Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Hogyan kell kiszámolni, hogy...

Hogyan kell kiszámolni, hogy egy m tömegű test, amin van egy függőleges tengelyű propeller (magyarul helilkopter), mekkora teljesítményt kell leadjon ahhoz, hogy lebegjen?

Figyelt kérdés
A fölfele húzó erő nyilván egyensúlyban van a nehézségi erővel, az erő pedig a légcsavar által létrehozott légnyomásból származik. De a teljesítmény mennyi?
2012. júl. 28. 14:18
 1/5 anonim ***** válasza:
Régen tanultam de megpróbálom. P=W/t W a munka t az idő P a teljesítmény. Munka mértékegysége a joule időé a óra/ perc. A képletbe már csak bekell helyetesíteni.
2012. júl. 28. 14:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:
Ez még kevés lesz, mert akkor azt kéne tudni, hogy mennyi a munka. Nyilván annyi, amennyi energiát lead a helikopter ahhoz, hogy az álló levegőt felgyorsítsa valamilyen sebességre úgy, hogy az lefele áramoljon. De az mennyi?
2012. júl. 28. 15:13
 3/5 anonim ***** válasza:

Nem hiszem, hogy ezt tapasztalati adatok nélkül ki tudod számolni, mert a szükséges teljesítmény nagyon függ propeller tulajdonságaitól, kialakításától (pl. felület, átmérő, alakkiképzés, örvénylési veszteség).


Aztán azt is figyelembe kell venned, hogy a propellernek és a tengelynek is van tömege, hacsak nem veszed az egyszerűség edvéért nullának a tömegüket.


Legegyszerűbben az egyes helikopterek műszaki adatait nézd át.

2012. júl. 28. 16:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:

"hogy az álló levegőt felgyorsítsa valamilyen sebességre"


Elsősorban nem a lebegő gyorsítása okozta ellenerő, hanem a propeller lapátjain fellépő felhajtóerő számít.

2012. júl. 28. 16:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 A kérdező kommentje:

Ok, akkor az egyszerűség kedvéért felejtsük el a propellert és a vele járó veszteségeket, és csak a lefelé mozgó levegőt vegyük figyelembe, ami jöhet kompresszorból, sugárhajtóműből vagy bárhonnan.

Ahhoz, hogy F=m*g ellenerővel hasson a lefele indított levegő, lendületet kell adni neki, amelyből származó erő ugyanakkora legyen, mint a fenti F.

F=dp/dt=ml*dvl/dt

p a lendület

ml a levegő tömege

vl a levegő sebessége lefelé

dvl=vl és dt=t, mert 0 kezdő sebességről indul a levegő, t az az idő, ami alatt ml tömegű levegő vl sebességre gyorsul.

Tehát:

F=ml*vl/t = m*g


A levegő mozgási energiája W=1/2*ml*vl^2

Ebből P=1/2*ml*vl^2/t = 1/2*F*vl = 1/2*m*g*vl


Tehát itt az jött ki, hogy a teljesítmény függ a test tömegétől és a lefelé áramló levegő sebességétől. De a szükséges emelőerő a levegő tömegével és sebességével is arányos, az idővel meg fordítottan, ezért a v1-et lehet csökkenteni, ha a megmozgatott levegő tömegét növeljük és a felgyorsítás idejét csökkentjük. Ezzel lehet csökkenteni a szükséges teljesítményt, miközben az emelőerő ugyanannyi marad. Ha jól gondolom.

Tehát pl. nagyobb átmérőjű a propeller nagyobb tömeget mozgat, de nem érdemes túl nagy sebességre gyorsítani a levegőt, hogy ne legyen nagy a szükséges P, miközben a szükséges F létrejön.

Vagy a felgyorsítás idejét lehet csökkenteni gondolom minél gyorsabban forgó propellerrel, de érdemes kis szögbe állítani a lapátokat, hogy a levegő végsebessége ne legyen túl nagy.

2012. júl. 28. 22:09

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!