Mikor fogják az önvezető teherautók kiszorítani a kamionsöfőröket?
Persze, 40 éve is úgy gondolták, hogy 40 év múlva lesz fúziós erőmű és repülő autók. Lett?
Ha úgy gondolod, hogy a plusz extrák 20 év múlva filléresek lesznek akkor hasonlítsd össze a mai és a 20 évvel ez előtt járművek árait. Az inflációt korrigálva sem omcsóbb a mai technika, mint a 20 évvel ez előtti.
"Az önvezető kamion sokkal olcsobban takarékosabban közlekedik, mert nem kell aludni a soförnek, nincs kötelező pihenő, tehát 0-24 orában fele akkora sebeséggel haladhat mint az ember és ez oriási üzemanyag megtakarítást jelent."
Ez viszont így nem igaz. A mai kamionok nagyon jól optimalizáltak, meglepően keveset fogyasztanak ( sík terepen ma már a 20-21 liter/100km is realitás 40t össztömegben), ezt nem tudod megfelezni a sebesség felezésével. Azt se feledd, hogy az autópályákon már így is baromi nagy a sebességkülönbség a nehéz tehergépjárművek és a személyforgalom között, ha ezt a sebességkülönbséget tovább növeled akkor csak így újabb veszélyforrást kreálsz. A felezett sebességgel az is probléma, hogy duplájára nő a szállítmányozási idő ami borítja a jelenlegi on-time rendszereket, valamint felvet egy dolgot amivel nem számoltál: ha ugyanannyi jármű fele olyan lassan közlekedik akkor a szállítási volumen felére csökken. Ugyanannyi áru elszállításához kétszer annyi kamionra van szükség ( annak a kamionnak már visszafelé kellene jönnie, ami még oda sem ért ) ez megint drágulást jelent ami te, mint végfelhasználó fogsz kifizetni. Ki fogod fizetni?
Az igaz, hogy a sofőr pihenőideje kiváltható az önvezetéssel de ez kiváltható kombinált fuvarozással is, viszont jelenleg nem tart ott a technika, hogy a kamionok képesek lennének 16-18-20 órát egyhuzamban vezetni, mivel ennyi üzemanyagot nem tudsz betankolni egy önvezető járműbe ( pedig itt baromi nagy előnyük lenne az önvezető járműveknek ).
Megnéznék szívesen egy videót, ahol egy robot megrak egy ponyvás kamiont majd a rakományt szabályosan rögzíti, mert állításod szerint ez már ma sem probléma. Nem tudok olyanról, hogy Európában bárhol is robotok rakodnának. Ez amúgy szintén felvet egy kérdést a felelősséggel kapcsolatban: a rakományrögzítés a sofőr feladata, ehhez neki képesítése van és ezért ő büntetőjogi felelősséggel tartozik. Ezt majd a robot átvállalja?
Hatásfokban valóban nem versenyezhetünk az önvezető rendszerekkel, viszont árban simán. Egy átlagos magyar kamionsofőr fizetése 5 évre durván 132 000 euro, egy sima nyergesvontató is 130-150 000 euro környékén van és ez adja a matek alapját. Ha 5 évre lebontva nem tud ez alá menni az önvezető jármű akkor anyagilag nem éri meg és erről mindenki simán megfeledkezik.
Emlékszünk még a Concordera? Mach 2.0, száguldás, Porsche, szerelem. Ki gondolta volna a 170-es évek végén, hogy annyira elmegy a légiközlekedés a hatékonyság és az ár irányába, hogy a nagy sebességű légiközlekedés csírájában elhal? Anno megépült az XB-70, az alapján ma minden további nélkül képesek lennénk Mach2.5-3.0 sebességű személyforgalomra a hosszútávú útvonalakon, csak senki nem lenne hajlandó kifizetni a felárat.
Na pont ez a helyzet a robotokkal és az önvezető járművekkel. A jármű drűga, a robot drága és az infrastruktúra is drága. Ki akarják majd ezt fizetni a tömegek? Úgy gondolod az a cég, amit hetente két kamionnal szolgálnak ki az lecseréli a targoncás Józsi bácsit egy milliárdos robotra? A robotizáció minden kétséget kizáróan hatékony ezt már sokszorosan bizonyította az elmúlt néhány évtizedben. Amerikában már 30 éve a mozdony főkereketek is hegesztőrobotok hegesztették 7/24-ben, ugyanezt 30 évvel később nálunk a Credoban és Szolnokon még mindig hús-vér emberek csinálják három műszakban és ennek csak egy oka van: olcsóbbak. Amíg lesz egy Kína,India, Kambodzsa, Bangladesh ahol fél tál rizsért megcsinálják a drága robotokkal kiváltható munkát olcsóbban, addig nem lesz robotizáció sem... :)
"fél tál rizsért megcsinálják a drága robotokkal kiváltható munkát olcsóbban"
Aktuális példa: az épülő debreceni szupermodern BMW gyárba felvett dolgozók már a német anyavállalatnál vannak betanulni. Apró gond, hogy ott az ő munkájukat már régen robotok végzik...
A vámolást ki fogja intézni, ha nem a sofőr?
Ki fog vigyázni az árura? Ha tudják az emberek, hogy a kamionban nem ül senki, az első piros lámpánál felvágják és szét lopják.
Ki fogja tankolni a kamiont? Ha nem a sofőr?
Ki fogja a papírmunkát megcsinálni? Fizikailag ott kell lennie valakinek.
Ki teszi fel a hóláncot a kamionra, ha az idő olyan lesz?
Ki fogja a radart letakarítani? Mert bizony, most is van radar meg kamera a kamionokban, de egy nagyobb sárfelverődés után visít, hogy inaktív szennyeződés miatt.
Ki fogja az árut spaniferezni, meg rögzíteni? Ezt egy random cég raktárosa nem teszi meg, mert nem ért hozzá, más részt akkor neki kell felelőséget vállalnia, amit nem fog.
Értem én hogy önvezetőek lesznek, sőt autópályán nagyon hasznosnak érzem, hogy tehermentesítse a sofőrt az ingerszegény környezetben. De a sofőr most sem csak vezet. Hanem papírozik, eleget tesz a hatóság utasításának, rögzít, ha kell kereket cserél. Ezen kívül a rengeteg céghez nagyon bonyolult bejutni, ami sokszor térkép sem jelez. Azon kívül a kamion megáll ott a kapuba, és a biztonsági őrrel egymást fogják nézni?
Jelenleg a repülésben a pilóták nagy részt “önvezetve” haladnak. A gép képes leszállni automatikusan, 2025-től pedig a felszállás is automatikus lesz. A levegőben is sok esetben robotpilóta vezet, még is kell pilóta. Kamionozáshoz is mindig kell.
Esetleg olyant tudok nagyon elképzelni, hogy vagy mondjuk a samsung gyár meg ácson a katód gyár, akkor önvezetve autópályán elmegy oda, ott meg beül valaki. De nemzetköziben ez ki van zárva.
#24 mindenre van vagy lesz megoldás, ne aggódj. Vámolás eleve nem kell eun belül, amúgy meg majd lerendezik egymás között a felek az interneten, nagy ügy.
Rakodás? Csak pótot cserél a gép majd amit már előraktak az ottani munkások meg lespanifereztek. Ha majd az ő felelősségük lesz az árubiztonság hidd el még a lusta olaszok is lerögzítenek majd mindent...
Lopás? Tele lesz kamerákkal a gép ami rögtön tölti is fel a felhőbe a dolgokat úgyhogy szétverni a kamerát se lesz értelme ;)
Tankolni meg majd megtankolja a benzinkutas amikor begördül a gép. Majd felvesznek 1 ilyen embert az öntankoló kutakra is ahol most senki sincs.
Ne érezd úgy hogy pótolhatatlan vagy, én is sofőr vagyok de pontosan tudom hogy nem innen fogok nyugdíjba menni pont ez miatt, majd lesz valami akkor...
És ha megnéznéd vannak országok ahol már régen munkába álltak az önvezető gépek, sok helyen önvezető taxik vannak, önvezető vonatok-metrók. Néha-néha csinálnak bajt azok is, akkor hirtelen nagy médiaszenzáció lesz belőle, de azt az 1 napot kivéve a többi 364 nap meg teszik a dolgukat rendesen
#25
húúú, bakker🤣🤣
"Rakodás? Csak pótot cserél a gép"
És, hogyan cserél pótot? Kinek a pótját veszi fel? Vagy, hogy gondoltad a pótkocsik közkincsek lesznek, viszi aki látja?
A mucsaröcsögei cég megrakodja Mucsaröcsögén az árut egy pótkocsira a kamion felakasztja és leviszi Portugáliába a halál fa**ára. Hogy jön vissza? Ki hozza vissza? Mikor kerül vissza? Lehet a büdös életbe nem lesz fuvarja megint Portugáliából mert ez csak egy beeső munka volt.
Arról nem is beszélve, hogy 1 pótkocsi helyett (amit leszednek majd felrakodnak) több pótkocsit kell vásárolni mert akasztani fogják.
"Lopás? Tele lesz kamerákkal a gép ami rögtön tölti is fel a felhőbe a dolgokat úgyhogy szétverni a kamerát se lesz értelme"
Aztán szerinted a korom fekete gyereket éjszaka símaszkban ez mennyire fogja érdekelni?
25-ös vezesd már le kérlek hogyan akarod ezt a pótkocsi csere-bere rendszert megoldani
nem csak az amazon/dhl és tásai léteznek akik telepek között inga járatot csinálnak
úgyanúgy fuvaroztat a világvégi mezőgazdasági kft
most akkor vegyenek pótkocsikat (akár több tizet-százat)?
és akkor a fuvarozó cégnek nem is kell saját pót mert felakasztja mindig másét? hogyan kerülnek időben vissza a pótkocsik? mi van, ha a megbízó telephelye kicsi és nem fér el 2 pót? ott hagyják az út szélén?
Engedjétek el a 25-öst. Azt mondja sofőr, de nem kell vámolni. Svájcot kihagyta kapásból, de UK-ba is kell.
A hólánc problémára nem válaszolt, mert nem tudott.
A szennyezett radar/kamerára sem. Egy erősebb hófúvásban nem működik ez a rendszer. Ki takarítja le???
Meg milyen raktáros spaniferez le mit? Mi egy kicsi raktár vagyunk, 2-3 áruátvevő kollégával, nem fogunk kimenni rakodni, ponyvázni meg spaniferezgetni, meg élvédőzni, mert nem értünk hozzá, kevesen is vagyunk és helyünk sincs.
Biztos nem fog egy raktáros nettó 350-ért büntetőjogi felelősséget vállalni ezzel. Szarunk a kamionra. Plusz ha terít, honnan tudjam melyik az én raklapom a 20-ból??
Utánna jössz az önvezető metróval, csak azt felejted el, hogy Pesten is van. De bizony, 10 ember felügyeli a működését, és a peronfelügyelőket nem említettem… Plusz ez zárt pálya, fedett rész ahol nem esik a hó vagy az eső, de sár sincs.
Önvezető taxi meg megint más tészta. Ott egy embert visz A-ból B-be aki kiszáll magától, és rendes városi utakon. Csak épp valaki felvesz egy STOP táblás pólót és a taxi ott meg is állt. De egész más a kettő amúgy is, egy taxi kiáll hibás szenzor miatt, nem történik tragédia. Egy 90-el robogó kamionnal már igen.
Az meg hogy egy fekete ruhás maszkos ember megállít egy ilyen önvezető vackot, majd kirámolja, de a kamera felveszi. És? Mit csinál a rendőr? Mire kiér a városból az ipari parkba vagy egy autópálya benzinkútjához, már rég elmentek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!