Valaki meg tudná magyarázni a következő jelenséget?
Tehetetlenség és lendületmegmaradás törvénye a kulcs.
A vonat (busz...stb) nem stabilan megy változik a sebessége, fékez és gyorsít. A tehetetlenséged miatt ilyenkor a tested nem tudja "lekövetni" a gyorsulását és lassulását.
A terpeszbe tett lábakkal egyszerűen kitámasztod magad, és meggátolod hogy a lendületed téged továbbvigyen mint az alattad mondjuk fékező vonat.
A föld is forog alattunk, nem is kis sebességgel! De teljesen egyenletesen ezért nem is érezzük és így nyugodtan állhatsz rajta összezárt lábakkal is!
Ja a terpesz iránya nem mindegy mert ha nem a gyorsulás vagy lassulás irányára hanem arra merőlegesen állsz terpeszbe attól még ugyanúgy továbbvisz a tehetetlenség és elesel.
Nem vagyok szaki, úgyhogy lehet, hogy nem a szakszerű szavakat fogom használni, de megpróbálom leírni:
Szóval tételezzük fel, hogy a busz 30 km/h-val megy, így te is mész vele ugyanilyen sebességgel. Ha lefékez mondjuk 15 km/h-ra, attól a tehetetlenség miatt Te még vígan mész (mennél) tovább 30 km/h-val, vagyis előre lendülsz a buszhoz képest a tömegközéppontodnál fogva. A tömegközéppontod nyilván nem a lábadban van, ez gondolom érhető, hanem feljebb. Ezt a tömegkközéppontod egyensúlyozod ki tulajdonképpen azzal, ha a lábad kintebb teszed, mint ahol a tömegközéppontod van.
Egyes nem mindegy hogy lassítás vagy gyorsítás közben menetirányba vagy azzal ellentétesen mész.
Viszont minden járművön pont ugyanúgy működik.
Ha mást érezékeltél a szituáció is más volt!
(Nem összehasonlítható szituációban tesztelted!)
A testükre ható gravitációs erő iránya függőlegesen lefelé hat, ehhez hozzájön a busz mozgása miatt ránk ható előre vagy hátra vagy oldalra ható erőhatás .
ezen erők eredő iránya ha a terpeszben támaszkodó két talpunknál beljebb mutat akkor sikerülhet stabilan megállnunk kapaszkodás nélkül.
Ha a támaszkodási pontoknál kijjebb mutat az erő iránya akkor eldőlnénk. Minél szélesebb a terpesz , annál nagyobb oldalirányú erőt tudunk kompenzálni vele.
Pl.:pisai ferde torony. a tömegközéppontjából mutató erő iránya a torony "talpán " belülre mutat
Csak geometriailag visszatérve az alap témára.
Gondold el, mi áll stabilabban, egy ketteslétra, vagy egy szimpla létra semminek sem nekitámasztva.
Egy test addig nem dől fel, amíg a súlypontja belül van az alátámasztások által kijelölt függőleges hasábon.
Egy jármű gyorsuláskor-lassuláskor produkál egy vízszintes gyorsítóerőt, a súlyerőd és a gyorsítóerő eredője nem függőleges többé. Ha ennek az eredőnek a hatásvonala a súlyponból indítva kimutat az alátámasztásod területéből, az a bizonyos dolog feldől.
Természetszerűleg állandó súlyerő és oldalirányú gyorsítóerő esetén az eredő erő hatásvonala annál inkább belül marad az alátámasztáson, minél alacsonyabban van a súlypont és minél szélesebb az alátámasztás.
Ugyanolyan jellegű a dolog, mintha ferde talajra állítanál valamit, vagy egy járműre kanyarban oldalirányú erő hatása.
Akkor nem borul, ha az alátámasztás és súlypont összekötő vonala párhuzamos (sőt egybe esik) az eredő erővel.
A motoros példa azt mutatja széles gumival ellátott motorkerékpárok nagyobb bedöntéssel kanyarodnak mint a keskeny gumisok.
A szélesebb gumi miatt a tapadási pont a kanyarban befelé eltolódik ezért a motoros+motor tömeg középpontja is beljebb kell hogy kerüljön az egyensúly miatt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!