A nyomaték vagy a fordulatszám gyorsítja az autót?
Tehát ha megyek mondjuk 5. fokozatban a kocsimmal 120-szal és fel szeretnék gyorsítani 160-ra , akkor ugye odataposok a gázra. De mivel egy meghatározott áttételen keresztül hat a kocsi kerekén az erő , ezért az elvileg nem nagyon változik , csak a fordulatszámom , ami gázadás hatására nagyobb lesz , és ezáltal a teljesítményt növeltem , és az autó meg gyorsulni fog. Mégis hogy van ez , mert már egy jó ideje agyalok ezeken az autós témákon , és egyre jobban kezdem átlátni , van ami még mindig nem teljesen tiszta.. Nah visszatérve az erő elvileg nem változik , csak a fordulatszám , ami sebességnövekedést okoz , tehát van vmi gyorsulás is , de akkor meg kell , hogy legyen valami plusz erő is , ami gyorsít , ami 120-nál még nem volt :D Lehet kicsit túl gondolom , de szeretném már végre letisztázni ezt a dolgot és normálisan egy az egyben átlátni. Még annyi lenne a kérdésem , hogy indulásnál miért kell nagyobb erő mondjuk a 30- ra való gyorsításhoz , mint mondjuk 5.-ben a 100-ról , 130-ra valóra ? A lendülethez van valami köze?
Kösz a válaszokat!
Így van, gázadáskor nő a nyomaték, és ennek következtében nő majd a fordulatszám is.
Alacsony sebességen nem kell nagyobb erő a gyorsításhoz, mint magason. Ilyenkor azért kell alacsony fokozatot használni, hogy a motor fordulatszáma ideális legyen. Ugyanis a motor nyomatéka erősen függ a fordulatszámtól.
Pedig nagyon is függ:
Ha nem így lenne, nem lenne szükség sebességváltóra, hiszen a motor minden sebességnél nagyjából egyforma erőt tudna kifejteni.
Mindenképpen a nyomaték a fő gyorsítóerő, de itt nem igazán a motor nyomatéka a lényeges kérdés, hanem a hajtott tengelyre jutó.
Mivel a motorteljesítmény motornyomatékXfordulatszám, egy azonos nyomaték kétszeres fordulatszámon kétszeres teljesítményt jelent.
Általában a magas fordulatú motorok alacsonyabb nyomatékúak, de ezt a váltó és a differenciálmű áttételével egyenlítik ki, így a kerékre jutó nyomaték lehet azonos is.
Hogy mi gyorsul jobban, ott a kerékre jutó nyomaték a lényeges és hogy ez a teljes fordulatszám-tartomány mekkora részén elég nagy. Ha a magas nyomatékú tartomány rövid, több sebességfokozat kell, hogy a motort ott lehessen üzemeltetni.
Elméleti alapon a fokozat nélküli sebességváltó lenne a legjobb, ami a motort folyamatosan a csúcsnyomaték fordulatán tartja. Csak tökéletes fokozat nélküli váltót még nem csináltak (autóban. Mert a hidraulikus váltó mozdonyokban Q jól működik).
Minden típusnak megvan a maga konkrét nyomatékgörbéje, itt egy példa:
Ez maximális terhelésre (padlógáz) megrajzolták meg. Megrajzolható viszont minden gázpedál állásra. Kisebb gáz esetén a görbe meredeksége kisebb és előbb megy át "csökkenésbe". Tehát kisebb gáz esetén minden fordulatszám esetén kisebb a nyomaték, minél nagyobb a fordulatszám annál nagyobb a nyomatékok közti különbség.
Tehát a példádat nézve ahogy lenyomtad a pedált pillanatokon belül megemelkedik a nyomaték, átkerülünk alacsonyabb görbéről a magasabbra. Ahogy növekszik a fordulatszám nyomaték úgy követi az adott gázpedál álláshoz tartozó görbét, egy darabig lassan emelkedik, utána lassan csökken, később meredeken csökken.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!