Nem lenne jobb úgy kialakítani a személygépkocsikat, hogy egy deltoid csúcsainál lennének a kerekek?
Elől-hátul 1-1 kerék lenne és köztük minkét oldalon 1-1?
Nem lehetne így áramvonalasabb formát kialakítani?
Vagy így rosszabb lenne a stabilitás kanyarban?
Hát, a kanyar végülis önmagában nem gond.
Végül is most is egy deltoid végein vannak a kerekek. Csak szabályos deltoid és 45 fokkal eltér a menetirány.
Az a hosszirányú deltoid semmivel nem borulékonyabb, mint egy mostani autó, ha a súlypont magassága és kerekektől távolsága hasonló arányú, mint egy "normál" autó esetén.
Ha hosszúkás és magas súlypontú, akkor kanyarban fékezésnél, gyorsításnál lehet gond, mert akkor nem kerék irányban hat a terhelés, hanem "kerék közé" és elég kis támasztáv van.
Praktikus okokból inkább az a gond, hogy a nyomtávhoz képest kicsi az utastér és raktér.
Meglehetősen kevés háromkerekű jármú van, éppen a fenti okokból, problémák hasonlóak.
De mint írtam ,a borulékonyság ott is csak akkor igaz, ha az alátámasztás és súlypont-magasság arány túl van zrikálva a minél nagyobb beltér érdekében.
A kormányzás szempontjából kevésnek tűnik az egyetlen első kerék kormányzása, illetve a differenciálmű a két középső keréknél továbbra is szükséges.
Jobb és bal oldalon könnyen keletkezhet elől és hátul is olyan alátámasztatlan nyomaték, ami megcsavarja a járművet, akár forduláskor, akár fékezéskor, akár gyorsuláskor, így az alvázra állandóan tekerő, hajlító erők hatnának, ami korai elöregedésüket okozná, illetve maguknál a kerekeknél is, sőt a felfüggesztéseknél, a csapágyazásnál is szeszélyes oldalirányú erők hatnának, nem beszélve a rugózásról, ahol megint pont az elől, hátul levő két oldal alátámasztása hiányos, holott sokszor a vektoriális erők pont arra tendálnak.
Egészen biztos, hogy rosszabb lenne a stabilitás.
"A kormányzás szempontjából kevésnek tűnik az egyetlen első kerék kormányzása, illetve a differenciálmű a két középső keréknél továbbra is szükséges."
Valóban, valószínűleg a legjobb megoldás a kormányzott elülső és hátulsó kerék lenne, a hátsó lehet akár passzív kormányzott is (bár az nagy kanyarterhelésnél gond lehet).
Esetlegesen lehetne elöl és hátul is passzív, két középső kereket a difivel lehetne kormányozni. Mondjuk ezt nagy sebességhez nem ajánlanám. :D
Amúgy megkérdem, minek a 3 mellé negyedik kerék?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!