Mit lehet szeretni a K-pop-ban és a többi Koreai zenében?
Sajnálom a kpop rajongó barátodat, hogy ennyi hülyével van körülvéve. (És ezt mellesleg úgy mondom, hogy egy kezemen meg tudom számolni, hány db ázsiai zenét szeretek és a kpop fiúbandáktól kiráz a hideg is.)
Akkor én is felteszem neked a kérdést: abban a zenében mit lehet szeretni, amit te hallgatsz?
Miért olyan nehéz elhinni, hogy ami neked nem tetszik, legyen az egy zene, egy film, vagy egy étel, bármi, azt más ettől függetlenül szeretheti? Meg az micsoda, hogy "és a többi Koreai zenében"? Ugye az megvan, hogy Koreában is ugyanúgy léteznek különböző zenei műfajok, mint bárhol máshol a világon? Vagy te mit szólnál, ha valaki megkérdezné tőled, mit lehet szeretni az angol vagy magyar nyelvű zenékben?
Tényleg kicsit fura kérdés, mindenkinek más stílusú zene tetszik, nem mindenki tudja ugyanazt értékelni. Az egyik embernek nagyon tetszik egy adott szám, a másikat meg a hideg rázza tőle, és ez így van jól.
A kpop-ban a zene mellett nagy hangsúly van a klipeken, ez is tetszhet sokaknak, a táncok nagyon látványosak, emellett helyes fiúk és csinos lányok vannak a bandákban, ami szintén sokak figyelmét felkeltheti.
Az én személyes véleményem, hogy vannak olyan kpop dalok, amikben igenis van érték, mert amellett, hogy jó a zene, komoly mondanivalója is van az adott dalnak.
Pl. ez szerintem egy olyan kpop szám, amiben minden megvan, ami felkeltheti az emberek figyelmét, brutál jó zene, látványos klip és erős mondanivaló. 1:25-től kezdődik a dal.
Emellett ami szerintem még elismerésre méltó, az az idolok kitartása. Ezek a sztárok nem úgy készülnek, mint a hazai interneten felkapott hírességek, hogy otthon összeraknak egy videoklipet és feltöltik youtube-ra. Nem, itt egy elég kemény gyakornoki rendszer van, az énekesi, zenészi pályára készülő gyerekek akár már 12-14 éves koruk körül kerülhetnek be az ügynökségekhez gyakornoknak, suli után az idejük nagy részét itt töltik, itt énekórákon, táncórákon vesznek részt, valamint hangszeren játszani tanulnak, hogy minél jobbá váljanak, és általában az adott entertainment kollégiumában is laknak. Szóval szerintem mindenképp elismerésre méltó, hogy ők gyakorlatilag feladják a fiatalságukat ezért és sokszor az ügynökségek elég kemény bánásmódját is elviselik. Szerintem ezt itt Európában nem sokan bírnák.
Zenének zenek, mint bármely zene ezen a földön.
Arra a kérdésre, hogy miért szeretik sokan, az egyik válasz az, hogy a fiatal lányoknak és fiúknak szükségük van példaképre, valamire amiért rajonghatnak. Ez mindig is így volt. Természetesen van, aki csak azért hallgatja, mert divatos lett, vagy valami ilyesmi... de merem remélni, ez a kisebb többség.
Jelenleg Magyarországon a keleti zenék (kpop, khiphop, alternatív, jpop, jrock stb) szubkultúraként működik, mint az animék. Vagy, ha nyugati részt tekintjük, a Star Wars, a különböző videójátékok, vagy akár a punk vagy más alternatív zenei irányzat.
A koreai popzene sajátos elegye a nyugati popnak, hiphopnak és r&bnek, valamint a japán zenei mintáknak (pl. visual kei). Szerintem egyik legszembetűnőbb különbség, hogy kevésbé erotikus és kevesebb "rosszat" mutat a világból (alkohol, drog, erőszak). Természetesen mára már ez is megváltozott, mert ha finomabban is, de megjelennek benne ezek az elemek. Vagyis, inkább sajátos módon mutatják be ezeket az érzéseket, helyzeteket, mint mi nyugaton. Azt hozzá kell tenni, hogy a nyugati zenéből is táplálkozik, és hatással van rá. Az erotika, mint olyan, nem a félmeztelen lányokból fakad, hanem abból, hogy meg tudod mutatni úgy is a szexualitásod, hogy nem veszed le a ruháidat. (gondoljunk csak John Singer Sargent Madame X festményére)
Fontosnak tartom leszögezni, hogy kpop néven egy kalap alá veszünk rengeteg más-más stílusú dalt, de kpopnak nevezzük. Például nehéz összehasonlítani, egy Day6 Shoot Me, Astro Seek & Hide és Block B Shall We Dance...
A koreai idol ipar egyik különlegessége maga a gyakornoki rendszer. Így a fiatalokat begyűjtik, meghallgatásokon vagy néha tehetségkutató-műsorokban. Erről persze sokat lehetne írni, és nyilván vannak árnyoldalai, akkor is, ha már évek óta enyhülnek a körülmények. Ezeket a fiatalokat az iskolai tanulmányaik mellett arra képzik, hogy kiváló táncosok, énekesek vagy rapperek legyenek. Aki valamiben tehetségesebb, abban jobban fejlesztik. Kicsit másabb, ha valaki szólóelőadó, hiszen egyedül kell elvinnie a műsort. A nyugati koncertekhez képest másabb a koreai koncertek, hiszen itt is fontos szerepet kap a rajongók megszólítása és szórakoztatása. A "hétköznapokban" is kapunk videókat, a klipek mellett szórakoztató videókat is töltenek fel youtube-ra és vlive ra, illetve liveolnak is (mivel a vlive elsődleges funkciója ez lenne).
A koreai zene tehát nem csak zene, ének, hanem tánc és színház is. Van egy koncepció és annak megfelelően előadják az adott dalok a színpadon. Ebben benne van az, hogy a rajongók és, jobb esetben, az előadó is élvezi a műsort. Sajnos, mint minden manapság, ez is a pénzről szól, így a cégek túlhajszolják az előadókat, hogy még többet keressenek.
A koreai zenei iparban rendkívül fontos szerepet töltenek be az ügynökségek. Egy ügynökségen belül megfigyelhető valamilyen jellegzetesség, ami több csapatnál is visszatér. Az ügynökség dönti el, mi lesz a koncepció, mik kerülhetnek fel az új albumra, ki melyik dalt énekelheti, mit adhatnak elő és mi az, ami már nem fér bele. Cégenként változó, hogy mekkora szabad kezet kapnak. Gyakran a csapatok nem csak előadói a daloknak, hanem szerves részei az elkészítésben (zene, koreográfia, ruhák/jelmezek, MV). Például, akik részt vesznek a zene készítésében: Pentagon, iKon, BTS, Bigbang.
És ami nagyon fontos: az elsődleges célközönség Korea. Utána Japán. És amit ők kívánnak, az lesz. A koreai zene mozgatórugói a helyi rajongók, és... igen, őket gyakran nehéz megérteni.
Mit szeretek benne? :)
A változatosságot. Mindig keresem azokat a dalokat, amiket szeretek. Én sem látom szívesen, ha azok, akiket megkedveltem, nem érzik magukat jól a bőrükben, vagy olyat kell csinálniuk, aminek nem örülnek.
Szeretem a hangzását, szeretem a dalok. Ugyanígy szeretem a japán zenéket, a jazz zenét vagy a klasszikus zenét. A filmzenét. Bizonyos szempontból csak zene.
Szeretem benne azt, hogy művészet. Nyilván van, ami tömeg, de annyi értékeset is lehet találni, figyelemfelkeltőt, elgondolkodtatót.
Sok olyan csapat van, akik elmesélik a zenék hátterét. Szeretem azt, ha kijön egy új BTS album, akkor hamarosan RM jelentkezik vlive-on, és nagyjából 1-1,5 órában elmesél rengeteg dolgot az albumról. Megmutatja, milyen volt a dal, amikor még csak kitalálták, elmondja a háttértörténetet...stb.
Szeretem azt, hogy lehet gondolkodni, teóriázni, következtetéseket levonni. (BAP: Wake Me Up, DEAN: Instagram, Dayfly; Monsta X: All in...)
Sok mindent szeretek benne, sokféle zenészt szeretek. Szeretem azt, hogy kedvesek velünk, hogy foglalkoznak a rajongókkal. A szórakozást. Azt, hogy nem ízléstelen, és nem azt kell hallgatnom, hogy a másikat gyalázzák, hanem látom, hogy tisztelik a többieket. Ők is sokfélék, köztük is biztosan van, aki belefárad, aki utálja, aki nem érez így, de megteszi, mert van benne kitartás. Vagy pedig befejezi és más utat választ.
Remélem kielégítő választ tudtam adni neked! ^^
És ha már ennyi beszéltem róla, akkor konkrétan kedvenc csapatom úgy nincs, inkább olyanok, akiket többet hallgatok (BAP, NCT, iKon, Pentagon, Mamamoo, BTS, the Rose, Vav, ONF...stb), melyik olyanok akiket kevésbé (Monsta X, Got7, Seventeen ...stb) Illetve, vannak olyan csapatok is, akiket inkább a személyiségük és műsoraik miatt kedvelek, nem pedig pont a zenéjük miatt (de persze azt is). (Pl. Bigbang, Suju...)
Szóló előadók pedig: Bang Yongguk, Dean, Sunmi, GD, Jonghyun, Taeyang, RM, Min Yoongi, Ailee, Zico, Dindin, Henry Lou, Jackson Wang...
Szervusz!
Lassan 10 éve vagyok kpopper, azaz koreai populáris zene kedvelőnek, azt hiszem van egy kis rálátásom a dolgok jelenlegi helyzetére. A K-Pop az életem egy meghatározó része, a mostani személyiségem nagyrészét neki köszönhetem, így azt hiszem válaszolni a kérdésedre.
Nem fogok álszenteskedni, hogy "K-Pop több, mint zene, a K-Pop egy életstílus", mert nem igaz.
A K-Pop jelentése, mint fentebb is irtam a koreai populáris zene rövidítése, tehát a K-Pop több, mint pop zene, magába foglalja a rapet, a rockot, az r&b-t, az indiet, folkot stb., persze mi kpoppetek szeretjük különválasztani, mert csak, de amúgy full felesleges. Személyes véleményem szerint a K-Pop nem különb más nemzet zenéitől, ugyanolyan értékekkel bír, mint bármilyen más zene. A rajongók többsége beleesik abba a csapdába, amiből csak kevesen tudnak kimászni, a K-Pop egy jól megrendezett színdarab, az idolok, az énekesek csak bábúk, akik a rajongók és az entertainmentek kedvenc szerint táncikál és énekel. Sok rajongó elhiszi, hogy az adott idol valóban egy tündi-bündi angyalka, akik mindig jófejek, hülyeskednek, vigyorognak, mindig csak a rajongókra gondolnak, de ez nem igaz, a legtöbb idol depressziós, gyógyszer és/vagy alkohol függő, a testkép és az identitás zavarról nem is beszélve. De ezt az egyszeri, elvakult rajongó nem látja, a rozsaszin köd nem engedi látni, a sok elvakult, egyszeri rajongó a színdarabot szereti, ezek azok a fanok, akik idővel ki fognak kopni, max 2-3 évig bírják, aztán "megunják", "kinövik".
Az én 10 évvemmel nem egy öngyilkosságot, szétvállást, botrányt látam, néztem végig és még mindig szeretem ezt a zenei műfajt, ennek az oka az, hogy elkezdtem kötődni az idolokhoz. Az évek során annyira hozzám nőttek, hogy már velük sírok és nevetek. elképesztően büszke vagyok rájuk vagy épp mélységesen csalódok bennük. Tudom, hogy ez nem egészséges, de mit tehetnék? 10 éve az életem része és imádom ezt a csillámporral leszort szörnyű, kegyetlen és mocskos világot.
Az a lány, aki leszólt téged az a tipus, aki néhány éven belül ki fog hullani, tipikus divat ARMY, akit a kpopper társadalom el is ítél és nem fogad magába.
Ha bármilyen kérdésed van vagy esetleg homályosan fogalmaztam és nem értesz valamit, nyugodtan írj. ^^
21L
Ne haragudj de ez egy buta kérdés volt. Nyilván más a zenei izlése a legtöbb embernek, mindenkinek más tetszik. Ennyi. Mellesleg a kpopban is van rapp, ha linkelek párat talán megérted. Kérlek vonatkoztass el attól hogy esetleg a nyelv nem a te szájízedre vall :D
https://www.youtube.com/watch?v=0XAxf8aFtL4-ennek érdemes a dalszövegét is figyelni
https://www.youtube.com/watch?v=TfenCTabhDY
https://www.youtube.com/watch?v=3Y_Eiyg4bfk
lehet hogy ez még mindig nem fog tetszeni neked, de valakinek tetszik (ezt szeretik benne nyilván)
+ az előadók szerethetők, jól néznek ki, és könnyen lehet kötődni hozzájuk. A zenéjük fülbemászó, a klippek igényesek, és van mikor a mondanivaló sem elhanyagolható. A rajongókat megbecsülik, és közösségösszetartó ereje is van a munkájuknak.
Én nem tudom. Ez is egy új szar hullám. Már abból, hogy a nevében ott a pop szó, nem sok jót lehet sejteni. De ez nem is zene, csak valami elektronikus hangzavar amire nem épp kellemes orgánummal behablatyolnak valamit hol koreaiul, hol angolul.
Ott van pl a BTS, ami most nadzson menő...úgyanúgy el fog tűnni a semmibe mint az 1D, mert semmi maradandót nem bírnak alkotni, csak az aktuális tinimánia felkapja őket. 12-14 évesen még én is az aktuális menő zenéket hallgattam, de aztán benőtt a fejem lágya.
Szeretem ha egy zenének mondanivalója van, az életről, ha megszólalnak benne a hangszerek. Sajnos egyre kevésbé látni ilyesmit, a k-pop meg ennek a szöges ellentéte.
Szia!
Nos, akkor. Először is fontos kiemelni, hogy a kpopot elsősorban tinédzserek és azon belül lányok szeretik. Persze, attól függően, hogy kihez mennyire nő hozzá az évek alatt, ez a tinédzserkort is túlnőheti. Ugyanakkor tényleg fontos kiemelni, hogy az elsődleges támogató közönség ez a korosztály, mivel ez megmagyarázza a rajongás hevességét. (Tinikor alatt én most a 13/14-18-at értem.)
Ja, és a pszichológiai háttérre térnék ki inkább.
● Ebben a korban a 'keresem a helyem' nagyon erős. Erre egy elég határozott "megoldás" a kpop. Egyrészt, ha a rajongó a közvetlen közelében talál más rajongót, adott, hogy őket ez már összeköti. Ez internetes csoportokra is ugyanúgy igaz, vagy éppen a videók alatti kommentszekcióra (azaz az ismeretlen netes fanok jelenléte).
Másrészt, maguk a kpop előadót is egyfajta "társaságot", jobban mondva biztos pontot jelentenek. A róluk szóló videókat bármikor megnézheted, végtelen mennyiségben, minőségben, tartalomban. A fanok által szerkesztett videót is egy olyan bónusz, ami ezt erősíti - értem ezalatt a *crack*, *Try not to cry/laugh*, *(banda neve) videos every fan should see*, *XY videos to make you fall in love with XY* stb videókat. (Eskü, ezek nem poénok, és még rengeteg vad elnevezésű videó van, de mind egy célt szolgál: megszerettetni veled a bandát.
/A vizuális élmény tényleg kulcsfontosságú, az olvasott szöveg ráhatása elenyésző/
● A videóknál maradva, mindenféle olyan programot (videósorozatot) talál ki a banda (vagy nem banda), ami RENDSZERESSÉGet jelent. Pl. versenyzés (BTS Run, Finding SKZ), turnénapló/utazásnapló (Going Seventeen, iKON TV), quizshowok való részvétel. A másik a live adások, legyen az az egész banda, vagy csak 1-1 tagja. Bármi, csak legyen videó legalább hetente egyszer (lényegében).
● A YouTube videók alatt olyan vad kommentszekciót találhatsz, hogy abból elolvasol párat és azt mondod "jó, ennyi elég lesz". Konkrétan a bálványozástól kezdve az istenítésen keresztül az imádatig minden megtalálható /én ezt leginkább a BTS videók alatt tapasztalom --> ők a legnépszerűbbek/. Ezt azért kell kiemelni, mert ez nagyon RAGÁLYOS. Ha látsz egy megjegyzést arról, hogy milyen faszák ezek a fiúk/lányok, hogy ők írják a dalszövegeket, akkor ez beleivódik a rajongók fejébe (holott átlagban egy 7 fős csapatban annak a harmada szokott AKTÍVAN tevékenykedni).
Egyszerűen megfogalmazva, ami ideologizáló megjelenik, ráadásul még kap több száz/ezer like-ot, azt tényként kezelik.
Ha valaki azt írja, hogy ez a banda megváltja a világot, mert bírálja a koreai társadalmat, az oktatásrendszert, a sztárokkal szemben elvárásokat (dolgozzon 30 órát naponta, diétázzon állandóan, mindig azt mondja, hogy "a jövőben jobb leszek"), szóval ha valaki ezt állítja egy bandáról, akkor kész: ők tényleg a legcsodálatosabbak.
Szintén gyakori komment: "Akik nem szeretik a kpopot, nem tudják, mit hagynak ki, rengeteg ember életét megváltoztatta", és van egy valós hevesség azokkal szemben, akik olyan kérdést tesznek fel, mint te. A rajongóknál konkrétan NÉPSZERŰ magadra venned, ha valaki nem fogadja el a kpopot, vagy bírálja. Személyes sértésnek veszik, mert >> ezt látják a többiektől, hergelik magukat azzal, hogy ezt hogy nem lehet elfogadni <<
● A fiúbandák népszerűbbek, mivel lányok esetében mégiscsak az ellenkező nem. Ha már a környezetében nincs olyan fiú, aki bejön neki, vagy van, csak éppen túl plátói, akkor jól jön a szintén plátói kpop sztár. Pláne, ha csalódott az alany a környezetében lévő hímneműekben, akkor még inkább a kpop fiúk felé húzódik (tudván, hogy fantáziál, 'de attól még valóra válhat, nem?'). Persze, a kigyúrt testű idolok előnyben. Ne legyünk naivak, ez tényleg így működik a lányoknál. Ha keresgélsz a sztárok képei között, nemigen fogsz találkozni nem esztétikus fejjel. Igenis fontos, hogy hogy néz ki valaki a szórakoztatóiparban [zeneiparban]. Általában a humoristák és esetleg a színészek szoktak kevésbé szebbek lenni, de nem az idolok. Nem a népszerű idolok.
● Miért szeretik még? Mert népszerű. Pont mint ahogy a H&M-ben vásárolni, Vansot hordani, iPhone-t birtokolni nyugaton. Vagy mint újabban ismét Queent hallgatni (a film miatt mellesleg).
● Mint tudjuk, a közös ellenségkép szintén fontos. Itt népszerű a cégeket bírálni, akik (tényleg) használják a feltörni vágyó egyedeket. Hogy hogyan, arról már konkrétan cikkeket olvashatsz. A közös ellenségkép is közösséget erősít.
● Most szintén populáris a "love yourself" téma (fő szószólója a BTS), ennek keretein belül születnek az inspiráló (és rendszert kritizáló) dalszövegek, ami amúgy valójában szép kezdeményezés. Mivel valószínű, hogy először mindenki a nyugati zenével ismerkedett meg gyerekkorában - ahol szintén love yourself van -, ezért az extra ráhatás miatt most már mindenki duplán szereti magát.
● A gyerekkorban megismert nyugati zenékhez kapcsolódóan fontos az is, hogy ugye mifelénk már megszokott a trágárság, félmeztelenség a zeneiparban, a kpopban viszont nagyon ügyelnek erre, hogy nem essenek kicsit sem túlzásba (persze kivételek mindig vannak). Ez afféle felüdülés lehet (és persze ezzel a sok rajongó kérkedik, hogy ő milyen trágárságmentes-minőségi zenét hallgat -> kpop).
● A fiúk amikor éppen nem szexiznek a színpadon, akkor átlagemberként a kamera előtt egymásnak édelegnek (de még hogy!) (lásd videók), ez pedig sok lány szívét megdobogtathatja: mennyire szeretik egymást, "ők már igazi család" (-> így a fanok is odatartozónak érzik magukat).
De persze a rajongóknak is édelegnek: míg a nem kpop rajongó szívet tud mutatni a két kezével, addig a kpop rajongó tudja ezt 1 kézzel is (finger heart), teljes testtel, meg vagy húszféleképpen. Ezzel azt akarom kifejezni, hogy elvárt, hogy az idol százszor elmondja, hogy mennyire szereti a rajongóit (akiknek saját fandom nevük van), mennyire hálás ("Ha ti nem lennétek..".)
Röviden: csodás színészek ezek az énekesek.
ÖSSZEFOGLALVA (és röviden!):
>>> hovatartozás érzést ad (!!!)
>>> mások véleménye hatalmas befolyás
>>> rendszeres videók az életükről
>>> ha az embernek nincs hobbija, ez azzá válhat [nem unatkozik kb. soha]
>>> vizuális boldogság
>>> a tinédzserek törvényszerűen szeretnek másmilyenkedni [más vagyok, mint a többiek]
Ismétlem: ha valaki sokáig a része, ez tinikoron is túlmutathat.
Az, hogy úgy érzik, ismerik a sztárokat, valójában egy erős illúzió, mégis az agy bedől neki, mert beakar.
Dél-Koreának ez már egy hatalmas bevételi forrása, ezért gondoskodni fognak róla, hogy amit a világ lát, mindig kielégítő legyen.
Asszem itt befejezem, remélem segíthettem! :) Bocsi a terjedelemért!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!