A hangszóró hogy működik?
Azt értem, hogy az elektromos energiát alakítja át rezgéssé.(vagy valami ilyesmi)
De hogyan képes egyszerre több rezgésre?
Együtt hallom a dobot, zongorát, gitárt, éneket. Ezt a részt nem értem, hogy hogyan képes egyszerre több frekvenciát is közvetíteni.
Valójában nem az van, hogy külön-külön közvetíti a frekvenciát. A hangszóró hangot közvetít.
Az csak egy mesterséges művelet, hogy spektrumelemzés útján meg tudjuk mondani, hogy milyen frekvenciákból tevődik össze a hang.
Valójában ezt úgy kell elképzelni, hogy a hang egy jelként kezelhető. És ez a jel előállítható lineárisan független függvények lineáris kombinációjaként.
A Fourier-transzformáció során ezek a komponens függvények sin(1*valami), sin(2*valami),... sin(n*valami) alakúak.
Amikor mintavételezünk egy jelet, akkor az történik, hogy ezekből a sinusokból kivesszük a frekvenciákat, és így állítjuk elő a spektrumot. A Fourier előállítás elméletileg végtelen komponensből áll, azonban a gyakorlatban a mintavételi frekvencia véges, ezért a Shanon-féle mintavételezési tétel értelmében véges komponens állítható csak vissza. (További komponensek nem, mert nem lesz egyértelmű akkor a transzformáció.)
Tehát hogy komponensre bontjuk, ez pusztán mesterséges információkivétel.
Olyan, mint amikor süt a Nap, és ezt fehér fénynek mondjuk. Mesterségesen viszont az összetevők kinyerhetők belőle, és ezek a szivárvány színek, amelyhez szintén adott frekvencia társul. frekvencia szerinti sorban: vörös narancs sárga zöld kék ibolya.
Remélem érthető.
Érthető, ugyanakkor mégsem.
Tehát az agyunkat becsapja a hangszóró?
Másként hallom az élő koncertet (unplugged), mintha egy hangszóróból jönne?
Nyilván a hangfal más, mikor több hangszórón jön a hang, és más lesz a hangkép.
Más lehet bizony az élő hang, és ami a hangszóróból jön.
Ha felveszed a hangodat magnókazettára, és visszajátszod, még egy külső személy is másképp hallhatja adott esetben.
Hangszóró típustól, geometriájától, villamos vezérlési lehetőségeitől is függnek dolgok.
Két dolog ami alapvetően fontos lehet:
1. membrán átmérője. Nagyobb átmérőhöz általában mélyebb (azaz alacsonyabb frekvenciájú)hangok tartoznak
2. Hangszínszabályozás: Ez elég bonyolult, de itt meg a frekvenciavágásról van szó, azaz speciális szűrők alkalmazásával frekvenciákat szűrnek, amit speciális villamos áramkörrel lehet megcsinálni.
Nem véletlen, hogy még kisebb koncerteken is külön hangtechnika van. Egy nagy "hangpulton" van sok kapcsoló, vezérlőgomb, azokkal mind-mind egy rakat hangeffektus állítható.
Próbáljuk kicsit máshogyan.
Amikor valamilyen hangot felveszünk egy mikrofonnal, akkor a levegőben (vagy bármely más közvetítő közegben) terjedő rezgések eredője megrezegteti a mikrofont, ami a rezgéssel arányos (feltéve ha nem torzít) elektromos jeleket generál, amit valahogyan tárolunk (ebbe most ne menjünk bele).
A hangszóró ennek a fordítottját csinálja, azaz az elektromos jelek rezgésre késztetik, amit átad a levegőnek és ezt halljuk hangnak.
Valójában amikor a füleddel hallod a hangokat, akkor is hasonló dolog történik, a levegő rezgései megrezegtetik a dobhártyádat, ami ingerli a hallóidegeket és ezt érzékeli az agyad hangnak (kicsit leegyszerűsítve :) ). Tehát ott is a hangok eredőjét érzékeled, nem külön külön az egyes hangokat, csak az agyad szét tudja válogatni, hogy a zene mellett még a telefonod is jelez és anyád is mondja, hogy vidd el az ugató kutyádat végre sétálni.
A hangok eredője nagyon bonyolult rezgés is lehet, de lehet egy egyszerű szinusz hullám is, teljesen mindegy a mikrofon, illetve a hangszóró szempontjából. Legalábbis egy bizonyos határig, mert minél nagyobb valami, annál nehezebb (több energia kell hozzá) gyors rezgésre bírni. Ezért a hangszórók (és persze a mikrofonok is) általában csak egy bizonyos frekvenciatartományban viszik át a hangokat torzítás mentesen, a nagyobb (nehezebb) hangszórók a kisebb frekvenciájú (mélyebb hangokat), míg a kisebb (könnyebb) hangszórók a nagyobb frekvenciájú (magasabb) hangokat.
A fül becsapása nem biztos, hogy megtörténik.
Az emberek általában azokat a hangokat hallják, amelyek frekvenciája 20 és 20 000 Hz közötti (ez az ún. hallható tartomány), de ez a tartomány jelentősen függ az illető személy korától, foglalkozásától és nemétől. Az emberek zöme tinédzser korára már nem hallja a 20 000 Hz-es hangokat, és ahogyan idősödik egyre kevésbé hallja a magas frekvenciákat.
A legtöbb emberi beszélgetés hangrezgése 200 és 8 000 Hz között változik, és az emberi fül az 1 000 - 3 500 Hz-es hangmagasságokra a legérzékenyebb.
Egy remek minőségű, márkás audio készülék, mondjuk Infinity sokkal jobb minőségben adhat vissza egy koncertet, ha azt szintén kiváló felvevőeszközökkel rögzítik, mint a valóságban, mert az élő koncert lehet gyenge hangminőségű színhelyen, pl. szabadban, ahol esetleg nem túl jó helyre szól a jegy. Stúdiófelvétel prezentálhat kiváló minőséget, de természetesen az élő koncert élménye nagyobb lehet ettől függetlenül.
A 40 KHz már nem hallható senki számára, pedig a hangrögzítés ezt simán túlszárnyalja.
Több mikrofonnal megoldható a stereo, a qadrofon hangfelvétel..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!