Hogyan kell kiszámolni, hogy egy m tömegű test, amin van egy függőleges tengelyű propeller (magyarul helilkopter), mekkora teljesítményt kell leadjon ahhoz, hogy lebegjen?
Nem hiszem, hogy ezt tapasztalati adatok nélkül ki tudod számolni, mert a szükséges teljesítmény nagyon függ propeller tulajdonságaitól, kialakításától (pl. felület, átmérő, alakkiképzés, örvénylési veszteség).
Aztán azt is figyelembe kell venned, hogy a propellernek és a tengelynek is van tömege, hacsak nem veszed az egyszerűség edvéért nullának a tömegüket.
Legegyszerűbben az egyes helikopterek műszaki adatait nézd át.
"hogy az álló levegőt felgyorsítsa valamilyen sebességre"
Elsősorban nem a lebegő gyorsítása okozta ellenerő, hanem a propeller lapátjain fellépő felhajtóerő számít.
Ok, akkor az egyszerűség kedvéért felejtsük el a propellert és a vele járó veszteségeket, és csak a lefelé mozgó levegőt vegyük figyelembe, ami jöhet kompresszorból, sugárhajtóműből vagy bárhonnan.
Ahhoz, hogy F=m*g ellenerővel hasson a lefele indított levegő, lendületet kell adni neki, amelyből származó erő ugyanakkora legyen, mint a fenti F.
F=dp/dt=ml*dvl/dt
p a lendület
ml a levegő tömege
vl a levegő sebessége lefelé
dvl=vl és dt=t, mert 0 kezdő sebességről indul a levegő, t az az idő, ami alatt ml tömegű levegő vl sebességre gyorsul.
Tehát:
F=ml*vl/t = m*g
A levegő mozgási energiája W=1/2*ml*vl^2
Ebből P=1/2*ml*vl^2/t = 1/2*F*vl = 1/2*m*g*vl
Tehát itt az jött ki, hogy a teljesítmény függ a test tömegétől és a lefelé áramló levegő sebességétől. De a szükséges emelőerő a levegő tömegével és sebességével is arányos, az idővel meg fordítottan, ezért a v1-et lehet csökkenteni, ha a megmozgatott levegő tömegét növeljük és a felgyorsítás idejét csökkentjük. Ezzel lehet csökkenteni a szükséges teljesítményt, miközben az emelőerő ugyanannyi marad. Ha jól gondolom.
Tehát pl. nagyobb átmérőjű a propeller nagyobb tömeget mozgat, de nem érdemes túl nagy sebességre gyorsítani a levegőt, hogy ne legyen nagy a szükséges P, miközben a szükséges F létrejön.
Vagy a felgyorsítás idejét lehet csökkenteni gondolom minél gyorsabban forgó propellerrel, de érdemes kis szögbe állítani a lapátokat, hogy a levegő végsebessége ne legyen túl nagy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!