Ha egy golyó középpontja V sebességgel mozog, akkor egy kerületi pontja V*Pí-vel?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Általában nem, viszont mindig van olyan pontja a felületének, ami V sebességgel mozog. Érzésre legalább 2.
Egyáltalán mit értünk egy golyó kerülete alatt? Van-e valamilyen egyéb kényszer, amit alapján azt várjuk, hogy ez pontosan meghatározott legyen? (Például ha tisztán gördül egy felületen, akkor az egyik pontja a felülethez képest mindig áll.)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Mivel a felület súrlódás mentes, ezért tetszőleges w szögsebességgel foroghat bármilyen tengely körül, mert a felület nem lassítja.
Szóval a felületi sebesség egy adott pontban, ha a golyó gömbalakú, a szögsebesség vektor w, a középpontból a felületi pontba mutató vektor pedig r, akkor
Vf = V + w×r
(és w×r nagysága ugye w*R*sin(x), ahol R a golyó sugara, és x a forgástengely és a felületi pontba mutató sugár által bezárt szög).
Sajnos nem érzem úgy, hogy segítettem, de ennél többet ezek alapján nem nagyon lehet mondani…
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"ha egy golyó gurul súrlódásmentes felületen"
... akkor csúszik, nem gurul.
Szerintem "csúszásmentesen" akart lenni.
Ha gurul, akkor a kerületi sebesség = a "v" sebességgel, a legalsó pontjának sebessége 0, a legfelsőé 2*v, a többi pontja
a kettő közötti sebességgel mozog.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Hát igen, ezt bizony el kéne döntenie a kérdezőnek, hogy mit csinál a golyó. Mert ha gördül, akkor nem csúszik, hameg csúszik, akkor nem gurul...
Bár azt is definiálni kéne mit értünk az alatt, hogy valami gurul. Mert ilyen fogalom a mechanikában nem létezik!
Csak két fogalom lehetséges: gördülés ill. csúszás. A gördülésen belűl van tiszta gördülés, aminek két feltétele is van: kinematikai: az érintkező pontban a relatív sebesség zérus. kinetikai: az S súrlódóerőre: |S|<=mű*|N|. Továbbá lehet csúszva gördülés. Ennek számítása már nehézkesebb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!