Régebben több autón is lehetett látni áramlevezető gumit a feszültség levezetésére. Manapság miért nincs ilyen?
"az üzemanyagszállító teherautók alvázáról lelógott egy "kutyalánc". Mostanában azokon sem látni olyat, úgyhogy gondolom megoldották máshogy."
Amikor beáll a tanker a töltőpontra, az első dolga hogy egy potenciálkiegyenlítő vezetékkel csavarosan összeköti az autó alvázát a fogadóterminál erre kiépített földelő pontjával.
Valóban lehetett az ilyesmit az ESD (Statikusan feltöltődött tárgy elektromos kisülése.) ellen használni és lehetséges hogy tényleg megoldották valahogyan hogy a mai gumik már kis mértékben vezetnek és emiatt ez nem kell.
Viszont így a villámlás ellen védtelenek a gumik!
Régebben valóban sok járművön lehetett látni hogy húzott egy láncdarabot, nem véletlenül.
A gumikban már akkoriban is és most is drótszálak vannak.
A fém karosszéria megvédi a benne ülőket a villámlásoktól (Faraday-kalitka) viszont a villám a talaj felé a legkönnyebb utat fogja választani. És ez nem a levegő lesz hanem a gumiban futó drótszálak, tehát a kerékagyról ezekre ugrik át. Simán szétdurrantja / olvasztja a gumit. (Ha kissé vezetővé tették ESD miatt akkor még inkább.)
Kivéve ha lelóg egy lánc a talaj felé.
Mert akkor azt fogja választani a villám mint legkisebb ellenállást.
Szóval azoknak akik tényleg sokat vezetnek és rossz időben is, meg különösen a "viharvadászoknak" továbbra is erősen javallott a lelógó lánc használata.
A többiek bármi ilyesmi nélkül mehetnek szerintem.
Bár a kutakon azért érdemes vigyázni, mert volt rá példa hogy az ilyen ESD szikra simán begyújtotta a tank mellé kicsöpögött üzemanyagot!
Tankolás előtt fogdossuk meg a járművet és a kutat is ha lehet egyszerre érjünk hozzá mindkettőhöz (közel kell állni). Hogy akkor pont ne szikrázzunk amikor odatesszük a töltőpisztolyt és meghúzzuk a kart.
Köszönöm a válaszokat.
Ezzel az áramvezető gumival vagy lánccal felszerelt jármű esetében viszont nem nagyobb a villámcsapás esélye, mintha nem lenne ez a plussz kontakt?
Csak megerősíteni tudom #6 válaszát.
A terepből való kiemelkedés és a "csúcshatás" ami számít ha villámcsapás és/ért egy járművet.
De még talán az is milyen talajon állt vagy haladt. (Vizes út kontra száraz út, földelt csatornafedélen lemezeken, felül nyitott fém hídon, felül nyitott vasbeton viadukton való haladás stb inkább beleszámít a dologba.)
És bár a villám is statikus feltöltöttség kisülése az autó feltöltődése ahhoz képest elhanyagolható. Tehát nem fog hozzáadni vagy elvenni.
Nem tudom, nekem 21 éves kocsim van, az speciel száraz nyári időben sorozatban megráz kiszálláskor. Éppenséggel nem nagy probléma, amíg nem a benzinkútnál a pisztoly és tanknyílás közt húzom az ívet.
Elvben ugyebár le kéne koccintani a kasztnin előtte, hogy ki legyen egyenlítve.
De még én sem mindig teszem meg.
Amúgy ez a levezető a diagonál gumik korából származik, azoknak volt olyan belső szövet és gumi közti súrlódásuk, hogy Van de Graaff-generátorként működtek.
A radiálgumiknál már nincs akkora belső súrlódás meg bizonyára tényleg van valami további feltöltődést csökkentő adalék is.
A gumi fekete színét korom töltőanyag adja, ami szén és vezet, szóval olyan borzalmasan nem lehet rosszabb levezető-képessége, mint egy lelógó gumiszíjnak.
A lánc, az jobb, az tény.
Levezetésre.
Viszont ha egy szem elkopik, akkor kinyílik és a mögötted jövő megkaphatja a szélvédő közepére.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!