Az emeletes törtekben az osztások sorrendje miért önkényes módon, alulról felfelé történik?
Általános iskolás és középiskolás matematika könyvekben gyakran találni ilyen feladatokat, ahol emeletes törtekkel kell számolni úgy, hogy a törtvonalak ugyanakkorák, tehát nem lehet eldönteni, melyik osztást kell előbb elvégezni. Ez így néz ki:
3
_
1
_
2
Folytassuk pl. a 3/1/2 emeletes törttel, amit a jelenlegi matek oktatás szerint úgy kell értelmezni, hogy:
(3/1) / 2 ennek az eredménye pedig 3/2 (vagyis 1,5). Értem én azt is, hogy átrendezhető ha reciprokkal szorzunk, tehát (3/1) * (1/2) és így javasolt levezetni és kiszámolni a tanulóknak.
Na de miért egyértelmű, hogy ezt kéri a feladat? Lehetne az is, hogy az alsó 1/2 jelentené a nevezőt, amivel a 3-at (számláló) el kell osztani, szóval zárójelezve így néz ki: 3/(1/2). Ekkor pedig már egészen más eredmény jön ki: (3/1)/(1/2) = (3/1)*(2/1) = 6/1 = 6.
Ugyanis az osztás művelete nem asszociatív (nem lehet tetszőlegesen zárójelezni, mert megváltozik az eredmény). A törtvonalas formában a zárójel helyett a törtvonalaknak hosszával szokták szemléltetni, hogy először melyik osztás elvégzendő. Tehát így kéne kinéznie:
3
_
1
____
2
A kérdésem még egyszer: Mire jók az ilyen típusú feladatok? Miért mindig alulról felülre számolunk? Mire jók az ilyen típusú feladatok? Miért kell a gyerekeket összezavarni egy önkényes módszerrel (alulról felfelé), ha később a való életben soha nem fog találkozni ilyen nem egyértelműen felvázolt (egyforma hosszúságú törtvonalas) pontatlan feladattal?
"a linkemet is nézted, vagy még nem teljesen kecmeregtél ki a write-only módból?... :-)"
Néztem ,de azt az esetet, amikor az egyenlőségjel elhelyezése meghatározza, melyik a főtörtvonal, én nem is említettem, ez nekem evidens volt. A kérdésből számomra nem derült ki, hogy ilyen esetről lehet szó, éppen azért írtam ,amit írtam. Jó lett volna, ha a kérdező belinkel képet a kérdéses problémáról, mert én TÉNYLEG abból indultam, ki, hogy semmi nem mutatja, melyik a főtörtvonal.
a tudomány(om) mai állása szerint olyan állat nincs :-)
(mármint lehet csinálni olyat "direkt", de normális feladatban nem csinálnak, hiszen éppen azt tanítják, hogy mi alapján tudod megállapítani. maximum beugratós kérdés lehet, amire az a válasz, hogy nem tudjuk, melyik a fő törtvonal. szerintem)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!