Mindegyik dízel turbódízel? Ha nem, miért hívják külön turbónak?
Nem. A motorok alapból szívómotorok, ami azt jelenti, hogy a kipufogás ütemét követően a hengerben képződő alacsony nyomás "szippantja be" a következő ütemhez szükséges levegőmennyiséget a szelepe(ke)n keresztül. Ez így igazából helytelen megfogalmazás, mert valójában a Föld légkörének nyomása (atmoszférikus nyomás - épp ezért, hívják őket atmoszférikus motoroknak is) préseli be a szelepeken keresztül az égéstérbe a szükséges levegőmennyiséget. Ennek előnye, hogy nem igényel külön alkatrészeket, részegységeket, hátránya, hogy - mivel a külső légköri nyomás adott, így - adott idő alatt csak bizonyos mennyiségű levegő képes beáramlani az égéstérbe, így korlátozva adott lökettérfogatú motorból kihozható teljesítmény-maximumot.
Épp ezért, a teljesítménynövelés egyik lehetséges útját a beáramló levegő mennyiségének és/vagy sebességének a megnövelése jelentette. Nagyobb légnyomás létrehozásához valamilyen légsűrítő segédberendezésre van szükség. Ezt a célt szolgálja (többek között) a turbófeltöltő. Ez gyakorlatilag egy olyan kényszerhajtott légkompresszor, amelyet a motorból kiáramló (kipufogó) gázok nyomása hajt meg - tehát minél nagyobb az adott idő alatt kiáramló kipufogógázok mennyisége, annál nagyobb a gázkiáramlási sebesség, így annál nagyobb légnyomást lehet létrehozni a hengerekben a turbóval. Előnye, hogy viszonylag olcsón lényeges teljesítménynövekedést lehet elérni, hátránya, hogy jó minőségű alapanyagokra, igen precíz technológiára, és nagyon pontos vezérlő-rendszerre van szükség a működtetéséhez (ami igen zsebbenyúlós tud lenni, ha meghibásodik).
Más megoldások is léteznek a hengerbeli túlnyomás előállítására. Pl. a Mercedes gyár saját fejlesztése a kompresszoros motor, amelynek célja ugyanaz mint a turbófeltöltő rendszereké, csak a megoldási mód más. Itt nincs turbó, hanem egy direkt erre a célra fejlesztett kompresszor végzi a túlnyomás létrehozását. Ez ugyan drágább a hagyományos turbófeltöltő rendszerekhez képest, de sokkal alacsonyabb fordulatszámon is hatékonyan képes a hengerben túlnyomást létrehozni ("turbólyuk" kiküszöbölése).
A "dízel" olyan motor amelyik gázolajjal működik.
A "turbódízel" olyan motor amelyik gázolajjal működik, és egy ventilátor plusz levegőt nyom be az égéstérbe, hogy nagyobb legyen a teljesítmény.
Ezt a ventilátort nevezik turbónak.
És nem mindegyik dízel turbós.
A földeken az öreg traktorokban is dízelmotor van, de azokban biztos nincs turbófeltöltő. :)
Szóval nem, nem minden dízel turbódízel.
Érdekességként egy alternatív megoldás a dízel feltöltésére, a Mazda pl. comprex néven alkalmazta:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!