Felszállásnál, amikor fokozatosan növelem a gép sebességét, de még nem emelkedtem el a földtől, miért kezd el hirtelen valamelyik oldalra kanyarodni a gép? (Szimulátor)
Ha propelleres gép, akkor fizika: megpróbál a másik irányba fordulni a gép teste, mint amerre a propeller pörög. Ez a valóságban is így van.
Vagy pedig gödrök, stb...
Vagy nincs középen a pedál (vagy szrul van beállítva).
Aki azt írta, hogy nem egyformák a szárnyvégek, az akkora hlyeséget írt, hogy nem igaz... annak nagyobb sebességnél jobban ki kéne jönnie, nem? Különben is tudnak már 100 éve viszonylag szimmetrikus repülőt gyártani.
Két, vagy több motoros gépek esetén ezért szoktak ellenkező irányba forogni a lapátok (((bár van kivétel)))
Bár csináltak már olyan vadászgépet, aminek az elekén 2 propeller volt egymás mögött. Illetve olyat, hogy egy elől és egy hátul. Nem teljesen váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Több hátránya lett, mint előnye (bonyolultabb szerkezet, több súly, stb... ráadásul alig hajtott valamit a 2. propeller, mivel ott alig tudott kialakulni lamináris áramlás a propelleren)
"Két, vagy több motoros gépek esetén ezért szoktak ellenkező irányba forogni a lapátok (((bár van kivétel)))"
Nagyjából mindegyik gép "kivétel" :P De cáfolj meg és mutass egyet, ahol valóban ellentétes irányba forog a jobb illetve baloldal motorjának légcsavarja.
De hogy a témánál maradjunk ...
A légcsavaros gépek komoly problémája ez az effektus. Arról van szó, hogy egy gyorsan forgó test (esetünkben a légcsavar) igyekszik megtartani a forgásának a síkját. Ha ebből a síkból mégis megpróbáljuk kimozdítani, akkor nem csak a várt irányban mozdul el, hanem a forgás irányától függően a kimozdítási irányra merőleges irányban is elmozdul. Ha így nem világos, akkor fogj egy kiszerelt biciklikereket, fogd a két tengelyét, és forgattasd meg valakivel. Majd szimplán próbáld meg mondjuk a vízszintes felé elfordítani a tengelyt úgy hogy a bal kezeddel lefelé mozdítod a tengelyvéget. Észre fogod venni, hogy ugyan elmozdul, de nem abban az irányban, hanem vagy feléd, vagy tőled távolodva, ferdén sikerül csak kitéríteni a vízszintes felé ...
Ugyanez a helyzet a légcsavaros gépeknél. Felszálláskor felpörög a motor. Majd amikor megpróbálod elemelni, gyakorlatilag a forgás síkjából akarod kitéríteni a légcsavart magát. Ez hasonlóan a biciklikerekes esethez, nem pusztán felfelé ható erőt hoz létre a kormányfelületekkel, hanem bizony oldalirányú erőt is generál! Ez a korai időszakban különben nagyon komoly gondot jelentett. Ugyanis egy vízszintes repülésnél ha jobbra vagy balra akart kanyarodni egy repülő, az süllyedést, illetve emelkedést is kiváltott a kívánt kanyarodási iránytól függően. Ezeket a gondokat később automatikus aerodinamikai rendszerekkel (értsd: pilótafüggetlen kormányfelületekkel) többé kevésbé sikerült kiküszöbölni. Sajnos azonban a repülés korai időszakában ebből fakadóan jónéhány légibaleset is történt ...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!