A különböző hangszerek miért szólnak máshogy, ha mégis ugyanazt a "hangjegyet" játszuk el vele?
Pl. van egy hegedű, egy trombita, egy gitár, meg egy zongora. Ugyanazt a dallamot elkezdjük velük lejátszani. Az eredmény az, hogy tök ugyanazokat a hangokat adták ki, mégis más hangoknak halljuk őket. Miért? A hang mely tulajdonsága az oka mindennek,
Vegyük azt, hogy az imént felsorolt hangszerekkel tökéletesen ugyan akkora hangerősséggel, ugyan akkora frekvencián, ugyan azon a hangmagasságon adunk ki egy hangot. Mégis más lesz a z egyes hangszerek által kiadott hang. Valami a hangszínen mégis változtat, amitől felismerjük, hogy ezek a hangok bár ugyan azok, de mégsem, mert az egyiket a zongora adja ki, a másikat a gitár, vagy a trombita. Mi lehet az a tényező, ami ezt okozza? És miért okozza ezt?
Amikor egy hang (pl.: a "c")megszólal, az egy adott frekvencia. Viszont nem ilyen egyszerű, minden anyag máshogy kezeli a hangot.Amit írtál, a hangerősség nem fontos a szempontodból (halkan ugyanúgy felismered a kedvenc énekesed, mint hangosan). Egy fafúvós finomabb, mint egy rézfúvós.A gitár, meg a zongora, mint húrosok, testvérek.
Egy példa:dobj bele egy követ, majd utána egy darab fát ugyanabba a fazékba...miért is más a hangja? Próbáld ki, gondolkodj rajta, holnap leírom a fizikáját is, ha érdekel.
Más felhangok vannak.
Egy hang magasságát az alaphang adja meg, ennek frekvenciája legyen f. A felhangok pedig 2f, 3f, 4f, stb. lehetnek.
A lényeget természetesen elmondták. A nyitja a dolognak abban van, hogy azzal ellentétben, ahogy kifejezted magad a kérdésben, hogy ugyan azon a frekvencián szólalnak meg, az valójában nem így van.
Amikor megpengetünk egy húrt, akkor a mozgása megrezegteti a levegőt, amit érzékelhetünk. A húr viszont nem egy frekvencián rezeg, sőt, semmi sem, ami hangot ad ki. Gyakorlatilag majdnem minden frekvencián elkezd hangot adni, különböző amplitúdókkal.
Például egy gitárhang frekvencia-eloszlása így néz ki (biztos láttál már ilyen képeket, most már legalább tudod mire jók :D):
egy basszus gitáré így:
Ezekből a frekvenciákból a korábban említett felhangok és az alaphang játssza a legnagyobb szerepet, ez látszik is, ahogy az amplitúdó megnövekszik egy-egy hangnál.
Ha egy hangszerrel lejátszod az alaphangot, akkor azon a frekvencián biztosan ki fog adni egy nagy amplitúdójú csúcsot (és a többi hangszer is, pont azon a frekvencián), de a hang milyenségét a többi frekvencia határozza meg. Gyakorlatilag minden hangszernek (és nem hangszernek) van egy ilyen "lenyomata".
"minden anyag máshogy kezeli a hangot."
Mit értesz az alatt, hogy máshogy "kezeli"?
"Egy fafúvós finomabb, mint egy rézfúvós."
Mit értesz az alatt, hogy "finomabb"? Illetve ennek mi az oka? Pontosabban az, hogy rézből van, miért befolyásolja a "finomságát"?
"A gitár, meg a zongora, mint húrosok, testvérek."
Hát érdekes, mert én meg tudom különböztetni a zongorát a gitártól.
"Egy példa:dobj bele egy követ, majd utána egy darab fát ugyanabba a fazékba...miért is más a hangja? Próbáld ki, gondolkodj rajta, holnap leírom a fizikáját is, ha érdekel."
Nagyon megköszönném.
"Hát érdekes, mert én meg tudom különböztetni a zongorát a gitártól."
Nyilván a kettő hangjára gondoltam.
Az a hang frekvenciája 440 Hz. Ha egy egyszerű szinusz görbével lehet ábrázolni, akkor ez kb megfelel az orgonasíp hangjának. Minden más hangszernél keverednek egyéb frekvenciák is, elsősorban 880, 1760, 3520 Hz stb., ezek a felharmonikusok. Hogy ezek milyen arányban és amplitúdóval jelentkeznek, ezt érzékeljük mi hangszínként. Legalábbis leegyszerűsítve.
Matematikailag ez így néz ki:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!