Hogyan "közlekednek" az ürhajók/ürsiklók az ürben?
Newton III. törvénye: minden erővel szemben ébred egy ellenerő, amely ugyanolyan nagyságú, ellentétes irányú és hatásvonala megegyezik az eredeti erővel. Vagyis a kiáramló gáz erejével szemben fellép egy tolóerő, akkor is, ha a gáz nem akad meg semmiben.
Ha belegondolsz: állsz egy csónakban a vízen, kidobsz hátra egy nehéz követ, a csónak elindul előrefelé. Igen, a kő a levegőben mozog, de nem mondhatod, hogy megakad benne és azért tol előrefelé. Egyszerűen csak azzal lök meg, hogy van tömege és hátrafelé elhagyta a csónakot.
Látom, te is azok közé tartozol, akik azt hiszik, hogy a sugárhajtómű/rakéta gázsugara a levegőre "támaszkodva" viszi előre az eszközt. Nem, nem így van. Nincs szükség közegre. Az csak ront a helyzeten. (Kivéve, hogy a sugárhajtómű onnan szerzi be az oxidáló anyagot, így nem kell a repülőgépnek azt is külön cipelnie. A rakétahajtóműhöz azt is vinni kell, így független a közegtől.)
Mindkét hajtómű a hatás-ellenhatás alapján működik. A kiáramló közeg (hajtóműgáz) tömegének és sebességének (impulzus m*v) illetve a jármű tömegének függvényében gyorsul a szerkezet. (Most hagyjuk figyelmen kívül azt, hogy a kiáramló anyagmennyiséggel arányosan csökken a gyorsítandó jármű tömege, ezért a gyorsulása is nő. )
Newton 3 törvényét szokásos nevezni rakétaelvnek is...
Az összefüggést nem a kilövelő gázmolekulák és a levegő molekuláinak - ami jelenleg nincs is mert vákuumról beszélünk- ütközésében kell keresni, annál inkább a gáz és a test -értelem szeren amiből kiáramlik-
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!