Aki ért a zenéhez, különösképpen zongorához tudna segíteni? Részletek lent!
"sajnálatos módon elméletet nincs lehetőségem tanulni csak gyakorlatot"
Sajnos ha fordítva ülsz a lovon, nem tudjuk elmagyarázni neked merre van a kantár, amit meg kellene fogni.
Előbb elméletet kellene tanulni.
De akkor nem is fog kellene ilyet kérdezni, mert tudni fogod.
Ha lesz kis időm, írok pár irányelvet, de valószínűleg csak este/éjszaka fogom tudni megejteni.
Addig is egy kérdés: funkciókkal tisztában vagy, illetve, hogy adott diatonikus hangsorok melyik fokára milyen hármashangzatot építhetünk?
Sorry, belekezdtem, de igazából ez reménytelenül hosszú. Csak nagyon gyorsan, kivonatolva:
Amit te keresel, azt úgy hívják, hogy dallam harmonizálása. Mivel népdalokról beszélsz, a legegyszerűbb, amit a népi zenészek szoktak csinálni, és amit dallamkövető harmonizálásnak/a dallamkövetés elvének hívunk. Faék egyszerűségű, minden akkord hármashangzat és minden hármashangzat dúr. Fogod a hangokat, amit látsz a dallamban, és dúr hármashangzatokat építesz rájuk. Természetesen így néha bekerülnek az adott hangnemtől idegen hangok is a harmóniákba, de ez egy ilyen műfaj.
A komolyabban vett harmonizálásnál pedig megnézed, hogy milyen hangnemed van. Megnézed, hogy hanyadik fokon milyen hang áll. És azokra építesz hármashangzatokat. Értelemszerűen a tonikát, szubdominánst, dominánst fogod használni akkordépítkezési alapnak, esetleg a szubmediánst is. A szupertonikát/mediánst/vezetőhangot jobb hanyagolni, mert az erre épített hármashangzatok gyengítik a hangnem érzetét. Lehet használni, de azért nem a legszuperebb. Alap elvek: ha valahol valami zenei gondolat végére értél, használhatsz félzárlatot, ha súlyos ütemrész jön, válts funkciót, ilyesmi. Egyébként pedig próbálgasd az adott hangnemhez tartozó hármashangzatokat, hallani fogod, mikor lesz jó.
4 év zeneelmélet után a fent elmondottakat értened kell szerintem, de ha valami mégsem lenne világos, szólj, és végigmegyünk gyorsan rajtuk.
Ja igen, népdal: esélyes, hogy nem diatonikus, hanem pentaton skálát használnak, ez ne zavarjon meg, ugyanúgy építkezz, csak a megfelelő fokok értelemszerűen nem léteznek, kimaradnak.
És 4 év zeneelmélet után ezt is illik tudni, de ha mégsem, akkor a hármashangzat építés módja dúr és moll hangsoroknál (elnézést, magamtól másolok, de pont most nemrég írtam le másnak, nincs kedvem újraírni):
A dúr hangsorok első hangjára dúr, másodikra moll, harmadikra moll, negyedikre dúr, ötödikre dúr, hatodikra moll, hetedikre szűkített hármashangzat építhető.
A moll hangsoroknál az adott hangokra építhető hármashangzatok sorrendben: moll, szűkített, dúr, moll, moll, dúr, dúr.
A funkciókat meg ha esetleg nem tudod a fokokkal párosítani, szólj.
Természetesen a záráshoz egész zárlatot használj: vagy domináns - tonika, vagy esetleg szubdomináns - tonika sorrendben építsd az akkordjaidat. Esetleg szubdomináns - domináns - tonika. Ha a dallamkövetés elvét alkalmazod, akkor is fel lehet oldani azt az elvet a végére, hogy az utolsó pár akkord egész zárlatot alkothasson.
Tudom, ez így nagyon összecsapott, de fogalmam sincs, hogyan lehet jobban megfogni a kérdést úgy, hogy nem 3 könyvnyi a terjedelme.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!