Melyiknek a legnagyobb a részaránya a légkörbe való károsanyag-kibocsátásban? A szárazföldi közlekedésnek (autók, buszok, vasutak), a légi közlekedésnek vagy a hajóknak?
Ezt így elég nehéz megmondani, mert a kibocsátott gáz mennyisége nem az egyetlen szempont a károsság ügyében.
A háromból a repülőké lehet a legkisebb, viszont a közlekedési magasságuk miatt ennek van a legkárosabb hatása az ózonrétegre.
A tengeri szállítás iszonyatosan nagy hajókkal történik, melyeknek óriási üzemenyag-fogyasztásuk van, de ha összevetjük a szállított tömeggel, akkor hatásfokában vetekszik a vasúttal, ha a szállított tömeghez viszonyítjuk a károsanyag-kibocsátásukat, akkor valószínűleg a legkisebb értéket itt kapjuk. Vagy a vasútnál, még akkor is, ha nem vesszük figyelembe, hogy a vasúti forgalom nagy része már villamosított. A vasúti szerelvényeknek van a legjobb hatásfoka, mármint a bevitt energia szempontjából.
Hát, én megkockáztatnám, hogy a közúti forgalom a háromból a legkárosabb, mármint levegőbe pufogott, mert a tengeri szállítás meg a tengert szennyezi.
Szerintem ennek a viszonyításnak így nem sok értelme van.
Első vagyok, én úgy számoltam, hogy egységnyi tömeg egységnyi távolságra való eljuttatásához hány egység károsanyagot bocsát ki az adott járműcsoport. Ilyen alapon viszont tényleg a repülő áll az első helyen.
Bár most olvasom, hogy részarányról van szó, szóval nem tudom én sem. Mire gondolsz pontosabban kérdező, részleteznéd kicsit?
Az egységnyi is érdekel, de elsősorban arra gondoltam, hogyha egy kördiagramnak vesszük a világ járműveinek abszolút károsanyag-kibocsátását (és itt kifejezetten az üzemanyag elégetéséből származó gázokra gondolok), ahol a "torta" háromfelé van osztva vízi, légi és szárazföldi közlekedésre, akkor így melyik része lesz a tortának a legnagyobb. Abszolút értékekre gondolok, tehát most kifejezetten az érdekel, hogy a világ összes autója, busza, vasútja, dacára annak, hogy nyilvánvalóan számszerűleg összehasonlíthatatlanul jelentősebb, mint a légiforgalom, mégis nem szennyezi-e kevésbé a légkört, mint a repülők. Viszont az tény, hogy arra nem gondoltam, hogy a repülőgépek teljesen más módon szennyeznek, a magasban.
Van egy mérnök ismerősöm, aki szerint hosszútávon teljesen be kéne szüntetni, vagy legalább a legminimálisabbra csökkenteni a légi közlekedést.
Szerintem ha így vesszük, első helyen van a sorban a közúti közlekedés.
Nézd meg, mennyi üzemanyag-fogyasztás jut egy főre egy kilométerre egy 120 főt hurcoló Airbus repülőútján mondjuk Párizs és Peking közt.
Aztán nézd meg, hogyan viszonyul ez a személyautó 7 liter/fő/100 km fogyasztásához.
Ki fog derülni, hogy a repülő egységre kábé a harmadát-negyedét fogyasztja. Akkor meg a harmadát köhögi is fel.
És most nézd meg, hányszor annyian, hány kilométert vezetnek le személyautóval, mint akik repülővel járnak.
És akkor a teherszállítást még nem is néztük.
Egyébként szerintem az ipari üvegházgáz-kibocsátás még mindig több, mint a közlekedésé.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!