Feltaláltak már olyan alternatív meghajtású motort, ami felveszi a versenyt a jelenlegi belsőégésűekkel?
Fel. Úgy nevezik villamos motor, vagy egyszerűbben villanymotor.
A hatásfoka a belsőégésű motorokénak több mint kétszerese, teljesítmény és nyomatékkarakterisztikája jobb, károsanyag kibocsátása pedig nincs.
Nem a motorral van a baj, hanem az "üzemanyag" tárolásával. A benzint nagyon könnyű tárolni, csak egy tank kell hozzá. A villanymotor minden szempontből jobb a belsőégésűnél, csak ugye nehéz tárolni az elektromosságot. Az akkumulátotk nagyon drágák és a hatásfokuk/élettartamuk sem a legjobb még. A másik opció, hogy hidrogén van a kocsiban és üzemanyagcellával termelünk elektromosságot.
A hidrogénnek van pár kellemetlen tulajdonsága: rendkívül robbanékony elegyet alkot a levegő oxigénjével és szeret a fémtartályok falában feloldódni és kiszökni.. A megfelelő mennyiségű hidrogén biztonságos tárolása még nem a közeljövőben lesz megoldott probléma.
A villamosáram megtermelésére, generátorok meghajtására nem csak a fosszilis tüzelőanyagok elégetése használható. Lenne bőven alternatíva.
Nem azért nem használják őket, mert kiforratlanok, hanem mert nem "gazdaságosak", ergo nem lehet hozzájuk újra és újra eladni az energiaforrást, pénzt csinálni belőle.
200 éve létezik már olyan motor ami sokszorta jobb hatásfokú akár mai belső égésűeknél.
Stirling motor(stirling engine) a neve.
Ez bármilyen hulladékhővel működik,akár mindössze! 40-50C° hőfok különbségtől is kiváló hatásfokú gépezetté válik.
"Valamiért" félre dobták ezt nagyszerű motort.
Egy házilag barkácsolt stirling motor(Magyar)Katt:
A Stirling motor hatásfoka nagyban függ a hőkülönbségtől :)
Minél nagyobb a hűkülönbség, annál jobb a hatásfoka.
Másfelől: aa egy autót szeretnénk meghajtani vele, vagy egy hatalmas motort kéne építeni, vagy hatalmas hőkülönbséget kéne létrehozni - természetesen valamilyen üzemanyag elégetésével. Szóval nem jutottunk előbbre a belső égésű motoroknál :D
Stirling motorok tényleg nagyon klasszak, csak az autókba nem jók. Előnyük az, hogy nem egy zárt térben megy az égés, mint a belső égésű motoroknál, hanem kívülről melegítik. Ezért az égés sokkal-sokkal tisztább, tökéletesebb. Így sokkal tisztább lenne a nagyvárosok levegője is. Ráadásul a stirling motor csendes is nagyon.
Csakhogy, sajnos nem lehet vele rendesen közlekedni. Amíg a belső égésűeknél beletaposok a gázba (amikor zöldet kaptam, előzni akarok), és szinte azonnal gyorsul; addig a stirling motoroknál hosszabb idő kell, amíg bemelegszik a gáz.
Valamikor olvastam egy cikket egy Stirling-elektromos hibridhajtású kísérletről. Ezzel meg is lehetne oldani a stirling motorok problémáját. Lenne egy közel azonos teljesítményen működő stirling motor, ami nem a kerekeket hajtaná, hanem egy generátort. A generátor meg meghajtja a villanymotort, és (ha kell) feltölti az akkumulátorokat. Ha előzni akarok, akkor az ideiglenesen szükséges többlet energiát az akkumulátorok adják le.
Hátránya az, hogy az akkumulátor miatt vesztünk a hatásfokból. És persze az ára. De ki tudja, ha a jövőben lesznek olcsóbb, könnyebb szuperkondenzátorok...
Keress rá Oláh György munkásságára.
Ő megoldotta, hogy szén-dioxidból tüzelőanyagként felhasználható metanolt állítsanak elő. Ehhez pedig kifejlesztett egy speciális tüzelőanyag-cellát, ami a metanolból közvetlenül elektromos áramot állít elő, ami pedig meghajtja a villanymotort. A rendszer kész, csak arra vár, hogy az emberiség használatba vegye. Csak vizet és szén-dioxidot enged a levegőbe, sokkal tisztább, mint a mai motorok és hangmentes. Nem beszélve arról, hogy a metanol tárolása ugyanolyan egyszerű, mint a benziné, sőt, a vetélytársánál, az etanolnál is problémamentesebb, mert kevésbé vizesedik tárolás közben. Az előállításához pedig, mint írtam, csak szén-dioxid és víz kell, meg természetesen valami külső energiaforrás, ami gyakorlatilag bármi lehet. Ideális esetben atomerőművek, de a zöldek örömére felhasználható bármilyen, így megújuló energiaforrás is.
Gondolom még azért nem használják, mert drága a rendszer, de ha egy kis pénzt beleölne az emberiség a dolog finomításába, szerintem tökéletes alternatíva lenne.
Ez igaz. Csak sajnos nagyon drága így metanolt gyártani. Pláne, ha a szélerőművek 25-30 forint/kWh-ás (napelemek 100forint/kWh) áramával akarnánk fedezni az áramigényt.
Ennél még az algából is olcsóbb bioüzemanyagot csinálni.
Oláh György írt egy nagyon jó könyvet. (Ebben fejti ki a metanolgazdaság koncepcióját is.) Ebben a könyvben nagyon korrekten leírja az olajkészletek problémáját.
Nem az a baj, hogy kibányásszuk az összes kőolajat és földgázt; hanem az a baj, hogy az olcsó, gazdaságosan kitermelhetőket elfogyasztjuk; és csak drágán kitermelhetőeket találunk.
Szóval nem egy alternatíva "menti meg a világot". Hanem sok-sok területen sok kis fejlesztés oldja meg a problémát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!