Sűrített levegős meghajtással miért lehet magasabb fordulatszámot elérni, mint elektromos meghajtással?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Villanymotor kétféle van, olyan, amiben a több fázisú forgó mágneses tér forgatja a forgórészt, meg olyan, amiben a forgórész forgása vezérel mágneses tér irányváltásokat az állórészben.
Ha az első változatú a motor, akkor a fázisok frekvenciájából származik a forgó mágneses tér fordulatszáma, a motor maximum ilyen fordulaton fog pörögni. Nagyobb fordulathoz nagyobb frekvenciát kell használni, sokkal nagyobbat a hálózatinál, azt meg létrehozni (méghozzá megfelelő teljesítménnyel) költséges elektronikát jelent. Szerintem a veszteségek is jelentősen nőnek.
A másik megoldás, ahol mondjuk kommutátoros pólusváltások vannak az állórészben (vagy fordítva, épp a forgórészben, de mindegy), ott fordulatonként minimum egy oda, egy vissza kapcsolásra van szükség. A megfelelő szükséges áramot átvinni képes kapcsolóelemek, akár elektronikus, akár mechanikus, véges. És itt is bejön a költségek, meg ami szintén fontos, az élettartam kérdése. Lehet kapni 33.000 fordulatú mikrogravírozót, nekem is van, nem az első, elég hamar be szoktak tojni.
A levegős hajtás meg tele van előnyökkel. Sapka egyszerű, egy sima turbina forgórész, levegővel hajtva, csak a csapágy az elhasználódó elem, így kevés a hibaforrás, viszonylag olcsó gyártani, sokáig él, nem kell hűteni, mert a turbinán táguló levegő pont ezt is megteszi, ha meg megdöglik, olcsón cserélhető.
Az autók turbója nem tökéletes analógia ide, ott is a viszonylagos egyszerűség fontos előny, de főleg abból a szempontból, hogy nincs sok energia-konverziós veszteség, sűrített gáz hajt sűrített gázt. Plusz ebből a hajtó kipufogógáz energiája amúgy veszteség-energia lenne.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Jól írja első.
A sűrített levegővel egyszerűbb megbízhatóbb a felépítés. Egyszerűbb a magas fordulatszámot létrehozni és fönntartani.
Másrészt a nyomaték is kérdés. Ha nem nagy fordulatú hanem nagy nyomatékú (és teljesítményű) eszközökre van szükség, például nyomaték csavarhúzók, ott is előnyösebb mint az elektromos.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Centrifugális erő és az egyszerű forgórész miatt.
Egy elektromos forgórész rommá menne nagy fordulaton, főleg ha az átmérő minél nagyobb.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#8 Hee?? :D
Ezt leírnád bővebben is? :)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Fém korong tengelyen, tengely és pereme (áramszedő) közt folyó áram, korong radiális áramfolyás alatt-fölött állandó mágnes patkó két szára.
Dinamóként működik, de motorként szerintem csak, ha a forgórész korong radiális, egymástól elszigetelt sűrű, vékony "tortaszeletekből" állna, különben az áramirány simán ki tudna térni ívesen és állva maradna.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!