Ha a Földön élő összes ember "parancsszóra" elkezdene kelet felé futni, akinek meg van kocsija, az beülne és kelet felé indulna vele teljes gázzal ugyanekkor, az vajon befolyásolná számottevően a Föld tengely körüli forgásának sebességét?
A Föld impulzusmomentuma körülbelül 5,86*10^33 Js.
Most egy durva fölé becslés jön: ha az egyenlítő mentén (mivel ott a legnagyobb a sugár), 7 milliárd 1 tonnás autó 100 km/h-val haladna, akkor az összes impulzusmomentumuk 1,24*10^21 Js volna.
Ez még mindig több, mint 12 nagyságrend különbség.
Az összes élőlény tömege körülbelül 560 milliárd tonna.
Ezzel a már tömeggel 9,921*10^22 Js jön ki, ha szintén 100 km/h-val indulnak el az egyenlítőmentén:
De még ez se változtatna gyakorlatilag semennyit.
És vedd hozzá, hogy átlagsebességnek inkább a néhány mm/s reális, hiszen a biomassza nagy része növényekben van.
#1 Köszönöm a kimerítő választ! :-)
#2 igen, erre én is gondoltam. De mi van akkor, ha lassítás előtt mindegyik elkanyarodik észak és dél felé? Fele erre, fele meg arra, az egyszerűség kedvéért. Akkor is "visszafékeznék" a bolygónak átadott forgatónyomatékot?
A bolygónk órjási tömege. Haladása, és a nap gravítációja hat, nins olyan erő,
Föleg nem ilyen
Viszont a tengely a sebesség változhat, gigantikus földrengés vagy 1000 hidrogén bomba egyszerre való felrobbantásánál,, de így csak minimális, maximum 1 m től 10 m eltérés lesz
Még annyit hogy a hold évente 4 cm távolodik, ez is hatással lehet a tengely kilengésére
"#2 igen, erre én is gondoltam. De mi van akkor, ha lassítás előtt mindegyik elkanyarodik észak és dél felé? Fele erre, fele meg arra, az egyszerűség kedvéért. Akkor is "visszafékeznék" a bolygónak átadott forgatónyomatékot?"
Trükkös ötlet, de nem működik.
Ültél már kocsiban kanyarban?
Az az oldalirányú erő irányváltásnál átadódik a talajra is. :)
És persze tökmindegy, milyen ívű a kanyarod, az csak az impulzusátadás időtartamát befolyásolja, a mértékét nem.
#4 Ez nem tudom hogy jött ide, nem látok összefüggést a kérdésem és az általad írtak között.
#5 Ha pedig még trükkösebben olyan alagutat fúrnánk mindegyik kocsi számára, amelyik függőlegesen a bolygó középpontjának irányába kanyarodik, és így állítanánk meg az autókat, akkor meg az autók tömege kerülne közelebb a tömegközépponthoz, így "veszne" el a korábban átadott forgatónyomaték. Jól gondolom?
"Ha pedig még trükkösebben olyan alagutat fúrnánk mindegyik kocsi számára, amelyik függőlegesen a bolygó középpontjának irányába kanyarodik, és így állítanánk meg az autókat, akkor meg az autók tömege kerülne közelebb a tömegközépponthoz, így "veszne" el a korábban átadott forgatónyomaték. Jól gondolom?"
Akkor a kanyarodás oldalereje ugyanúgy meglenne, az ugyanúgy visszaállítaná az eredeti állapotot. HA NEM LENNE CORIOLIS-ERŐ!
Mert a tömegközéppontba felszínen álló helyből függőlegesen beautózva is némiképp felpörgetné a földgolyót az akció. Mint amikor a pörgő jégtáncos behúzza a karjait. Persze a változás mértéke mérhetetlenül kicsi lenne.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!