Ha befogod a porszívó csövét, nő, vagy csökken az áramfelvétele?
Nem olvastad a kommentemet? Megmértem. Nem kell nekem ehhez fogyasztásmérő. Neked viszont javaslom próbáld ki, mérd meg, akár fogyasztásmérővel is. Meglátod, nem a levegőbe beszélek. Ha befogom a csövét, csökken az áramfelvétel (az adott porszívónál egy amperrel). 10A-es méréshatár, váltóáram mérésbe kapcsolva a műszer. (az előbb már leírtam a tipusát). Lengőaljzat, dugvilla, négyeres kábel, műszer. A műszer és a porszívó sorbakötve, a műszer árammérésben. A mérést bárki előtt megismétlem. (többször kipróbáltam a mai nap)
A fordulatszámról. Úgy tudom, (és eddigi tapasztalataim nem mondtak ellent neki) hogy bármilyen motornál a hangmagasság (nem hangerő!) emelkedése a fordulatszám növekedését jelzi.
Ne haragudj: milyen képzettséged van? Motorokról, gázok viselkedéséről mit tanultál?
Amúgy el lehet képzelni, hogy ebben a porszívóban van valamilyen speciális áramkör, ami figyeli a dugulást, és olyankor visszaveszi a teljesítményt, hogy ne égjen le a motor (vajon mitől éghet le ilyenkor, ha a normál üzemet bírja?) Akkor a fogyasztás tényleg csökken - no de a hangerő és a magasság is, jelentősen!
Bocsi, kissé hanyagoltam ezt az "életbevágó" kérdésemet.
Tényleg nem vagyok "túlképzett". Síma érettségim van, (jó régi) és elektronikai műszerész végzettségem. (ez is régi) Persze azért fizikából még emlékszem az energiamegmaradás törvényére, és a hétköznapi "gyakorlatban" igyekszem figyelembe venni.
Kedves 19:41-es azt hiszem sok lesz az a 10kW. Nagyjából egy nagyságrend eltérés. A hálózati feszültség 230V (megmértem, 229V) 4,8A áramfelvétel mellett. P=UxI 230x4,8=1104W Ez jó közelítéssel annyi mint az adattábláján szereplő értékek, IEC:1200W, MAX:1500W. Jó, tudom ez csak közelítő érték, hiszen csak tisztán ohmos terhelésre igaz. De lényegtelen az általam felvetett kérdés szempontjából.
Nézzük meg más oldalról: egy villanymotor (kefés, soros motor) szélkereket forgat, (axiális ventillátornak is tekinthetjük) ami egy bizonyos mennyiségű levegőt mozgat meg, a teljesítménye és hatásfoka fügvényében. Az most mindegy, hogy abszolút értékében mennyit. Az számít, hogy "alaphelyzetben" (nincs erősen akadályoztatva az áramlás) jóval nagyobb tömegű levegőt mozgat meg , mint "befogott" csővel. A nagyobb tömeg mozgatásához pedig több munkát kell végeznie. Olyankor nagyobb a terhelése, minél kevesebb akadályba ütközik a légáramlás.
Megcsináltam a mérést úgy is, hogy kivettem a porzsákot, és nyitva hagytam a fedelet. Láss csodát, 5,4A-ra ment fel az áramfelvétel.
Én azt hiszem ennyit tudtam felhozni. Mégegyszer bocsi, úgy tűnik kicsit túllihegtem a témát, ami valóban nem "egetrengető"...
Egy bútorgyárban végeztünk már ilyen méréseket a porelszívó berendezéseken. Arra a következtetésre jutottunk, hogy ha minél több élszívót csatlakoztatunk egy adott ventilátorhoz, az annál nagyobb ampert vesz fel. Tehát jobban le van terhelve abban az esetben, ha nagyobb felületröl szivja a levegöt.
Na innen már könnyen elképzelhető, hogy ha teljesen lezárjuk a szívórész nyílásait, akkor van szüksége a motornak a legkisebb aramérősségre. Ezt így nem próbáltam, de abban is igazat adok, hogy: minél több levegőt kell megmozgasson egy ventilátor annál nagyobb munkát kell végeznie. Tehát a motor annál jobban le van terhelve. A mérési eredmények magukért beszélnek.
A 06-05 06:57-es vagyok.
Még egy annyi hozzáfűzök az előbbi mondanivalómhoz, hogy az említett porelszívó berendezés turbinájának a motorja, egy 48 kw-os háromfázisú villanymotor, ami indításkor, terhelés alatt nem tudja felvenni a számára ideális fordulatszámot. Hogy ez mégis elérhető legyen, segíteni kell neki, amire többféle módszer van. Mi a ventilátor elé, egy "ajtót" szereltünk, amivel a szívórészt elzárni, vagy megnyitni lehet. Gyakorlatilag egy rést vágtunk a szélcsatornára a ventilátor előtt, amibe egy lemezt tudunk bedugni, hogy elzárja a szélcsatornát. Indításkor elzárjuk azt, és amikor a motor a megfelelő fordulatszámra kerül akkor nyitjuk meg. Így a motor könnyedén elindítható és üzembe helyezhető, viszont nyitott szívórésszel nem.
A lényeg az, (függetlenül attól, hogy mi hajtja azt a turbinát), hogy a turbina ha nem mozgatja a levegőt, akkor nem végzi a neki szánt feladatot. Nincs leterhelve!
Ha működés közben a szívórész nyitva van, akkor is nyomáskülönbség van a két rész (szívó és nyomó) között, tehát akkor is a nyomás ellen (a levegő szándékozó-áramlási-iránya ellen) dolgozik. Ha bedugod a szívórészt, természetesen a nyomáskülönbség akkor is megmarad, de legalább levegőt nem kell mozgasson.
A porszívó leég, mert felgyorsul. (Ilyen kísérleteket végeztünk már, hogy hogy viselkedik egy villanymotor terhelés nélkül), de azonkívül szinte teljesen megszűnik a hűtése is.
A kérdés kulcsnézőpontja nem a motor, hanem a működtetett berendezés! Ehhez a motor fogyasztásmérései segédtényezők!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!