Váltóárammal miért lehet villanymotort hajtani?
Én arra gondolnék, hogy mivel polaritást vált minden egyes forduláskor, ezért a motornak meg sem kéne moccannia.
Viszont kipróbáltam azt, hogy fogtam egy fúrót, két db 12V-s villanymotort, a 2 villanymotort vezetékesen összekötöttem, majd az egyik villanymotort tengelyesen összekötöttem a fúróval.
És úgy volt, hogy amíg a fúró balra forgott, addig a másik (az elektromosan meghajtott) motor jobbra forgott, és fordítva is így volt.
Valaki eltudná mondani, hogy hogy van ez az egész?
Mivel egyfázisú motornál az egyetlen fázis csak lüktető mágneses mezőt tud létrehozni, így nincs indító nyomaték. Tehát a motor vagy el sem indul, ahogy azt helyesen feltételezted, vagy bármelyik irányba elindulhat, ahogy azt tapasztaltad.
Ezért szoktak bekötni egy segédfázist, amelyet időben eltolnak a hálózati feszültség fázisához képest és így megvan az indítónyomaték, abba az irányba indul meg a motor forgása, amerre akarjuk.
Google-ba rákeresve a segédfázisos indításra részletesebb leírást is találsz, ide szerintem ennyi is elég lesz.
Szerintem a kérdező egyenáramú motort forgatott és azt nem érti, miért lehet váltóval is motort hajtani. Nos az egyenáramú motor váltakozó feszültségről (konyhanyelven váltóáramról) meg sem moccan. Illetve csak morog, a kérdező által vitatott okok miatt.
Az aszinkron motorok (a legközismertebb váltóáramú motorok) teljesen más fizikával dolgoznak. Ott pont a váltakozás hajtja a motort. A forgó mágneses mező feszültséget indukál a rövidrezárt tekercset tartalmazó forgórészben, ezért arra erővel hat. Ahogy ezen erő hatására a forgórész elkezd együtt forogni a mágneses mezővel, úgy az egymáshoz mért relatív fordulat csökken, emiből kifolyólag az indukció mértéke, ezáltal a forgatónyomaték is csökken. Ezért forognak ezek a gépek nagyjából (terheléstől függően) a hálózati frekvencián, vagy annak egész számú hányadán.
A szinkrongép teljesen más tészta. Ott csak a forgórészt gerjesztik egyenáramról. Az állórészt ugyanúgy váltakozó feszültségre kell kapcsolni, különben megáll és meg sem lehet mozdítani.
A sarokcsiszolókban és a többi kisgépben egy speciális egyenáramú motor szokott lenni. Ezekben sorosan csatlakozik a forgórész gerjesztése az állórésszel. A mechanikus egyenirányítást a kommutátor végzi. A soros kötés miatt mindegy, milyen irányban folyik rajta az áram, ugyanabba az irányba indul el. Ezért használható váltakozó feszültségről is. (ha a feszültség polaritást vált, mindkét tekercsen megfordul a mágneses polaritás, ami eredően nem okoz forgásirány váltást). Ha párhuzamosan lennének kötve a forgó-állórészek, akkor is ugyanez a helyzet, de a soros kötésnél kényelmesebbek az impedancia viszonyok, nem kell annyi menetet feltekerni a pólusokra.
"Ha a sarokcsiszolókban szinkrongép lenne, akkor egy egyfázisú 50 Hz-es hálózatról hogy tudna akár több mint 10000-es fordulatról járni? " az asszinkron gép se tud 10000-et forogni , de még 3000-et sem. De áttételezéssel minden megoldható , csak akkor a nyomaték fog csökkenni (P=M*n)
A kérdezőnek még annyi,hogy ilyen egyfázisú motoroknál vagy 2 térben egymáshoz eltolt tekercset használnak vagy beraknak egy segédkondenzátort és így 2 időben eltolt feszültség fog létrejönni , ami már képes megforgatni a motort. Nagyobb teljesítményű motoroknál 3 fázist szoktak használni , ez azért jó mert 2 időben egymástól 120fokra eltolt feszültség van és ez megforgat neked bármit , ezt hívják forgó mágneses mezőnek. Egyébként ezek a motorok meg generátorok elég nagy témakört fednek le , javaslom olvass utána , mert érdekes!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!