Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Egy ventilátor erőlködik, ha...

Egy ventilátor erőlködik, ha kisebb átmérőjű a kivezető lyuk?

Figyelt kérdés

Ezen a képen az levegő jobbra megy, az át áramlott levegő mennyisége változik kisebb átmérő esetén?


Valamint a fő kérdés, hogy erőlködik a ventilátor? Árt-e neki?



2021. jún. 7. 22:42
 1/5 A kérdező kommentje:

Lemaradt a kép:

[link]

2021. jún. 7. 22:42
 2/5 crudy ***** válasza:
79%
Lavak ota tudjuk, h a csokeresztmetszet valtozasaval a terfogataram allando. Bernoulli torvenye pedig arra ter ki, hogy ha a nyomas csokken akkor az aramlo kozeg sebessege no es fordiva. Ha szukul a csokeresztmetszett akkor novekednie kell a nyomasnak es lassulnia az aramlasi sebessegnek. Mivek a ventilator tulnyomast allit elo, igy a novekedett nyomas terhelheti, nem biztos, hogy art neki. Egy villanymotor, mert gondolom az, stabil uzemallapotban maradhat nagyobb terhelesen. Ismerni kene a pontos adatokat.
2021. jún. 7. 22:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 crudy ***** válasza:
Bocsanat elirtam, csokken a nyomas, sebesseg no!
2021. jún. 7. 22:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 Wadmalac ***** válasza:
63%

Hát éppenséggel valóban csökken a szűkületben a nyomás, de előtte meg növekszik, természetesen bármi torlóelem növeli a keresztmetszet, a cső átáramlási ellenállását.

Szerintem "erőlködésről" nem lehet beszélni, ha totál nincs átáramlás, akkor sem fékezi a ventilátort erősen.

A fojtás miatti ventilátor tönkremenetel oka nem "erőlködés", hanem a csökkenő frisslevegő átáramlás miatt romló motorhűtés és ezzel túlmelegedés.

2021. jún. 8. 08:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:
100%

Ha totál nincs átáramlás, akkor az aerodinamikus (lapátkerekes) gép hiába állít elő max nyomásesést, de mivel nincs szállítás, így nincs hasznos munkavégzés se.

Befektetett munka viszont van, az egyáltalán nem szűnik meg teljesen (légsúrlódási és motorveszteségek), bár kisebb lesz, mivel nem kell újabb és újabb levegőadagokat elkapnia és felgyorsítania, csak a már a lapátok közti levegőt helyben kavarnia. Ez soros gerjesztésű kommutátoros motoroknál (porszívó) jól észre is vehető, mivel azoknál a fordulatszám élénken reagál a nyomaték változására. Ha befogod a porszívó csövét, felgyorsul a rotor, mivel lecsökken a terhelőnyomaték.

De mivel a veszteségteljesítmény nem változik jelentősen ekkor se, viszont a hőelvonás drasztikusan leromlik (nincs levegő általi elszállítás), ezért a motor mégis ilyenkor fog lényegesen jobban melegedni, ahogy Wadmalac is írta.

2021. jún. 8. 17:29
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!