A megújuló energiaforrások (szél, nap, víz stb) által termelt áram tárolásához nem lehetne opció a hidrogénné alakítás?
Olvastam, hogy a hirdogénüzemű autók azért nem terjedtek el igazán, mert a hidrogén elemi állapotban csak csekély mértékben fordul elő. Előállításához elektromosság kell (víz elektrolízise), és azt az elektromosságot, amit erre fordítunk, közvetlenül az autó meghajtására is lehet fordítani, felesleges még egy folyamatot beiktatni.
Közben meg olvasni arról is, hogy a megújuló energiaforrásokkal a legnagyobb probléma a tárolásuk, hisz nem mindig fúj a szél, süt a nap stb. Nem lehetne megoldás az így megtermelt energiát akkumulátorok helyett "hidrogénben tárolni"? Talán még környezetbarátabb is lenne. Egy autót is gyorsabb lenne hidrogénnel megtankolni, mint árammal feltölteni.
"A megtermelt hidrogént pedig sokkal macerásabb szállítani, mint az áramot, szóval személygépjárműveknél nem valószínű, hogy a hidrogén valaha el fog terjedni."
Svájcban már van legalább 10 hidrogénkút. Első körben persze nem az üzemanyagcellás személyautók mozgatják az ipart,hanem az árufuvarozás. A hidrogéncellás teherautók belföldi üzemben sokkal jobban kihasználhatók és könnyebben üzemeltethetők, mitn az elektromos jármávek. Valamikor 2 éve érkezett az első 7 hidrogéncellás Hyundai teherautó Svájcba ( nem kisteher, hanem 40 tonnás pótkocsis szerelvény :D ) a tesztüzem olyan jól alakult, hogy mára ha jól emlékszem valami 150-160db ilyen szerelvény szeli az utakat( részbe nazért, mert útdíjmentességet kaptak a hidrogénes gépek) és a két legnagyobb élelmiszeráruházlánc valamint egy másik üzletlánc tavaly nyilatkozatott tett, hogy annyira sikeresnek tekintik az első majd két évnyi próbaüzemet, hogy mostantól nem fognak több dízelt rendelni hanem átállnak a hidrogénüzemre. Mindhárom lánc a boltokon és szupermarketeken felül üzemanyagtöltőállomás-hálózatot is üzemeltet. Ennek a három cégnek a flottája több száz pótkocsis teherautóból áll és raktuk kívül fut ezekből a 3 legnagyobb svájci fuvarozócégnél is.
A tervek szerint 5 éven belül 1500db fölé nő a hidrogéncellás teherautóflotta és emiatt bővül a kúthálózat is. Ha meg már kút van az teret nyit a hidrogéncellás személyautók elterjedésének is.
Én nem pártolom egyiket sem, nekem jó a turbóbenzin xD
Viszont a nagyhaszonjármű kategóriában elég sok hátránya van az akkus üzemnek. A fenti példában szereplő pótkocsis Hyundai 700baros kúton 15 perc alatt teletankolható és a hatótávja egy töltéssel 400km körül van. 800km-t már nemzetközi forgalomban sem mennek a kamionok naponta, belföldön pedig simán megoldható a napi két tankolás. Pl a Sparos teherautó induláskor megtankol Üllőn a raktárnál, majd lecsapat Nyíregyháza-akármi, Nyíregyen újratankol és jön vissza. Ez egy a munka szempontjából is fenntartható valami.
Teljesen elektromos nyerges Ivecoról hallottam infót, cityliner félpóttal ( kb 28t össztömeg) egy töltéssel 200km a hatótáv és a töltés az valami 4 óra ( ebben nem vagyok biztos ).
A dízelhez képest a hidrogén munkaidő szempontjából is alternatíva,mert a töltés nem jelentős időveszteség. Akkuról ez nem megy..
Üzem szempontjából a teherforgalomban ( pótkocsis teherautóknál, a nyergesnél ez szerintem nem kivitelezhető) a hidrogén alternatíva lehet a dízellel szemben - az üzemeltetés szempontjából. Az özemanyag előállítás és tárolás szempontja az egy másik kérdés :)
Közben rákérdeztem a fenti példában szereplő országban mennyibe kerül a Hidrogén tankolása és azt az infót kaptam, hogy 100g (0,1kg) hidrogén az 137,6 rappen azaz 1,376Frank ( a benzin/gázolaj 1,75-1,85 között van jelenleg).
A Toyota Mirai II fogyasztása állítólag 0,75kg/100km, a többi hasonló méretű autót is ennyire írják míg a némileg nagyobb Mercedes GLC 0,97kg-t kér 100km-en. Helyi áron átszámítva ezek a hidrogéncellás autók 5,7-6,1 liter benzinnek megfelelő árú hidrogént fogyasztanak 100km-en ami azért árban szerintem versenyképes.
Az, hogy a franciáknak nem jött ki egy cégnél a matek 51 buszra az nem mérvadó,főleg annak tükrében hogy a szomszédaiknaknál működik ugyanez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!