Felszállásnál, amikor fokozatosan növelem a gép sebességét, de még nem emelkedtem el a földtől, miért kezd el hirtelen valamelyik oldalra kanyarodni a gép? (Szimulátor)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ha propelleres gép, akkor fizika: megpróbál a másik irányba fordulni a gép teste, mint amerre a propeller pörög. Ez a valóságban is így van.
Vagy pedig gödrök, stb...
Vagy nincs középen a pedál (vagy szrul van beállítva).
Aki azt írta, hogy nem egyformák a szárnyvégek, az akkora hlyeséget írt, hogy nem igaz... annak nagyobb sebességnél jobban ki kéne jönnie, nem? Különben is tudnak már 100 éve viszonylag szimmetrikus repülőt gyártani.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Két, vagy több motoros gépek esetén ezért szoktak ellenkező irányba forogni a lapátok (((bár van kivétel)))
Bár csináltak már olyan vadászgépet, aminek az elekén 2 propeller volt egymás mögött. Illetve olyat, hogy egy elől és egy hátul. Nem teljesen váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Több hátránya lett, mint előnye (bonyolultabb szerkezet, több súly, stb... ráadásul alig hajtott valamit a 2. propeller, mivel ott alig tudott kialakulni lamináris áramlás a propelleren)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"Két, vagy több motoros gépek esetén ezért szoktak ellenkező irányba forogni a lapátok (((bár van kivétel)))"
Nagyjából mindegyik gép "kivétel" :P De cáfolj meg és mutass egyet, ahol valóban ellentétes irányba forog a jobb illetve baloldal motorjának légcsavarja.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
De hogy a témánál maradjunk ...
A légcsavaros gépek komoly problémája ez az effektus. Arról van szó, hogy egy gyorsan forgó test (esetünkben a légcsavar) igyekszik megtartani a forgásának a síkját. Ha ebből a síkból mégis megpróbáljuk kimozdítani, akkor nem csak a várt irányban mozdul el, hanem a forgás irányától függően a kimozdítási irányra merőleges irányban is elmozdul. Ha így nem világos, akkor fogj egy kiszerelt biciklikereket, fogd a két tengelyét, és forgattasd meg valakivel. Majd szimplán próbáld meg mondjuk a vízszintes felé elfordítani a tengelyt úgy hogy a bal kezeddel lefelé mozdítod a tengelyvéget. Észre fogod venni, hogy ugyan elmozdul, de nem abban az irányban, hanem vagy feléd, vagy tőled távolodva, ferdén sikerül csak kitéríteni a vízszintes felé ...
Ugyanez a helyzet a légcsavaros gépeknél. Felszálláskor felpörög a motor. Majd amikor megpróbálod elemelni, gyakorlatilag a forgás síkjából akarod kitéríteni a légcsavart magát. Ez hasonlóan a biciklikerekes esethez, nem pusztán felfelé ható erőt hoz létre a kormányfelületekkel, hanem bizony oldalirányú erőt is generál! Ez a korai időszakban különben nagyon komoly gondot jelentett. Ugyanis egy vízszintes repülésnél ha jobbra vagy balra akart kanyarodni egy repülő, az süllyedést, illetve emelkedést is kiváltott a kívánt kanyarodási iránytól függően. Ezeket a gondokat később automatikus aerodinamikai rendszerekkel (értsd: pilótafüggetlen kormányfelületekkel) többé kevésbé sikerült kiküszöbölni. Sajnos azonban a repülés korai időszakában ebből fakadóan jónéhány légibaleset is történt ...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!