Mit értünk azalatt, hogy egy motor pl öt hengeres?
Audi, Volvo, Mercedes... és még sok más autógyár is gyártott már öthengeres motorokat. Tessék utánajárni miért!
Halkan hozzá teszem, azért nem mindig a célszerűség az indok. Ugye az ember a "legcélszerűbb" dolgaiban is... hogy úgy mondjam "divatozik". És qrva sznob tud lenni. Mindez fokozottan igaz az autóiparra... meg persze a vásárlóikra. :DDD
dellfil
Igen, azt jelenti, hogy öt dugattyú dolgozik öt, különálló hengerben. Ezek szépen fel vannak fűzve egymás mögé a főtengelyre, mind azt tekergetik.
És nem csak csillagmotorok vannak, létezik soros öthengeres is, sőt, V5-öst is gyártottak már.
A páros hengerszámú motorok egyenletesebben járnak, mert minden forgattyúcsappal szemben van egy másik is a főtengelyen, ennél pedig aligha lehet jobban kiegyensúlyozni a motort, biztos, hogy tengelybe esik a közös súlypont. Viszont vannak helyzetek, amikor nem ez a legkedvezőbb elrendezés.
Például 1000 köbcentiméter környékén az autóban használt motorok közül nem csak a Wartburg volt háromhengeres. Itthon a legismertebb a régi ezres Swift. Lehetett volna kéthengeres, böhöm nagy dugattyúkkal és a kéthengeres négyüteműek minden hátrányával (vagy egyenletesen jár és össze-vissza gyújt, vagy egyenletesen gyújt és rettenetesen remeg), vagy lehetett volna négyhengeres, miniatűr hengerekkel és szelepekkel, jó drágán. A három henger jó kompromisszum volt, sikerült is kiegyensúlyozni, bejött nekik.
Az öthengeres építést az Audi kezdte komolyabban terjeszteni, velük nagyjából egyidőben "találta ki" a Mercedes is. Ez is kompromisszum volt: a középkategóriás autókban a négyhengeres túl darabosan járt (nem tökéletes a kiegyensúlyozása), a hathengeres meg nagy volt és sok volt a veszteség (hat henger vezérlése, hat dugattyú súrlódása). Ezért kitalálták az öthengeres motort, ami finomabban járt a négyhengeresnél (mégiscsak több henger), de nem fogyasztott annyit, mint egy ugyanakkora hathengeres (annál meg kevesebb). Így a 2 és 3 liter közötti tartományban el tudott terjedni, mint érdekes alternatíva a nagy hengerűrtartalmú, kicsit már nehézkes négyhengeresek (bár érdekes módon a Porsche 944-nek volt még háromliteres négyhengerese is, ami azért annyira nem volt nehézkes, igaz, nem is volt olcsó mulatság) és a kicsi, túlzsúfolt hathengeresek mellett. A kiegyensúlyozótengelyek pedig a remegést is megszüntették, így jól használható alternatíva lett az öthengeres motor. Csak mivel mostanában minden típus motorpalettája egyre szűkül és csökkennek a hengerűrtartalmak, már kevés szükség van rá, mert vannak két liter körüli motorok, amik teljesítményben kiszolgálják a középkategóriát is és lehetnek négyhengeresek, 3-3,5 liter fölött meg már az öthengeres sem az igazi, így a prémiumautókba hathengeresek kerülnek.
Érdekesség: a szakemberek azt mondják, hogy a soros hathengeres motor a legtökéletesebben kiegyensúlyozott elrendezés, tehát a több henger ebből a szempontból nem mindig jobb (például egy V8-as a négy forgattyúcsap miatt jobban remeg, mint egy soros hatos).
A VW és a Honda V5-ösei pedig kuriózumok, mindkettő borzasztó érdekes konstrukció.
vannak 5 hengeres motorblokkok, pl: audi a4-nek.
Minnél több a hengerszám, annál kissebb a rezgés, azaz a rezonancia kiegyensúlyozás tökéletesebb.PL. egy 2 hengeres multiair motornak elég komoly kiegyenlítőtengelye van, de az olaszok precizen összehangolták a fogyasztás csökkentésésre.
Nekem öthengeres Mercim van, nagyon szeretem az egyedi hangját.
Szakemberek szerint is egy nagyon megbízható konstrukció. Sok német taxis választotta ezzel a motorral autóját fénykorában.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!