Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Sűrített levegős meghajtással...

Sűrített levegős meghajtással miért lehet magasabb fordulatszámot elérni, mint elektromos meghajtással?

Figyelt kérdés
Az igazán nagy fordulatszámon működő dolgok szinte kivétel nélkül levegős meghajtással működnek (pl. fogorvosi fúró, de akár az autók turboja is ide sorolható). Miért használják a levegős meghajtást a nagy fordulatszámon működő dolgok működtetésére?
2016. febr. 9. 10:29
1 2
 1/17 Wadmalac ***** válasza:
100%

Villanymotor kétféle van, olyan, amiben a több fázisú forgó mágneses tér forgatja a forgórészt, meg olyan, amiben a forgórész forgása vezérel mágneses tér irányváltásokat az állórészben.

Ha az első változatú a motor, akkor a fázisok frekvenciájából származik a forgó mágneses tér fordulatszáma, a motor maximum ilyen fordulaton fog pörögni. Nagyobb fordulathoz nagyobb frekvenciát kell használni, sokkal nagyobbat a hálózatinál, azt meg létrehozni (méghozzá megfelelő teljesítménnyel) költséges elektronikát jelent. Szerintem a veszteségek is jelentősen nőnek.

A másik megoldás, ahol mondjuk kommutátoros pólusváltások vannak az állórészben (vagy fordítva, épp a forgórészben, de mindegy), ott fordulatonként minimum egy oda, egy vissza kapcsolásra van szükség. A megfelelő szükséges áramot átvinni képes kapcsolóelemek, akár elektronikus, akár mechanikus, véges. És itt is bejön a költségek, meg ami szintén fontos, az élettartam kérdése. Lehet kapni 33.000 fordulatú mikrogravírozót, nekem is van, nem az első, elég hamar be szoktak tojni.


A levegős hajtás meg tele van előnyökkel. Sapka egyszerű, egy sima turbina forgórész, levegővel hajtva, csak a csapágy az elhasználódó elem, így kevés a hibaforrás, viszonylag olcsó gyártani, sokáig él, nem kell hűteni, mert a turbinán táguló levegő pont ezt is megteszi, ha meg megdöglik, olcsón cserélhető.



Az autók turbója nem tökéletes analógia ide, ott is a viszonylagos egyszerűség fontos előny, de főleg abból a szempontból, hogy nincs sok energia-konverziós veszteség, sűrített gáz hajt sűrített gázt. Plusz ebből a hajtó kipufogógáz energiája amúgy veszteség-energia lenne.

2016. febr. 9. 10:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/17 A kérdező kommentje:
Értem, és köszönöm a választ!
2016. febr. 9. 11:27
 3/17 EagleHUN ***** válasza:

Jól írja első.

A sűrített levegővel egyszerűbb megbízhatóbb a felépítés. Egyszerűbb a magas fordulatszámot létrehozni és fönntartani.


Másrészt a nyomaték is kérdés. Ha nem nagy fordulatú hanem nagy nyomatékú (és teljesítményű) eszközökre van szükség, például nyomaték csavarhúzók, ott is előnyösebb mint az elektromos.

2016. febr. 9. 11:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/17 A kérdező kommentje:
Akkor ezek szerint nagy nyomatékigényű munkagépekben is alkalmaznak olykor sűrített levegőt? Nem tudom, pl. darukban, földfúrókban, vontatókban?
2016. febr. 9. 13:16
 5/17 Wadmalac ***** válasza:
100%
Majdnem. Ott a hidraulika dívik. Ott nem kell nagy sebesség, csak hatalmas nyomaték, amihez nagy nyomás kell. A pneumatikák nagy nyomáson sokkal veszélyesebbek a hidraulikánál (hidraulika sérülés esetén nem robban szét, mert ahogy minimálisan nő a térfogat, nagyságrendekkel esik a nyomás), plusz a folyadékok a gázokkal szemben gyakorlatilag összenyomhatatlanok, vagyis nagyon jó a nyomásátvitel.
2016. febr. 9. 13:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/17 Trafó1 ***** válasza:
50%

Centrifugális erő és az egyszerű forgórész miatt.

Egy elektromos forgórész rommá menne nagy fordulaton, főleg ha az átmérő minél nagyobb.

2016. febr. 9. 13:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/17 Wadmalac ***** válasza:
Mondjuk a forgórész lehet sima állandó mágneses is, egyetlen korong. De ettől még tényleg lehet a cenrt. erő is szempont.
2016. febr. 9. 13:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/17 Wadmalac ***** válasza:
Most elgondolkodtam, hogy az unipoláris dinamó elvét át lehet-e tenni motorba, mert azzal kis nyomatékú, de állati nagy fordulatú motort lehetne produkálni kis fesz és nagy áram mellett, pofátlanul egyszerű motor-kialakítással.
2016. febr. 9. 13:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/17 A kérdező kommentje:

#8 Hee?? :D


Ezt leírnád bővebben is? :)

2016. febr. 9. 13:43
 10/17 Wadmalac ***** válasza:

Fém korong tengelyen, tengely és pereme (áramszedő) közt folyó áram, korong radiális áramfolyás alatt-fölött állandó mágnes patkó két szára.

Dinamóként működik, de motorként szerintem csak, ha a forgórész korong radiális, egymástól elszigetelt sűrű, vékony "tortaszeletekből" állna, különben az áramirány simán ki tudna térni ívesen és állva maradna.

2016. febr. 9. 14:03
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!