Maag fogköszörülést előtolása?
https://www.youtube.com/watch?v=wwn-UMvkcL4
Az érdekelne, hogy az oldalra lengő és az előre-hátra lendő mozgásokon kívül van-e itt egy állandó oldalirányú előtolás? Tehát az érdekelne, hogy hogy valósul itt meg a legördülés?
Bár nem láttam még élőben Maag-ot, de az biztosan látható a videón, hogy itt három mozgást látsz és kettő amit nem látsz.
Amit Te oldal irányúnak mondasz, az valójában szinkronban van a fogaskerék szögelfordulásával, tehát amennyit oldalirányban mozdul a szánszerkezet pontosan ugyanannyit fordul el a fogaskerék is az osztókörén mérve. Ezáltal már létre is jön a legördülés.
A harmadik mozgás a hosszirányú, axiális mozgás.
Ezek voltak láthatók.
Ami nem látható, negyedik mozgás, hogy a köszörű korongok függőlegesen mozdulnak, ezzel tudsz bemenni a fogazat mélyére a korongokkal.
Az 5-ik mozgás pedig a korongok közelítése egymáshoz , ezzel veszel fogást gyakorlatilag, magyarán ezzel vékonyítod a fogakat.
Ami fontos, hogy a a korongok sosem ugyanannak a fognak az oldalait dolgozzák meg. különben nem lehetne mérést elvégezni a fogazaton. Erre van kitalálva az úgynevezett többfogméret mérése fogmikroval, vagy más néven tárcsás mikrométerrel.
A függőleges mozgást nem értem miért indokolt.
Német irodalomban találtam közben egy jó ábrát (amit magyar irodalomban sehol..)
Itt az 522. oldalon 3-ábráján van a Maag fogköszörülés.
Ez alapján a legördülés úgy valósul meg mint modjuk Maag foggyalulásnál. És ugye ott sem kell függőleges irányú mozgás, hanem csak a gördülés meg a vele kötött kapcsolatban lévő oldalirányú mozgás. Így valósul meg a legördülés.
Nem lehet az esetleg, hogy a billenő mozgás amplitudúja nő, folymatosan akkor amikor a tengelyirányban végig van köszörülve a fogalotó?
Szóval a videón pl. a második tengelyirányú elmozdulás után következő ,,billegés" nem elképzelhető, hogy nagyobb mint az első?
Ja, dehogy, az 522-es oldallal van "szerelve" a videó, ahogy mondod ,de igazából teljesen mindegy a függőleges mozgás mindenképp kell.
Az, hogy az 522-es vagy az 523-as oldal szerint megy a dolog, valószínűleg csak a fogszámtól függ.
Nem csak a megmunkálás kezdetén kell ez a mozgás, hanem minden korongszabályozáskor, ami ugye menet közben is előfordul(hat).
Nem tudom, hogy tervezték egy ilyen gép mechanikáját, de elképzelhető, hogy van egy fő nóniusz, amivel nagyjából ráállnak a fogazatra, majd mikor szabályozni kell a korongokat, akkor automatikusan kompenzálja a mechanika a korong fogyását. Legalább is így lenne jó dolgozni vele.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!