Mi a különbség spektrális eloszlás szerint az izzólámpa, a fénycső, a LED lámpa és a lézer fénye között?
Na jó, még egy fotó:
Bár a fotót én sem tekintem bizonyítéknak, minden képrögzítési módnak megvan a maga gyengéje (Pl. spektrális érzékenység). Tudom, hogy ez elméletileg nem létezik, de a jelenség nem veszi tudomásul. A képen egymás mellé párhuzamosan beépített kék, és sárga LED-ek fényét láthatod egy papírlapra vetülni.
Megemlítem, piros-zöld LED-eknél ilyen jelenség nincs. Az ördög valahol a részletekben bujkál( Hullámhosszak aránya, vagy különbsége? ). Még az is lehet, hogy a kékes-sárga fény nem egy új szín, hanem egy új optikai csalódás. Szinte biztos, hogy RGB-LED-nél nem működik. De azért majd kipróbálom.
Gézengúz neked szimplán fogalom értési problémád van.
Valamiért azt gondolod hogy egy kék és egy sárga led egymásra vetítése különleges még fel nem fedezett színt produkál. Egy kis elmélet: A létező összes szín kikeverhető a három alapszínből :RGB ből. Ezen az elven működik az rgb led ,tv,lcd monitor...
Javaslom nézd meg a színpalettát és meg fogod érteni hogy kékessárga szín nem létezik.
Megint leírom hátha észreveszed :Kék=alapszín Sárga=piros+zöld, Kékessárga :KÉK+Sárga=kék+piros+zöld=Fehér(intenzitás)
Ha eltávolodsz a ledektől a szoba másik sarkába pontosan fehér lesz az amit kékessárgának nevezel .(A fehér izzás hőmérsékletét a keverékek arányával tudod szabályozni)
Oké, nagyon szépen levezetted mért lehetetlen azt látnom ,amit látok. Ez nagyon inspirál.
Egyrészt utánanéztem az egész elméletének. H. G. Grassmann törvényeiből kb. ketőt áthágtam. ( Így jár aki elméleti fölkészülés nélkül buherál - átlendülhet a lehetetlenbe. ) Viszont a retinális, és funkcionális tetrakromát kifejezés nagyon tetszett.
Másrészt tanulmányozni fogom ezt a kérdést. Összehasonlítom ezt a fényt egy RGB-LED fényével. Készíteni fogok legalább 8 LED-ből egy kék-sárga mátrixot, és nagyobb távolságból is megvizsgálom.
Nem akarom lelőni a poént de most pont egy RGB mátrix előtt ülsz :D
És olyan színt keversz ki paintel amilyet csak akarsz ,de kékessárgát nem fogsz tudni mivel ilyen nem létezik. Fehér lesz nyugodj bele de a fehér az nem szín ahogy a fekete sem ,maximum a festékboltban. Ezt tanulmányozd : http://www.youtube.com/watch?list=PL4530157F6FB7A6C5&v=WflF6..
Nos az előző hozzászólásomban bedobtam a tetrakromát kifejezést, gondoltam meghagyom a megoldás megtalálásának örömét. Sajnos nem vetted a lapot. Mi ez a tetrakromázia, illetve tetrakrom? A nők felének, a férfiak egy kis hányadának négyféle színérzékelő csap van a retináján ( retinális tetrakromázia). Aki ezt az adottságot használni is tudja a funkcionális tetrakromát.
A lap kb. alsó harmadában.
Nézzük a példánkat! Vegyünk négy fénysugarat vöröst 640 nm, sárgát 590 nm, zöldet 550 nm, és kéket 470 nm hullámhosszakkal.
Ha vörös, zöld, és kék fényt keverünk össze (RGB) azt mindenki fehérnek látja.
Ha a vöröset (640 nm) és a zöldet (550 nm) sárgával helyettesítjük (590 nm), az emberek több mint 3/4-ed része, az összes digitális fényképezőgép, kamera stb. fehérnek érzékeli. Az emberek egy kis csoportja viszont kiszúrja, hogy ez itt valami más. Ez a funkcionális tetrekromázia.
Elgondolkodtam, Ha a négy szín látása ritka, hogy lehet az, hogy akinek megmutattam a kék-sárga LED-et észlelte különösségét?
A munkatársaim voltak a kísérleti alanyok. Az már valószínű, hogy egy adott tevékenységhez, azonos típusú embereket hord össze a szél.
Még mindig nem tudom honnan szeded amit szedsz ,mert a vikipédián csak azt írja hogy aki funkcionális tetrakromát az jobban képes megkülönböztetni a színeket de semmi konkrétat nem ír a csapokról csak hogy vagy közepes vagy nagy hullámhosszra érzékeny ez a csap. Na puff hát ez marha specifikus most döntsd el hogy mit ért nagy vagy közepes hullámnak.
De megint visszatérő hibád megszemélyesíted a kamerát .Nem is értem hogy lehet ilyet mondani hogy a kamera "fehérnek látja" A kamera nem lát,nem kever ki színeket ahogy a monitorod sem ,minden az emberi látás műve. A kamerák egytől egyig RGB fények intenzitását rögzíti 0-255 lépcsőben :8bit*3=24bit mivel három szín van.Az hogy mi a fehér és mi a fekete megállapodás: 0 0 0 fekete ,255 255 255 a fehér ez logikus.A másik a fehér színhőmérséklete amire te azt mondod hogy a kamera fehérnek látja mint valami bizonyítás de pont ez világít rá hogy a kamera buta mint a tök mert még azt sem tudja magától hogy mi a fehér ezért van az hogy WhiteBalance és egy rakás mód izzó fénycső felhő napocska autó vagy manuáll. Vagyis amit te abszolút mérésnek hittél az egy esetleges dolog hisz a studióban te magad mutatsz egy fehér lapot a camerádnak hogy az legyen a referencia fehérje neki 255 255 255 , ha pl ilyenkor sárga lapot mutatsz akkor utána minden hideg kékes lesz ,ha kékes papírt mutatsz akkor meg meleg pirosas lesz a filmezett táj.
Visszanézés monitoron szintén RGB fényekkel újabban W fehér képpontos RGBW monitorok is vannak de volt már RYGB plazma tv ahol egy plusz Y sárga képpontot alkalmaztak (gondoltak a tetrakromát emberekre?)
De a lényeg hogy nem tudjuk ez esetben és a sárga ledednél az a sárga monokróm e vagy két különböző anyag rezgése miatt sárga így az elméleted az új látásmóddal megint nem mutat sehova mivel lehet hogy a ledes tesztedben nincs is ott 590nm hullám bár egy prizmával kiderítheted.
Viszont amit még nem tudunk hogy a tetrakromát emberek melyik hullámhosszra érzékenyek még pluszba és ez mit jelent a gyakorlatban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!