Váltóárammal miért lehet villanymotort hajtani?
Én arra gondolnék, hogy mivel polaritást vált minden egyes forduláskor, ezért a motornak meg sem kéne moccannia.
Viszont kipróbáltam azt, hogy fogtam egy fúrót, két db 12V-s villanymotort, a 2 villanymotort vezetékesen összekötöttem, majd az egyik villanymotort tengelyesen összekötöttem a fúróval.
És úgy volt, hogy amíg a fúró balra forgott, addig a másik (az elektromosan meghajtott) motor jobbra forgott, és fordítva is így volt.
Valaki eltudná mondani, hogy hogy van ez az egész?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Mivel egyfázisú motornál az egyetlen fázis csak lüktető mágneses mezőt tud létrehozni, így nincs indító nyomaték. Tehát a motor vagy el sem indul, ahogy azt helyesen feltételezted, vagy bármelyik irányba elindulhat, ahogy azt tapasztaltad.
Ezért szoktak bekötni egy segédfázist, amelyet időben eltolnak a hálózati feszültség fázisához képest és így megvan az indítónyomaték, abba az irányba indul meg a motor forgása, amerre akarjuk.
Google-ba rákeresve a segédfázisos indításra részletesebb leírást is találsz, ide szerintem ennyi is elég lesz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Szerintem a kérdező egyenáramú motort forgatott és azt nem érti, miért lehet váltóval is motort hajtani. Nos az egyenáramú motor váltakozó feszültségről (konyhanyelven váltóáramról) meg sem moccan. Illetve csak morog, a kérdező által vitatott okok miatt.
Az aszinkron motorok (a legközismertebb váltóáramú motorok) teljesen más fizikával dolgoznak. Ott pont a váltakozás hajtja a motort. A forgó mágneses mező feszültséget indukál a rövidrezárt tekercset tartalmazó forgórészben, ezért arra erővel hat. Ahogy ezen erő hatására a forgórész elkezd együtt forogni a mágneses mezővel, úgy az egymáshoz mért relatív fordulat csökken, emiből kifolyólag az indukció mértéke, ezáltal a forgatónyomaték is csökken. Ezért forognak ezek a gépek nagyjából (terheléstől függően) a hálózati frekvencián, vagy annak egész számú hányadán.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A szinkrongép teljesen más tészta. Ott csak a forgórészt gerjesztik egyenáramról. Az állórészt ugyanúgy váltakozó feszültségre kell kapcsolni, különben megáll és meg sem lehet mozdítani.
A sarokcsiszolókban és a többi kisgépben egy speciális egyenáramú motor szokott lenni. Ezekben sorosan csatlakozik a forgórész gerjesztése az állórésszel. A mechanikus egyenirányítást a kommutátor végzi. A soros kötés miatt mindegy, milyen irányban folyik rajta az áram, ugyanabba az irányba indul el. Ezért használható váltakozó feszültségről is. (ha a feszültség polaritást vált, mindkét tekercsen megfordul a mágneses polaritás, ami eredően nem okoz forgásirány váltást). Ha párhuzamosan lennének kötve a forgó-állórészek, akkor is ugyanez a helyzet, de a soros kötésnél kényelmesebbek az impedancia viszonyok, nem kell annyi menetet feltekerni a pólusokra.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"Ha a sarokcsiszolókban szinkrongép lenne, akkor egy egyfázisú 50 Hz-es hálózatról hogy tudna akár több mint 10000-es fordulatról járni? " az asszinkron gép se tud 10000-et forogni , de még 3000-et sem. De áttételezéssel minden megoldható , csak akkor a nyomaték fog csökkenni (P=M*n)
A kérdezőnek még annyi,hogy ilyen egyfázisú motoroknál vagy 2 térben egymáshoz eltolt tekercset használnak vagy beraknak egy segédkondenzátort és így 2 időben eltolt feszültség fog létrejönni , ami már képes megforgatni a motort. Nagyobb teljesítményű motoroknál 3 fázist szoktak használni , ez azért jó mert 2 időben egymástól 120fokra eltolt feszültség van és ez megforgat neked bármit , ezt hívják forgó mágneses mezőnek. Egyébként ezek a motorok meg generátorok elég nagy témakört fednek le , javaslom olvass utána , mert érdekes!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!