengelytörés."
Na ez ellen van biztonsági méretezés. :)
Sajnos még így is előfordulhat tengelytörés. Ezek többnyire fáradásos törések, amelyeket az ismétlődő dinamikus terhelések okoznak.
Aztán persze konstrukciós hibákból adódóan is lehet tengelytörés, pl. tipikusan akkor, ha a tengely három helyen van csapágyazva, mert így a szerkezet statikailag határozatlan lesz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!