A 12Volt-os auto aksi hogy tud leadni akar 15Amper aramot is? A 230Volt-os konnektorba van 16Amper, szinte majdnem egyenerteku. Hogy van ez?
Egy áramforrásnál a feszültség annyi, amennyi. Az áramforrásra rá tudsz kötni egy ellenállást. Hogy mekkora erősségű áram fog átfolyni, az az ellenállástól függ. Ugye: R = U/I, tehát I = U/R.
Mondjuk van egy 1000 Ω-os ellenállásod. 230V-ra rákötve az áramerősség 230 V / 1000 Ω = 0,23 A lesz.
Ha ezt az ellenállást egy 12 V-os aksira kötöd, akkor az áramerősség 12 V / 1000 Ω = 0,012 A lesz.
(Nagyvonalakban így van, a váltakozó áramnál azért bejönnek további érdekességek még.)
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
> Akkor mi szukseg van 230 halalos feszultsegre a konnektorokban, lehetne ott is 12 Volt.
Lehetne. Sokkal biztonságosabb lenne, az biztos. De a vezetéken eső veszteség nem független a feszültségtől. A veszteség függ a távolságtól is, meg a feszültség nagyságától is. Azért visszük az áramot nagy távolságra nagyfeszültséggel, mert nagyobb feszültség esetén kisebb a veszteség. Aztán a fogyasztóhoz közel transzformáljuk csak le kisebb feszültségre, mert kisebb távolságon kisebb veszteség esetén ez még belefér, cserébe, hogy nem olyan veszélyes. Itt Európában 230V-ot láttak jónak, hogy annyi legyen a végpontokon a feszültség. Az USA-ban pl. 110V van, de ott jellemzően közelebb is vannak a fogyasztók a transzformátorokhoz, csak hát ehhez ugye több transzformátor kell, ami a darabszám miatt drágább.
Illetve lehetne kisebb a veszteség, ha sokkal vastagabb vezetékeket használnánk. De elég hülyén néznének ki az egy méter átmérőjű vezetékek a villanyoszlopokon, sokkal drágább is lenne a nagyobb anyagköltség miatt, nem beszélve arról az „apróságról”, hogy mi tudná megtartani jóval nagyobb tömeget.
Lehetne 12 V is, sokkal biztonságosabb lenne, csak éppen az áram ára a triplája lenne, mert annyival nagyobb lenne a veszteség.
Huhh, ez erős volt -.-
Azért alkalmaznak magas feszültséget a távvezetékeknél, mert ugyan annyi teljesítmény átvitelnél, kevesebb áram szükséges. Mivel az elektromos áram hőhatásáról ismert, ezért nem cél, hogy melegítsük odakint a "drótot", mert hatalmas veszteségeket okozna. A fogyasztókhoz azért transzformálják le 230 V-ra, mert ez az a feszültség, ami még éppen nem húz ívet két vezető között, viszont minél magasabban érdemes ezt is tartani, az előbb említett tények miatt. Ennyi az oka, hogy miért 230 V van a fogyasztóknál.
#15 Nem baj, ne rontsuk már el az örömét :) Szerintem mindenkiben valami hasonló sikerélmény játszódott le, mikor úgy érezte, végre bevillant, hogy mi is az a P=U*I :) (Függetlenül attól, hogy valóban megértette-e.)
Hajrá kérdező, csak így tovább! :)
> Kozben utananeztem a VoltAmpernek.
> Olyan jo erzes hogy erre magamtol rajovok
Tehát nem magadtól jöttél rá, hanem olvastad valahol és megértetted, hogy mit jelent. Az meg azért elég messze van a zsenitől, inkább a fizika kettes osztályzatnak az alapfeltétele. Persze nem akarom elvitatni az „aha” érzés felemelő élményét, örülök, ha ennek örülsz. De azért a tisztánlátás kedvéért mégis fontos különbséget tenni aközött, hogy valamit felfedezel – kísérletezéssel, összevetésekkel –, amit előtte senki nem tudott, meg aközött, hogy valamit elolvasol és megérted.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!