Ha alapszínekből kikeverhető bármely másik szín is, akkor festők miért nem alapszínekből keverik ki a többit?
(Igen, tudom, van egy kivétel a fekete, csak így túl hosszú lett volna a kérdés.)
Fehérhez kevernek sárgát, majd az így kapott színt később még hozzákeverik egy liláshoz és kapnak egy negyedik színt és hasonlókra gondolok. Azt a negyedik színt miért nem alapszínekből keverik ki inkább?
Mert keverésnél szürkésedik, zavaros lesz a szín, a festék színtisztasága, élénksége csökken. Ezért jobbak a nagyon tiszta különféle festékek. A festékek minősége minél jobb és drágább, annál jobban bírják ezt, de változó az összetevőiktől függően.
Nézd meg itt az első sort, egy tiszta és élénk sárga és kék keveréke nem adott ki ugyanolyan élénk zöldet. Mert rossz a minősége:
Itt a harmadik sorban az élénk sárga és vörös nem adott ki ugyanolyan élénk narancsot:
A kivonó színkeverés eléggé korlátozott, nem gondolod?
És nálad melyek azok az alapszínek? Gondolom a kék, zöld, vörös.
De ezek fényszínek. Vörös és zöld fény egymásra vetítve sárgát ad.
A sárga színű tárgy attól lesz olyan, hogy ezeket visszaveri/átengedi, a kéket elnyeli.
De vörös festék és zöld festék nem sárgát fog adni.
Mitől vörös a vörös festék? A fehér fényből a vörös összetevőt visszaveri/átengedi, a zöldet, kéket csaknem egészében elnyeli.
A zöld festék a fehér fényből visszaveri/átengedi a zöldet, a másik két összetevőt csaknem teljesen elnyeli.
Na most, ha a vörös és zöld festéket összekeverjük, az a fehér fény minden összetevőjét el fogja nyelni.
Sötétbarna lesz nem sárga.
A nyomdaiparban sárga, bíbor és cián színekkel dolgozunk. Az illúzióra elég, színhűségre nem.
Pl. szép narancs nem jön ki belőle.
Nyomdatechnikus vagyok, nekem nem kell kiigazítás, és a kérdezőnek sem.
Nem nyomtatásról kérdez, azt csak mellékesen hoztam fel.
Ezen felül, amiket írsz, nem alapszínek.
A kérdés meg az, a festő miért nem mindent alapszínekből kever ki.
"Mert keverésnél szürkésedik, zavaros lesz a szín, a festék színtisztasága, élénksége csökken. "
Festészetben ez miért szándék? Számomra abszurdan hangzik, hogy valaki nem tiszta színekkel akar dolgozni. Vagy ez pont azért van, mert a lakkozás miatt a tiszta színek túlságosan csillognának majd, ezért jobb élettelen színeket használni, amit majd a lakkréteg kiemel szépen?
"A kivonó színkeverés eléggé korlátozott, nem gondolod?"
Fogalmam sincs, nem értek hozzá. A festészetben kivonó színkeverést alkalmaznak? Én azt hittem ők is választhatnak piros, zöld, kéket alapszínnek (a lehetőség megvan rá vagy nem?).
Fénytanban fényszínekről és tárgyszínekről beszélünk.
Írtam az összeadó színkeverésről (csak nevén nem neveztem), és a kivonó színkeverésről).
A tárgyak színe kivonás eredménye. A festék is egy tárgy.
A sárga festék attól sárga, hogy a fehér fényből a sárga komponenst visszaveri vagy átengedi, a kéket és zöldet elnyeli. Ez a valóságban soha nem tökéletes, de ez a lényeg.
A piros színű festék, a zöld színű festék, a kék színű festék színe is attól olyan amilyen, hogy mit enged át/ver vissza, és mit nyel el. Ezért nem lesz a piros és zöld festék összekeverve sárga, míg piros fényt és zöld fényt egymásra vetítve igen.
#7: Választhatnak ilyen alapszíneket, de akkor megalkusznak azzal, hogy nem lesz nekik sárga színük például. Vagy lemondanak az alapszíneken kívüli élénk színekről.
Hasonlóan, aki földszíneket használ, az nem fog kéket vagy zöldet tenni a palettájára.
Aki pedig szeretne sok élénkebb színt, mivel gazdag színvilágot akar, az nem elégszik meg néhány alapszínnel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!