Melyikkel jobb a fogyasztás?
Hát Barátom ...kemény dolog ám az autó (jármű) építése :)
Bár ott tartanál hogy ezen kell gondolkodj, hogy kicsi vagy nagy kereked legyen. Tudod a fogyasztás egy sor egyéb dologtól függ, és csak sokadszorra számít a kerékátmérő. Hogy értsd a problémát mutatok két végletet.
1. eset
Van egy 200kW teljesítmény körüli motorod, egy olyan áttételes hajtásrendszered, aminek 1 motortengely fordulatához mondjuk 0,5 keréktengely fordulat tartozik. Az alapnyomatéka ( ideális fordulatszám tartományhoz tartozó) legyen mondjuk 400 Nm, és az egyszerűség kedvéért legyen egyenletes. az ideális fordulatszám tartománya legyen 1800-3500 között. ebben az esetben a kerék fordulata )ami a motor ideális fordulatához tartozik) 900-1750. a nyomaték itt is legyen súrlódásfüggetlen... azaz 800 Nm. Egy 20 cm átmérőjű kerék esetén ez 9.4 - 18.3 m/s sebesség tartozik (34-66 Km/h) ... Viszont hatalmas a nyomaték. Könnyen belátható hogy a kerék növelésével a sebességtartomány fog emelkedni. Pl dupla méretű kerekekkel ez a rendszer még mindig 400 Nm nyomatékú lesz, és a fajlagos fogyasztás ( egységnyi idő alatt elfogyasztott üzemanyag) ugyan nagyobb lesz (pl. a megnövekedett légellenállás miatt), De a megtett út is a duplája, így az átlagfogyasztás kisebb lesz.
2. eset
Most legyen egy szerényebb 50kW teljesítmény körüli motorod, egy olyan áttételes hajtásrendszered, aminek 1 motortengely fordulatához mondjuk 1 keréktengely fordulat tartozik. Az alapnyomatéka (ideális fordulatszám tartományhoz tartozó) legyen mondjuk 100 Nm, és az egyszerűség kedvéért legyen egyenletes. az ideális fordulatszám tartománya pedig most legyen 3600-7200 közötti.
Kerék megint legyen 20cm átmérőjű. Az elért sebességtartomány most 37.7 - 75,4 m/s (135,8 - 272 Km/h)
igaz, mindössze 100Nm nyomatékkal! Könnyen belátható, hogy a kerék dupla méretűre cserélése itt most nem megoldható, mert ugyan az "elért" sebesség nagyobb lesz (lenne), de a motor terheltsége óriásira növekedne. A légellenállás a sebesség négyzetével arányosan emelkedik. És az amúgy se nagy nyomatékot lecsökkentettük erősen. Ebben az esetben tehát a kerék méretének növelése biztosan átlagfogyasztás növekedést okoz.
Egy motor hajtás rendszer tervezése bonyolult dolog. Tudni kell milyen motor az erőforrás, tudni kell milyen sebességváltó (áttételező) rendszer, milyen áttételekkel áll rendelkezésre, tudni kell milyen a futóműrendszer (kerékméret). És persze millió egyéb körülményt, amit jelen példákban az egyszerűségért kihagytam, avagy állandónak tekintettem.
Szóval az alapkérdésedre a válasz: hogy milyen lesz a fogyasztás kisebb vagy nagyobb kerékkel, nos, vagy kisebb vagy nagyobb ... attól függ ....
utóiratként:
" ... Nekem nagyobb kerék van az autómon,mint kéne,és így érezni kicsit erőtlenebb(nagyobb a tehetetlen forgó tömeg ... "
Aki ezt írta annak üzenem, hogy nem a nagyobb tehetetlen forgó tömeg miatt lett lomhább az autó, hanem pontosan a lecsökkent nyomatéktól, a motor terheltségének növekedése miatt. És ha nem hiszed, hát emeld meg az autód hajtott kerekét, és mérd meg stopperrel, mennyi idő alatt gyorsul fel a motor 1000 fordulatról mondjuk 5000-ig az eredeti kerékkel, vagy a nagyobbal ... Súgok, még az is lehet, hogy a nagyobbal jobb eredményt érsz el; ha jól van kiegyensúlyozva, ha a nagyobb méretű felni tömege kisebb, vagy csak mondjuk nem acélból hanem aluötvözetből van, vagy ha a gumi jobb minőségű, illetve kisebb tömegű, bizony lehet, hogy nem nagyobb a forgó tehetetlen tömeg a MÉRET miatt ...
Alacsonyabb tömeggel és megfelelő lendület kihasználással csökkenthetőa fogyasztás.
Meg persze azzal is ha nem szorul a kézifék meg a kuplung meg a futómű..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!