Szerintetek mikortól lesznek önvezetők a közúti járművek?
Technikailag mikor lesz megvalósítható? Kb már most is. Mikor lesz elterjedt? Na az még jóval később. Jó pár jogi kérdést meg kell még oldani. Pl mi van, ha a kocsi elüt valakit, ki a felelős?(a tulaj? az utas? a gyártó? a forgalmazó? az engedélyező hatóság? a programozó?) Most még van sofőr, és csak kisegít a robotpilóta, rálehet terhelni a sofőrre a felelősséget. De, ha engedik a teljesen automata üzemet, az már egy kényesebb kérdés.
Én 2025-30 közé teszem az első államokat, akik engedélyezik, mert úttörők akarnak lenni, ellenben jogi problémák nem izgatják őket(pl gazdag arab államok), de szélesebb körben csak 2030-2035-től várnám, konzervatívabb országok pedig talán csak évtizedekkel később vagy első körben csak az autópályákon.
"Ha azt nézem, hogy a Tesla több milliárd megtett kilométer és ezek adatainak feldolgozása után sem tud stabil önvezetést készíteni"
Hát, úgy, ahogy más sem.
Sajnos nem csak a megfelelő szoftverháttér hiányzik, illetve az hiányzik a legkevésbé.
A vasúton ez sok helyen már ma tökéletesen működik.
De az utak közel sem olyan egzaktak, mint egy sínhálózat.
Ótvar útminőségek, kopott, hiányzó felfestések, félreérthető, rosszul látható kitáblázások, szabálytalan autósok hajtva és parkolva is...
Ha belegondolunk, még rutinos vezetők is sokszor néznek bután, hogy itt meg mi a frász van.
Istenigazából az úthálózatnak, a pontos térképeiknek, az autókat összekötő kommunikációs és navigációs rendszereknek kell még fejlődniük, nem keveset.
Ahol minden megfelel a "sztenderdnek", már egy Tesla is simán elközlekedik. De amint "hiba van a mátrixban", az önvezető rendszer is zavarba jön.
Összességében amúgy, a saját levezetett kilométereik arányában nézve is, a most használatban lévő félkész önvezetési rendszerek is kevesebb balesetet okoznak, mint a figyelmetlen, elbambuló, beszunyáló vagy simán szabálytalan sofőrök.
Tehát már MOST jobbak, mint a humán sofőrök.
Csak amikor olyan problémák jönnek be, ami az emberi sofőröket is meglepi, ezek reagálni sem tudnak.
Szerintem az autók maguk a szükséges biztonságos önvezető képességet évtizeden belül elérik, de egyszerűen nem lesznek megbízhatóak addig, amíg a közlekedési hálózat, útminőségek, infó-hálózatuk nem fejlődik sokkal jobbra.
Az 5G többek közt ezek miatt lett bevezetve, de még az sem fedi le a legfejlettebb országok komplett úthálózatát sem, a forgalmi információk is esetlegesek...
Ezek miatt mondom azt, hogy a teljes önvezetés megjelenésére még 2030 előtt lehet számítani a legfejlettebb közlekedési struktúrájú városokban, de a globális elterjedés még minimum 50 év.
És ehhez adjuk hozzá az akkori, még használatban lévő nem teljes önvezetéses járműpark kikopási idejét.
"tudtommal a Tesla-é az egyik leggyengébb"
Hát mert minden konkurens ezt állítja, konkurense meg van sok. :D
Az ő módszerük alapvetően eltér a többitől. Azok radarral, lézerrel, lidarral, ultrahanggal, mindenféle űrtechnikás kütyüvel pásztázzák a környezetüket, a Tesla meg sima nagyfelbontású kamerákkal és azok képét dolgozza fel környezeti információvá a fedélzeti számítógép.
Az elv nem rossz, hiszem az emberi sofőr is csak a szemével méri fel a környezetet, mégis működik, nem támaszkodik kismillió féle kütyüre.
Maga a több kamerás kétdimenziós videó-információ feldolgozása 3D-s térinformációvá, a látvány felismerése, azonosítása pont az, amit az emberi agy is csinál.
A többi rendszer egyszerűbb háttérszoftverrel operál szofisztikáltabb érzékelőkkel, ők meg egyszerű érzékelőkkel és hozzá nagyságrenddel okosabb AI-vel.
Hogy melyik a jobb, az egyáltalán nincs eldöntve és nem igaz, hogy a Tesláé rosszabb.
Csak példaként egy lidaros, radaros, ultrahangos rendszer bepánikol és satufékez egy, a kocsi elé berepülő fél négyzetméteres csomagolófóliára, mert áthatolhatatlan akadályként látja, nem is érti, mi az.
De a Tesla kamerás rendszere azonosítani tudja és nem feltétlenül esik pánikba.
Más helyzetben meg a Tesla ítél rosszul.
Nem derült még ki, mi lesz az optimális végleges megoldás, ami esetleg sztenderd lesz mindenhol.
Az ideális az lenne, hogy a közlekedési rendszer az okos, nem az autó, de az nagyon odébb van még.
"Tehát már MOST jobbak, mint a humán sofőrök.
Csak amikor olyan problémák jönnek be, ami az emberi sofőröket is meglepi, ezek reagálni sem tudnak."
Meg amikor egymilliárd kilométer után véletlenül történik valami kis koccanásos baleset vele, akkor egyből főcímen hozza minden újság, hogy "Megbukott az önvezető Tesla", bezzeg amikor valaki ember csinál balesetet, az még az esti híradóba sem kerül be, ha nem halt meg közben senki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!