Mikor fogják az önvezető teherautók kiszorítani a kamionsöfőröket?
De hát nem gond, a fenyőfás esetre egy kamionsofőrt alkalmazásban tartani (aki, amikor nincs fenyőfás, a bérszámfejtő szoftvert ellenőrzi), és ötszáz másikat meg már nem alkalmazni... Az is fejlődés még.
Ezt az érvet, hogy és majd akkor mit fog csinálni, már sok, azóta automatizált foglalkozás valamikori művelői mondták.
Pusztán műszaki szempontból 20 éven belül biztos hogy megoldható, mindere képesek lesznek. Viszont egyébb tényezők is vannak gazdasági társadalmi szempontok, egyébb nem várt körülmények.
Például műszaki, technikai szempontból,már kb 40 évvel ezelőtt megkezdődhetett volna az autok elektromos átálása, de társadalmi érdeklődés hiányába csak mostanában terjed.
Bocs a késésért, hétvégén nem volt időm :)
A kérdásben felvetett kiszorítás a következő 20 évben biztosan nem fog megtörténni, de valszeg az azt követő 20 évben sem. Ennek több oka is van, de a legegyszerűbb és legfontosabb ok: a költségek.
A költségeknek is két része van: a járművek és az infrastruktúra költségei. Kicsit pörgessük vissza az időt azokra za évekre, ahol a különféle vezetéstechnikai segédberendendezések még nem voltak kötelezőek csak választható extrák, de talán gondolhatunk a sofpr dolgát megkönnyítő dolgokra is. Vegyünk például egy egyszerű automataváltót. Ez anno feláras volt és jelentős többletköltséget jelentett vásárláskor, ha nem akartunk váltogatni. Ugyanilyenek voltak pl a sávelhagyásjelző vagy az adaptív tempomat radarja és kiegészítő elektronikája. Utóbbi kettőt kb a kutya nem vette meg az átlag autóba, amíg nem tették kötelezővé holott az adaptív tempomat és vészfékasszisztent is már vagy 15 éve elérhető technika. Már a személyautóknál is több milliós többletkiadást jelentenek ezek az eszközök, a "fapados" modellekhez képest, a haszonjárművek és a privát járművek között pedig vna egy hatalmas különbség: előbbivel profitot termelnek. Mindenféle drágulás a beszerzési vagy üzemeltetési oldalon ( extra felszerelés, útdíj- vagy üzemanyagár emelkedés) emeli a fuvarozási költségeket amit a piac vagy tolerál vagy nem. Például a 2013-ban bevezetett használatarányos útdíj bevezetése brutálisan megdobta a szállítmányozási költségeket ami átmeneti megtorpanást majd piaci átrendeződést eredményezett. A terjedelmes és kis értékű áruk esetében százalékokban mérhető drágulást hozott és átmenetileg megszűnt az, hogy komplementer terméket hozunk a Dunántúlról Szabolcsba és azonos áron áruljuk..
A kamionok elsődleges élettartama a magas futás és elhasználódás miatt 4-5 év, ennyi idő alatt kell kitermelni az önköltség mellet a hasznot is. Az elektromos haszonjárművek - főleg ebben a kategóriában - sokkal sokkal drágábbak, mint a dízelek viszont a kevesebb kopó alkatrész miatt az üzemeltethetőség ideje kitolódhat ami ellensúlyozni tudja a magasabb bekerülési költséget, de az önvezetéshez szükséges berendezések ezt a matekot is felrúgják. Az önköltség növekedése miatti fuvardíj növekedés miatt simán elhalhat egy ilyen dolog, a fuvarozás pedig nagyon nagyon árérzékeny dolog.
Apró megjegyzésként tenném hozzá, hogy a mai autopilot rendszerek már egész jól elboldogulnak a forgalomban, de épp ma hallottam egy podcastban hogy az igazi intelligens önvezető járművektől - amik teljesen át tudják venni a sofőr munkáját a vezetésben - még évtizedekre vagyunk.
A költség másik fele infrastrukturális költség. Az önvezető és okosjárművekhez szükség lesz egy új közúti norma és homogenizáció kialakítására, mégpedig az infrastruktúra oldalán azaz az utakon. Én azt valószínűsítem, hogy előbb elfogadják az egységes európai normákat, ehhez megfelelően átalakítják/felújítják az utakat és amely utak alkalmasak azon lehet önvezetni. Ha csak a TEN-T hálózatot vesszük figyelembe - amik a tranziútvonalak - akkor 140 000km közútról beszélünk. Ha minden egyébb utat is át kell alakítani akkor egy,de akár két nullával is hosszabb hálózatról van szó. Itt a kérdés: miből és mennyi idő alatt? És itt ne gondoljunk futurisztikus űrtechnikára, csak olyan alap dologra mint a kátyúmentes, homogén útburkolat megléte a szükséges összes felfestéssel. Magyarországon ez már utópia kategória :D :D
Ezt létrehozni nem lehetetlen, csak időigényes,drága és felmerül a kérdés hogy mi olcsóbb: a jelenlegi rendszer vagy ha csilliárdokat beletolunk a közúti közlekedésbe azért, hogy a sofőröket kiváltsuk? Mi lesz akkor, ha a fejlesztési költségek miatt megugrik az útdíj és ez valamint a járművek extra költségei annyira megdobják a közúti fuvarozás árát, hogy a forgalom jelentős része átmegy vasútra?
Nagyon nagyon kérdőjeles az anyagi oldala az egésznek, illetve az, hogy egyáltalán megéri-e. Főleg, ha figyelembe vesszük azt, hogy pl az euro-combi szerelvények közlekedésének csak jogszabályi akadályai vannak, semmilyen műszaki akadálya nincs és egy jogszabálymódosítás után ugyanaz a sofőr 40%-kal több szállítási kapacitást nyújthatna ami olcsóbbá tenné az egészet. Innen nézve ez az egész önvezetősdi eléggé pénzégetésnek tűnik.
A másik lényeges oldala a kérdésnek, az maga a közúti logisztika és annak a szervezése. A sofőr nem csak vezet hanem rakodik is. A legtöbb esetben a kamionok nem két fix végpont között közlekednek, hanem út közben többször rakodnak is. Itt nem lehet a sofőrt kiváltani, emiatt az önvezető funkció erősen korlátozza a felhasználhatóságot. Hasraütésre a szállítmányozás legfeljebb 40-50%-a fix végpont-végpont fuvar, aminek a két harmadához nincs megfelelő hatótávolsága az elektromos kamionoknak. A saját fizikai korlátaik miatt jó esetben a teljes piac 20, de legfeljebb 30%-át tudnák lefedni. Erre átépíteni a teljes európai közúti infrát...
A felelősség kérdéseköre is érdekes. A fuvarozásnál a sofőr átveszi az árut a felrakón, onnantól a lerakodásig az ő felelőssége így az ő biztosítója fedezi az árukárt vagy áruhiányt. Egy önvezető kamion esetén ha a felrakón a helyi "bérsofőr" és a raktár összejátszik és áruhiánnyal rakodnak meg, akkor ki fogja állni a bűncselekményből adódó kárt? A fuvarozó akié a kamion, de az ő képviseletükben senki nem vett részt személyesen a láncban? A lerakó cég? A lerakóra beálló helyi pilóta? Hogy bizonyítod, hogy nem került fel felrakáskor?
Nem véletlen, hogy a vasút is kikopott az elmúlt néhány évtizedben a közúti fuvarozás mellől. A vasút kisebb ( 15-30 raklapos ) szállítmányoknál nem hatékony, ha átrakodás van vagy esetleg más áruval rakják össze akkor fennáll a lopás/sérülés/árukár veszélye plusz az átrakodások többletköltséget jelentenek így végül egyszerűbb és olcsóbb kamionon fuvarozni. Pont ugyanilyne indokok miatt tudja a huckepack és a kombinált cserefelépítményes fuvarozás is csak részben kiváltani a hagyományos kamionos közúti fuvarozást. Persze, ha lenne egy gigacég ami egész Európát lefedné és minden házon belül mennek, akkor... nem lenne versenypiac ami megint oda vezet, hogy átemelkedés.
Ha eltekintünk a műszaki hiányosságoktól, logisztikailag még akkor is olyna problémák merülnek fel amiknek a megoldása évtizedeket igényelne. Valószínűleg ezek miatt nem fogja az önvezetés átvenni a kamionsofőrök munkáját ( ahogy az elektromos járművek sem fogják még évtizedekig kiszorítani a belsőégésű motoros haszonjárműveket).
Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lenne ezeknek piaca. Ahogy fentebb írtam ott van az a 20-30% aminek a negyedénél-felénél optimális megoldás lehet az önvezető jármű,itt rögtön meg fog történniaz átállás, ahogy ezek a járművek megjelennek az utakon, de ez a teljes közúti fuvarpiac elenyésző része.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!