Gyorsuló körmozgásnál, ahol a szög is folyamatosan változik, milyen a gyorsulás?
A folyamatosan változó szög, hogyan befolyásolja az egyenletesen gyorsuló körmozgást?
Itt is a gyorsulás gyorsulása van, akkor is, ha egyenletes a test eredeti gyorsulása?
Vagy az irányváltozás gyorsulása hogyan megy a gyorsuláshoz?
Előbb tisztázzuk, hogy mit kellene értenünk az alatt, hogy a szög is folyamatosan változik? Milyen szög?
Gyorsuló körmozgás? Milyen függvény szerint változik a (szög)sebesség?
Nincs konkrét függvény, ez csak egy példa.
Akár gyorsuló körmozgás. Akár olyan mozgás, ahol a szög is folyamatosan változik, pl. a pálya alakja nem kör, hanem egyre szűkebb, vagy éppen fordítva, vagy egy olyan pálya, ami tetszőleges alakú, mint pl egy tó, vagy ilyesmi.
Egyenletes sebességü körmozgásnál folyamatos eröre van szükséged, tehát folyamatos gyorsulásra.
Ennyit tudtam értelmezni, amire értelmes választ tudok adni.
Ha van szöggyorsulás, akkor a centripetális gyorsulás mellett ugye lesz egy tangenciális gyorsulás is. Ha megvan, mi az a tangenciális gyorsulás, akkor pedig az eredő gyorsulást egyszerűen a centripetális és tangenciális gyorsulás által kifeszített téglalap átlójaként tudod elképzelni (ugye körmozgásnál ezek merőlegesek, ezért lehet tudni, hogy nem simán paralelogramma, hanem téglalap.) A konkrét iránya attól függ, hogy mekkora a szöggyorsulás a centripetális gyorsuláshoz képest, ha 0, akkor ugye simán a kör közepe felé mutat, ha nagyon nagy, akkor pedig közel érintőirányba. Tehát a centripetális gyorsulással bezárt szöge a (–π/2, π/2) _nyílt_ intervallumból kerül ki (gondolom, megengeded, hogy negatív legyen a szöggyorsulás, szóval ezért egy ekkora intervallumot adok meg), és a körpályával azonos síkban van.
Ha nem sikerül kigugliznod/a szögfüggvények definíciója alapján rájönnöd, akkor esetleg bemásolhatok neked néhány képletet a konkrét irányára, de ha már tanultál trigonometriát és körmozgást, akkor nem kéne nagy was-ist-das legyen.
Szóval a lényeg, hogy bármelyik pillanatban számolhatod az eredőgyorsulást simán a (pillanatnyi) tangenciális és centripetális gyorsulás vektori összegeként. Utóbbi a csak a pillanatnyi sebességtől/szögsebességtől függ, az előbbi pedig csak a szöggyorsulástól. Tehát ha a szögsebesség és szöggyorsulás megvan, akkor a pillanatnyi gyorsulás még nyilván függ a test helyétől (hogy merre mutat a kör érintője/merre van a középpontja), de a szöggyorsulás változását már nem kell belekalkulálnod.
Vagy hát az első két kérdésre szerintem ez a válasz.
Az utolsó kettő pedig már nekem is túl fura…
> „Itt is a gyorsulás gyorsulása van, akkor is, ha egyenletes a test eredeti gyorsulása?”
Az eredő gyorsulás mindenképpen változik, de (egyenletes szöggyorsulás* esetén) csak az iránya. Ha egy olyan koordináta-rendszert képzelünk el, aminek a tengelyei a gyorsulás x, y, z-vel párhuzamos komponensei, akkor itt egy körmozgást végez. A kormozgáshoz pedig kell gyorsulás, tehát igen, egyenletes szöggyorsulás esetén akkor is lesz.
*Ha nem elírás, és valóban 'egyenletes eredeti gyorsulást' akartál írni SZÖGgyorsulás helyett, akkor az nem körmozgás lesz.
> „Vagy az irányváltozás gyorsulása hogyan megy a gyorsuláshoz?”
Nem mondom, hogy értelmezhetetlen, és elég határozottan be merném tippelni, hogy független tőle, de szerintem az is független ettől a kérdéstől, amire te gondolsz/amit tudni szeretnél.
A 12:11-es megjegyzéssel kapcsolatban pedig – ha van kedved – keress rá a kísérő triéderre (vagy angolul a 'Frenet–Serret apparatus'-ra). Youtube-on biztos találsz szép videókat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!