Ha egy mozgó vonaton ugrassz egyet akkor ugyanoda érkezel vissza vagy hatással van rád a mozgása?
Azt mind tudjuk hogy egy mozgó vonat tetején állva ha felugrassz akkor nem ugyanoda érkezel vissza, mert tulajdonképpen elmozdul alattad a vonat. De mi a helyzet ha a vonat belsejében történik ez?
(Saját tippem szerint a légtömeg mozgásán alapul a dolog, és ugye egy zárt kocsiban nem mozog menet közben)
Mindig is kíváncsi voltam erre az idióta kérdésre, hát hallgatom a fizika szakértőit :D
Nem tart semennyiből kikísérletezni; felülsz egy vonatra, és elkezdesz benne ugrálni. Mondjuk felugasz vagy 100-szor (már ha bírod szusszal), és azt fogod tapasztalni, hogy ezzel a módszerrel még a vagont sem sikerül elhagynod.
Valójában az a kulcs, amit mondasz. A vonatban lévő légtömeg a vonattal együtt halad, emiatt az nem fog rád ellenerővel hatni, mintha a vonat teteján ugrálnál. Ezáltal (a leegyszerűsített fizikai model alapján) pont ugyanoda fogsz visszaérkezni, ahonnan felugrottál (a gyakorlat pedig nem ennyire egyszerű, egy csomó más dologtól is függ ez a dolog, de tény, hogy minimális, elhanyagolható az eltérés a felugrási ponthoz képest).
A vonat belülről egy zárt rendszer, tehát ott minden a "megszokott rendben" történik.
Ha a vonat tetején állsz, már egy másik rendszerben lesznek a történések, ami rendszernek a vonat csak egy része.
A földről felugorva sem érzékeled, hogy a Föld elég nagy sebességgel forog.
"Azt mind tudjuk hogy egy mozgó vonat tetején állva ha felugrassz akkor nem ugyanoda érkezel vissza, mert tulajdonképpen elmozdul alattad a vonat"
Ez így nem pontos, mert légüres térben ez nem történne meg. A levegő közegellenállása miatt lökődsz egy kicsit hátrébb, ha a mozgó vonat inercia-rendszerében értelmezzük a mozgásodat.
Mert a vonat inerciarendszerében az földhöz képest álló levegő egy ellenkező irányú mozgást végez - tulajdonképpen mintha fújna a szél.
Ha egy 150 km/h sebességgel száguldó vonat tetején ugrasz egyet, az ugyanolyan, mint ha a földön, 150 km/h-s szélben ugranál egyet.
A zárt vagon belsejében viszont a levegő együtt mozog a vonattal, tehát ott ugyanoda érkeznél vissza, mint ahonnan felugrottál.
Rendszer-szinten kell gondolkodni.
A mozgó vonat egy zárt rendszer.
A tengelye körül forgó Föld a levegőréteggel együtt szintén egy rendszer, de MÁSIK RENDSZER.
A mozgó vonatban történés másképp látszik egy másik rendszerből.
Mozgó vonatban függőlegesen fel tudsz emelni egy égő gyertyát.
A másik rendszerből nézve - a peronról - ezt nem tudod megcsinálni, mert onnan úgy látszik, hogy a gyertya fény a vonat sebességével fordítottan arányos, a vízszinteshes képesti szögben 'ferdén' emelkedik.
Lényegében már leírták, de talán sosem árt megint átnézni a dolgot. Na szóval...
- A vonaton pont azért lehet utazni, mert azon tartózkodva felvesszük a vonat sebességét. Pont ezt nevezzük vonaton utazásnak (nyilván csak fizikai szempontból).
- Ha azon tartózkodva felvettük a sebességét, akkor az ugráskor is megmarad és nem tűnik el hirtelen.
- Így, ha együtt haladunk a vonattal, és azon belül felugrunk, akkor a vonat vízszintes sebességét megtartjuk az alattunk lévő vonattal együtt.
- Kivétel az lenne, ha ugráskor a vonat éppen gyorsít, vagy fékez, akkor alattunk, amíg a levegőben vagyunk különbözne a sebessége, mert sebességet váltott. A fékezés lenne érdekes. :)
De itt egy video, ahol ezt felvették, bár tény, hogy nem az operatőri munka csúcsa, de megteszi. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!