Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » A nyomaték vagy a fordulatszám...

A nyomaték vagy a fordulatszám gyorsítja az autót?

Figyelt kérdés

Tehát ha megyek mondjuk 5. fokozatban a kocsimmal 120-szal és fel szeretnék gyorsítani 160-ra , akkor ugye odataposok a gázra. De mivel egy meghatározott áttételen keresztül hat a kocsi kerekén az erő , ezért az elvileg nem nagyon változik , csak a fordulatszámom , ami gázadás hatására nagyobb lesz , és ezáltal a teljesítményt növeltem , és az autó meg gyorsulni fog. Mégis hogy van ez , mert már egy jó ideje agyalok ezeken az autós témákon , és egyre jobban kezdem átlátni , van ami még mindig nem teljesen tiszta.. Nah visszatérve az erő elvileg nem változik , csak a fordulatszám , ami sebességnövekedést okoz , tehát van vmi gyorsulás is , de akkor meg kell , hogy legyen valami plusz erő is , ami gyorsít , ami 120-nál még nem volt :D Lehet kicsit túl gondolom , de szeretném már végre letisztázni ezt a dolgot és normálisan egy az egyben átlátni. Még annyi lenne a kérdésem , hogy indulásnál miért kell nagyobb erő mondjuk a 30- ra való gyorsításhoz , mint mondjuk 5.-ben a 100-ról , 130-ra valóra ? A lendülethez van valami köze?


Kösz a válaszokat!



2013. márc. 25. 17:57
 1/10 anonim ***** válasza:
Rálépsz a gázra, megnő a motor nyomatéka ezzel együtt a kerekeken keresztül az úttestre ható erő. Newton törvényei pedig működésbe lépnek, az erő gyorsítja a tömeget.
2013. márc. 25. 18:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:

Így van, gázadáskor nő a nyomaték, és ennek következtében nő majd a fordulatszám is.


Alacsony sebességen nem kell nagyobb erő a gyorsításhoz, mint magason. Ilyenkor azért kell alacsony fokozatot használni, hogy a motor fordulatszáma ideális legyen. Ugyanis a motor nyomatéka erősen függ a fordulatszámtól.

2013. márc. 25. 19:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 A kérdező kommentje:
Hát akkor így értem , csak eddig mintha olyat olvastam volna , hogy a nyomaték az elvileg közel állandó , gyakorlatilag meg kis mértékben függ a fordulatszámtól , ezért nem értettem
2013. márc. 25. 20:48
 4/10 anonim ***** válasza:
100%

Pedig nagyon is függ:


[link]


Ha nem így lenne, nem lenne szükség sebességváltóra, hiszen a motor minden sebességnél nagyjából egyforma erőt tudna kifejteni.

2013. márc. 25. 21:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 A kérdező kommentje:
Köszönöm , azt hiszem így már elmondható , hogy nagyjából megértettem a témát :) Igazából most már rájöttem , az zavart be , hogy olyat olvastam , hogy a belsőégésű motorok nyomatékleadása nem teljesen egyenletes , de aztán , ahogy jobban megnéztem a grafikon , ez azt jelentette , hogy nem teljesen lineárisan növekszik , de ettől még látható , hogy jó közelítéssel , tényleg lineárisan nő a fordulatszám függvényében , majd egy bizonyos idő után "letörik" de ez már inkább csak technikai kérdés.
2013. márc. 25. 21:23
 6/10 anonim ***** válasza:
Nincs jelentős különbség abban a fordulatszám tartományban ahol általában használjuk az autót - padlógáz esetén. Ha nem nyomod ami a csövön kifér, annyi a nyomaték amennyire taposod.
2013. márc. 25. 23:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 Wadmalac ***** válasza:

Mindenképpen a nyomaték a fő gyorsítóerő, de itt nem igazán a motor nyomatéka a lényeges kérdés, hanem a hajtott tengelyre jutó.

Mivel a motorteljesítmény motornyomatékXfordulatszám, egy azonos nyomaték kétszeres fordulatszámon kétszeres teljesítményt jelent.

Általában a magas fordulatú motorok alacsonyabb nyomatékúak, de ezt a váltó és a differenciálmű áttételével egyenlítik ki, így a kerékre jutó nyomaték lehet azonos is.

Hogy mi gyorsul jobban, ott a kerékre jutó nyomaték a lényeges és hogy ez a teljes fordulatszám-tartomány mekkora részén elég nagy. Ha a magas nyomatékú tartomány rövid, több sebességfokozat kell, hogy a motort ott lehessen üzemeltetni.

Elméleti alapon a fokozat nélküli sebességváltó lenne a legjobb, ami a motort folyamatosan a csúcsnyomaték fordulatán tartja. Csak tökéletes fokozat nélküli váltót még nem csináltak (autóban. Mert a hidraulikus váltó mozdonyokban Q jól működik).

2013. márc. 26. 08:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 A kérdező kommentje:
Az még érdekelne , hogyha odalépek a gázra mondjuk 4-esben , benyomom egy bizonyos pontig , majd ott megtartom , akkor időben hogy fog változni a nyomatékom meg a fordulatszám? Arra , gondolok , hogy a nyomaték rögtön előáll és felgyorsítja az adott fordulatszámra a kerekeket és tovább nem , vagy úgy néz ki , hogy nő egy kicsit a nyomaték , az egy kicsit gyorsít , ekkor nagyobb lesz a fordulat , nagyobb a hozzátartozó nyomaték , ez is gyorsítja egy pillanatig és így tovább.. Remélem értitek hogy gondolom :D
2013. márc. 26. 18:48
 9/10 anonim ***** válasza:

Minden típusnak megvan a maga konkrét nyomatékgörbéje, itt egy példa:

[link]

Ez maximális terhelésre (padlógáz) megrajzolták meg. Megrajzolható viszont minden gázpedál állásra. Kisebb gáz esetén a görbe meredeksége kisebb és előbb megy át "csökkenésbe". Tehát kisebb gáz esetén minden fordulatszám esetén kisebb a nyomaték, minél nagyobb a fordulatszám annál nagyobb a nyomatékok közti különbség.

Tehát a példádat nézve ahogy lenyomtad a pedált pillanatokon belül megemelkedik a nyomaték, átkerülünk alacsonyabb görbéről a magasabbra. Ahogy növekszik a fordulatszám nyomaték úgy követi az adott gázpedál álláshoz tartozó görbét, egy darabig lassan emelkedik, utána lassan csökken, később meredeken csökken.

2013. márc. 26. 22:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 A kérdező kommentje:
Köszönöm !
2013. márc. 27. 18:10

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!