Szóval mit jelentenek ezek a leírások? Milyen benzin kell, és miért kell 2-szer több a rosszabb olajból? és a benzinnél mit jelent a motoroktán, és a másik oktán, ami nagyobb?
J AVA S O LT Ü Z E M A N YA G : A M O T O R
TANÚSÍTVÁNYÁNAK MEGFELELŐEN 89 ([R + M]
/ 2) VAGY ANNÁL MAGASABB OKTÁNSZÁMÚ
GÉPJÁRMŰBENZINNEL MŰKÖDIK.
A csomagoláson található utasítások szerint
keverje össze a kétütemű motorhoz való olajat
és a benzint.
Javasoljuk, hogy 2%-os (1:50) kifejezetten az
összes Efco - Oleo-Mac léghűtéses kétütemű
motorokhoz kifejlesztett olajat használjon.
A prospektusban (A. ábra) megadott olaj/
üzemanyag arányok akkor megfelelőek, ha
PROSINT 2, EUROSINT 2 vagy hasonló magas
minőségű motorolajat (JASO FD vagy ISO L-EGD
specifikáció) használ. Amikor NEM egyezik
meg evvel az olaj specifikációja, vagy az nem
ismert, használjon 4%-os (1:25) olaj/üzemanyag
keveréket.
ÓVINTÉZKEDÉS: NE HASZNÁL JON
JÁRMŰOLAJAT VAGY KÉTÜTEMŰ JÁRMŰVÖN
KÍVÜLI MOTORHOZ VALÓ OLAJAT.
ÓVINTÉZKEDÉS:
- Csak a fogyasztás alapján szükséges
üzemanyag-mennyiséget vásárolja meg; ne
vásároljon egy vagy kéthavi felhasználásnak
megfelelő mennyiségnél többet;
- A benzint hermetikusan zárt tartályban friss
levegőjű száraz helyiségben tárolja.
ÓVINTÉZKEDÉS – A keverékhez soha
ne használjon 10%-nál nagyobb arányban
etanolt tartalmazó üzemanyagot; elfogadható
a gasohol (benzin és etanol keverék) 10%-ig
terjedő etanolaránnyal vagy az E10 üzemanyag.
Jól van skacok, tegyük tisztába a dolgokat.
1. A motorbenzineket többféle oktánszámmal is lehetséges jellemezni. Ergo már itt megbukik a "[...]Nincs motoroktán meg másik oktán, a benzinnek van egy darab oktánszáma[...]" kijelentés. Ezek:
- RON (R, Research Octane Number, KOSZ, Kísérleti Oktánszám)
- MON (M, Motor Octane Number, MOSZ, Motoroktánszám)
- DON (D, Distribution Octane Number, AKI, Anti-Knock Index). Ez a magyar szakirodalomban ritkán használt, a linkelt információk alapján a magyar megfelelője a "kopogásgátló index".
Definíciója: D=(R+M)/2
2. Az oktánszám egységdimenziójú (nem dimenziómentes!), tehát helytelen hasonlókat írni: "[...]mert a 98%-osnál is a motoroktánszám minimum 88%[...]"
3. A különbség a RON és MON között az, hogy eltérő körülmények között mérik. A RON alacsony fordulatszámon és hőmérsékleten, a MON magasabb fordulatszámon és hőmérsékleten mért érték. A kettő közötti összefüggés általában, de nem minden esetben: M+10=R
4. A magyar benzinkutakon a RON (KOSZ), tehát a kísérleti oktánszám van feltüntetve. Máshol, például az USA területén a DON (AKI, a RON és MON átlaga) indikált a kútfejeken
5. A magyar kutakon az alap benzin RON értéke >95, a MOL weboldaláról linkelt specifikáció alapján MON-értéke >85. Ez alapján az AKI értéke >90
6. A MOL specifikációja szerint az ESZ-95 motorbenzin etanolkoncentrációja maximum 10%, így felhasználható ahhoz a motorhoz aminek a leírását éppen taglaljuk. Mivel a magasabb minőségű. A további, specifikációban szereplő benzin magasabb oktánszámokkal és alacsonyabb etanoltartalommal rendelkezik, így az is megfelelő - pusztán magasabb az ára
7. A nem ismert minőségű kenőolajból valószínűleg azért ajánlanak többet, hogy amennyiben annak tribológiai jellemzői nem érik el a motor tervezője által specifikáltakat se károsítsa nagy mértékben. Mindazonáltal, a ma kapható kenőolajok tulajdonságai könnyen elérhetők és jól indikáltak.
Ennek a kérdésnek a kitárgyalását meghagyom egy kompetensebb kolléga részére
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!