LED izzók gyártása és később hulladékba kerülése nagyobb környezeti kárral járhat mint az energia amit megtakarít?
Ma halottam valakitől csak megemlítés szintjén hogy egy ismerőse ezt terjeszti.
Most megpróbáltam utána járni.
Rengeteg oldalt találtam arról hogy megtérül-e annak aki led izzóra vált, érdemes-e hol érdemes stb...
Viszont amiről nem találta eddig semmit, legalábbis Magyarul, hogy a gyártásba fércölt energia és nyersanyag illetve a később a tönkremenetel után (10-50-100 év!) az újrahasznosítása és hulladékként való kezelése több lenne-e mint a (higanyt is tartalmazó!) kompakt fénycsöveké, vagy a hagyományos izzóké?
Már átálltam ledesre, 1-2 fénycső maradt. Nem rég fejeződött be ez a folyamat nálam. Pénztárca szempontjából már egéri már elég jó minőségűt is kapni fénycső árban.
De ez a viszonylata még nem merült fel bennem.
Szerintetek mennyi igazság tartalma van annak ait hallottam?
Ér cikket osztani akár angol nyelvűt is. :)
Márpedig abban biztos lehetsz, hogy a gyártók, nemhogy 5 évente, de hamarosan naponta beszélnek rá újabb "jobb, szebb" dolgokra és nemcsak izzók terén. Ott még hagyján, mert nem kell hozzá alkatrész. De ahová kell és lehetne, oda nem kapsz, hogy dobjad ki, és végy újat.
Az igazi környezetszennyezés az, amikor szándékosan rövidítenek le élettartamokat, kényszerítve a fogyasztót a minél sűrűbb cserére. A régi meg megy a szemétbe, mert "drágább" az újrahasznosítás. Ez a valódi probléma.
Na kezdjük ott, hogy a LEDben nem izzik semmi. A belőle készült lámpa nem izzó. Az izzólámpánál jobb a kompakt fénycsöves lámpa és a kompakt fénycsöves lámpánál jobb a LED lámpa.
Az, hogy valami idióta kereskedő ráakasztotta az izzó nevet, attól még a LEDdel készült fényforrások nem izzanak, nem hőmérsékleti sugárzók.
Üzembiztonság szempontjából átlagosan a kompakt fénycsövek üzembiztonsági szintjén helyezkednek el. Míg egy izzólámpa 99% újrahasznosítható anyagból készül, addig egy kompakt fénycső nagyjából 70%, a LED lámpa gyakorlatilag 50...90% között hasznosítható újra. Az újrahasznosítás nagyban függ a gyártáshoz használt anyagoktól. Így a LED szalagok és egyes szilikonnal bevont törpelámpák, csak kevés újrahasznosítható anyagot tartalmaznak, azok szétválasztása körülményes és gazdaságtalan.
A LEDes fényforrások LEDjei lehetnek üzembiztos tételek, de lehetnek, silány hamisítványok is. Míg az egyik leéli a 20...30000 élettartamórát, addig a másik talán a tizedét éli csak le. Nagyon gyakori hiba a LEDeknél az, hogy a kínai spórol és arany helyett, alumíniumot használ anód hozzávezetésnek. Ekkor idővel a félvezetőkockáról a hőterhelés hatására leválik a hozzávezetés és a LED szabálytalanul villogni kezd a melegedés függvényében. A másik amikor gyenge hőtűrésű fényporral szórják meg a LEDet, ekkor rövid időn belül csökken a fényerősség, majd el kezd elmászni a színhőmérséklet a kék irányába, végül megszűnik a fénykibocsátás, miközben nyitó irányú áram folyik a hozzá tartozó feszültség esés megléte mellett.
E-mellé még jön a meghajtó elektronika, minél egyszerűbb annál gagyibb. A kapacitív előtétes lámpák rendszerint mindig LED halottak lesznek. A kapcsolóüzemű áramköröknél, mivel azok a lámpába vannak beépítve, és a lámpa hőelvezetése sokszor elégtelen, saját magukat végzik ki.
Itt elsősorban a primer puffer, és az öntáp elkójának száradása okozza a hibajelenséget, de gyakori az EMC áramkör 1,5mH szűrőtekercsének a szakadása is.
A legtöbb lámpa jó esetben talán a öt-hét évet lehúzza az elektrolit kondik miatt bár ez a napi üzemidőtől erősen függ, de az átlag két-három év alatt kidől.
Más a helyzet azokkal az elektronikákkal, melyeket nem fűt a LED világító modul. Ezeknél a lámpatesteknél akár 10-15 év élettartam is várható.
Hali.
"Na kezdjük ott, hogy a LEDben nem izzik semmi. A belőle készült lámpa nem izzó. "
"Természetesen egy LED izzóban semmi nem “izzik”, de mivel ilyen néven terjedt el a köztudatban, én sem kívánok eltérni ettől. Ha lámpának hívnám, sok ember a lámpatestre, csillárra gondolna, ha égőnek? nos égni sem ég benne semmi, ahogy nem is izzik. A fényforrás kifejezés meg olyan, mint amikor a rendőrségi szóvivő személygépjárművet emleget autó helyett. Helyesen mondja, de rajta kívül élő ember nem használja ezt a kifejezést."
Amondó vagyok ne lovagoljunk ezen a részén a dolognak.
Jesszusom! Nem vagy akármi kérdező!
Csak gratulálni tudok neked. Látom találtál egy laikus, kvázi semmit mondó mókusvakító cikket.
Te bedőlsz ennek?!?!
IKEÁból LED izzót venni egyenlő szerintem a pénzkidobással, de ha már így állunk, akkor vagy TUNGSRAM, vagy OSRAM, vagy GE, esetleg PHILIPS. Azok legalább tudják azt, amit rá is írtak.
Amúgy meg mindegyik kínában készül: made by prc.
Ja, igen higany.... És akkor mi van, régen sem döglöttek bele a fénycsövek eltörésébe, ezt sajnos a sok sötétzöld idióta találta ki, akik rózsaszín felhőbuborékban élnek és kvázi fingjuk sincs annak a valaminek a működéséről, amit szidnak!
Amióta bevezették ezt a korlátozást azóta olyan silányak a fénycsövek, hogy óborzalom. (Tapasztalom, mert, csak azzal világítok).
Igen az izzókat ki kell vezetni az forgalomból, mert elavult világítási eszköz.
Amúgy meg az elveidhez nem kellene ennyire ragaszkodnod, mert aki érti a szakmát semmibe fog venni. (Ez egy jó tanács a döntés a tiéd.)
3-ashoz egy kis ötlet
Én is bedőltem az olcsó led izzóknak, az első pár darab néhány nap, max. egy-két hét alatt tönkrement. Üzem közben meglehetősen forró volt a külső műanyag burkolat. Ezt lepattintva pár lukat fúrtam bele. Most a kéményhatás valamennyire hűti, csak meleg. A maradék "izzóm" hónapok óta üzemel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!