Mi mindent csinálhat az emberiség a Marson 2100-ig?
Az a helyzet, hogy a friss USA törvény, ami a NASA-nak úgymond kiadja az utasítást, hogy '25-ig embert a Marsra, annyit ér, mint halottnak a csók.
2017-es megszavazott büdzséjük 19 milliárd.
Hát kérem, az lófx.
Ebből 1,4 jut a Marsra, a többi műholdakra, ISS-re megy.
Na ez meg szúnyogfx.
Megéri elolvasni. Meg az előzmény-cikkeket is
Lesznek majd kolóniák ahol akár több tízezer ember is élhet?
Elon Musk egymilliós kolóniát akar a Marsra, és ez legkorábban a 2070-es években meg is valósulhat (lásd a cikket az előző hsz-ban)
A vagyonosabb emberek el is mehetnek oda majd nyaralni?
Elon Musk 100 000 dollár alá akarja vinni a "repjegy" árát. Ha abból indulsz ki, hogy aki a Marsra megy, valszeg úgyis eladja előtte a kocsit meg a lakást, akkor ez egyáltalán nem sok pénz. Még a magyar emberek számottevő része is ki tudná fizetni.
Tudom hogy majd a Marsot át akarják alakítani hogy olyan legyen mint a Föld, de gondolom 2100-ig ez nem fog sikerülni.
Tényleg nem. Nagyon sokáig, csak szkafanderben lesz lehetőség kimenni a szabad ég alá.
-----------------
Saját vélemény:
Sokan lázálomnak tartják azt, amiről Musk beszél. De azért érdemes megjegyezni, hogy annak a Raptor névre hallgató rakéta-hajtóműnek, amiből 51 darabot terveznek (42-t a boosterbe, 9-et az űrhajóba) beépíteni, az első példányát pár nappal az előadás előtt gyújtották be először. Ez a dolog, amiről ez a faszi beszél, az nem valamiféle ködös vágyálom. Ez a dolog épül! Most! Az első verzió 100 embert hivatott a Marsra vinni egyszerre, a későbbiek még többet. És 2022-re tervezik az első (ember nélküli) tesztrepülést. Persze sok minden közbe jöhet, simán lehet abból a 2022-ből 2030 vagy ilyesmi, de szerintem meg fogja csinálni. A Földre épségben visszaszálló boostert is megcsinálta.
Ja, és ebben a projektben egy fillér állami pénz sincs. Meg fogjátok látni, hogy a NASA soha a büdös életben nem fog mars-űrhajót építeni (törvény ide vagy oda). Kivárja, amíg a SpaceX megcsinálja, aztán vesz jegyet rá amivel odaküldheti a kutatóit, robotjait stb.
Tényleg nagyon ajánlom elolvasni a feljebb linkelt cikket. Nem rövid, de úgy fél-háromnegyed óra alatt el lehet olvasni. Az előzményeivel együtt a terjedelme inkább egy könyvre hasonlít, mint pár blogposztéra, de akit érdekel a mögöttes motiváció, hogy miért csinálja ezt egyáltalán, annak azt is melegen ajánlom.
Ellene: amiről Musk beszél, az jelen pillalantban légből kapottnak, irreálisnak, megvalósíthatatlannak tűnik.
Mellette: ez a fazon már minimum négy-öt olyan dolgot jelentett be előre, amiről ugyanezt mondtuk, azóta mégis megcsinálta.
Azt akartam már a kettővel ezelőttiben is hangsúlyozni, hogy itt nem az évszámokon van a lényeg. Azok nagyon bizonytalanok, bármi közbejöhet. Egy olyan baleset mint a legutóbbi Falcon 9 indításakor, hónapokra elcsúsztat minden mást.
A lényeg az, hogy ezek a dolgok marsutazás, önvezető autó, hyperloop MEGVALÓSÍTHATÓAK. És több mint valószínű, meg is fognak valósulni. Mondjuk a hypoerloopra pont nem fogadnék túl nagy összegben. De az önvezető autók már itt vannak a nyakunkon, Musk-tól függetlenül is el fognak terjedni a következő 10 évben. Marsutazás pedig csak akkor lesz 20 éven belül, ha Musk nem megy közben csődbe valami miatt. De ha nem megy csődbe, akkor meg fogja csinálni. Lehet, hogy nem 2025-ben indul az első emberes küldetés hanem 35-ben, de meg fogja csinálni.
(ezt onnan tudom, hogy végigolvastam azt a könyvnyi terjedelmű blogpost-sorozatot, amit fentebb ajánlgattam)
Ez igaz. A határidők csúszhatnak, de attól még meglesz.
Kíváncsi vagyok, mikor fog a magán-űrverseny is Musk után lépni. Csak ott van konkurenciaként a Virgin Space is.
És akkor még Kínáról nem is beszéltünk.
Lehet, hogy Elon Musk vagy a NASA első marsi űrhajóit már kínai büfék fogják várni odaát. :D
Musk abban az elhíresült előadásban azt is elmondta, hogy mik az előfeltételei egy marsi kolónia létrehozásának. (Pont akkor kapcsolódtam be, az elejéről lemaradtam) A lényeg azonban a következő: (1) a rendszer minden elemének újrahasznosíthatónak kell lennie, és (2) képesnek kell lennünk üzemanyagot előállítani a Marson.
Ez utóbbi miatt lesz metán/oxigén a hajtóanyag, mert azt a marsi légkörből (majdnem tiszta CO2), ill. az ott fellelhető vízből meg lehet csinálni.
Az előbbi pedig azt jelenti, hogy ennek a baromi nagy boosternek vissza kell tudni szállnia épségben a Földre. (ezt ugye a Falcon 9 többé-kevésbé már tudja)
Nem hallottam arról, hogy a kínaiak ebbe az irányba mozognának. Jelenleg a Blue Origin az egyetlen cég tudtommal, ami ugyanerre törekszik, és volt is már sikeres tesztrepülésük (egy icipici szuborbitális rakétával, aka. New Shepard)
Ez egyébként megvan?
Az a madártollas a Blue Origin következő játéka, 2020 körül akarják kipróbálni. (A SpaceX-nél addigra elvileg már landolnia kellene a Red Dragonnal a Marson (A Red Dragont még a Falcon Heavy viszi, nem az ITS))
Azt akartam tehát kihozni ebből a hosszú és összeszedetlen írásból, hogy aligha lesz kínai büfé a Marson, mire Musk odaér. Az újrahasznosítható rakéta területén a SpaceX utcahosszal vezet minden vetélytársa előtt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!