Ha a bringám dinamójához kötöm a telefonom, azt feltölti? Vagy csak ugyanazt az áramot vezeti körbe a lámpán?
Ha a lámpát kikötöd és a feszültség megfelelő akkor feltölti a dinamó a telefonod.
Nem lehet lüktető feszültségű amit a dinamódról a telefonra vezetsz! A legtöbb dinamó lüktető egyenfeszültséget ad, azt érdemes lesz egy buffer kondenzátorral simítani.
Már ha nem túl nagy a feszültsége (nagyobb mint amivel tölteni kell) mert akkor tönkremehet a telefonod!
Ha meg túl kicsi a feszültség, akkor nem tudja majd feltölteni.
Ha a lámpa az áramkörben marad csökkenti a feszültséget.
Ez fölösleges "sönt" terhelés.
Ha ezt a kérdést feltetted (nem értesz hozzá), ne házilag mókolj mert tönkre tudod tenni a telódat vele. Nem bántásból írom.
Egyébként egy jó buck boost konverterrel meg lehetne csinálni de csak ha a dinamót 7-10 wattal le lehet terhelni, alatta értelmetlen.
Csendben megjegyzem, amit a köznyelv kerékpár-dinamóként ismer valójában generátor, ami váltóáramot ad.
Bár ezen könnyen lehetne segíteni 4 diódával /Graetz-híd /.
Az igazi probléma, hogy milyen akku van a telódban. Lítium, vagy nikkel-metál-hidrid?
A lítiumos akku töltése külön ceremónia, amit megfelelő csip automatikusan felügyel.
Kár 6-os hogy ezt nem olvastad, kb az első sora:
"Dinamónak nevezzük azokat a villamos gépeket, amelyek mechanikai energiából egyenáramú villamos energiát állítanak elő."
A Dinamó minden esetben "egyenáramot" ád, de nem egyen feszültséget hanem lüktető egyent! Alapvető működéséből következően! A kommutátor egyenirányítja!
A generátor meg váltakozót "generál". Fontos a szó azért váltakozó mert polaritás váltás történik. A nem váltakozót meg egyennek nevezik holott annak is lüktet, a feszültsége 0 és a csúcsértéke közt. De az áramerősség effektív értékével számaolnak és az effektív érték egyennek számít!
A lüktető egyen feszültséget viszont egy buffer kondenzátorral elég jól ki lehet simítani. Ahogy előző hozzászólásomban is utaltam rá.
És igen végül is ha valaki ért hozzá és be tud kötni egy poláros elektrolit kondenzátort buffernek, akko be tud kötni egy 7805-ös stabkockát is és máris stabil 5V-van!
Jó mókolást. :)
Az első kerékpár áramfejlesztők valóban dinamók voltak kb. a múlt század elején. Bár a generátorok gyorsan kiszorították azokat a használatból, a köznyelvben a dinamó elnevezés maradt meg.
EagleHUN szedtél-e már szét "bicikli-dinamót"?
Nem baj, "Béka" megtette helyetted:
Kommutátornak nyoma sincs, és a működést is megfordították a mágnes forog, a tekercs áll. Így egyszerűbb, olcsóbb, kevesebb a hiba lehetőség.
- - -
Innen lehet szemezgetni:
Különféle megoldások vannak. De ha lítium-akksi van a telóban légy óvatos!
Ez ugyan nem telefon, egy kicsit nagyobb szerkezet:
Az újabb bringákon feltűnedező agydinamók valóban egyenirányítottak, de a hagyományos kerékpár "dinamók" állandó mágneses generátorok és tényleg váltóáramot adtak, adnak, nem lüktető egyenáramot. Nem is lett volna értelme az adott felhasználáshoz az egyenirányításnak, főleg nem a kopó kommutátoroknak.
Az autókban is váltóáramú generátorok futnak, egyenirányítva. A hatvanas években még rohangált az utcáinkon egy pár DKW Junior miniautó, na ott például egyenáramú dinamó volt. Nem is volt külön önindító, beröffentésnél a dinamó lett visszahajtva az akkuról.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!