Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Hangskála, hangnem, szolfézs...

Szeptim kérdése:

Hangskála, hangnem, szolfézs elmélete, hogyan, mit, mivel, miért?

Figyelt kérdés

Hello!


Szolfézs területen vagyok elveszve. Aki tud találjon meg….


Rengeteg hangskála van és fontos hogy használjuk. és ez az alapja mindennek és le van írva, hogy melyik hang milyen hangközökkel van a skálában, 5 meg 7 fokú és a többi…de…


- Hogyan használjuk ezeket a skálákat – mondjuk ha egy dal D dúrban van… akkor az azt jelenti hogy a dalon belül előforduló hangok mind a csak a D dúr skálában meghatározott hangok lehetnek?


- Ami egy skálán belül van hang csak azokat lehet kell, illik használni egy dalon, zenén belül?


- Mi van ha nem csak azok a hangok vannak a zenében a mit játszom?


Aki tudja magyarázza el, hogy van ez mert nem tudok válasz találni rá.


és még továbbiak :


- Van ahhoz érthető magyarázat a konzi könyveken kívül, hogyan tudok egy dallamhoz basszus kíséretet írni, hogy a skála is passzoljon. Pl. Zongora esetén. Vagy hogy mi az aminek passzolnia kell…


- Létezik valami nagyon igazán egészen egyszerű zongoraoktató kiadvány, app. akármi, amihez nem kell 4 év konzi?

Olyanra gondolok mint a gitárosoknak a Muszty-Dobay …


Elsősorban zeneileg képzett emberek válaszát várom, akik tudnak és hajlandóak ezekre válaszolni.


Nekem ez a hobbim lenne de nem jutok jó válaszokhoz a netről sem.


Köszönöm!



2017. febr. 24. 15:52
1 2
 1/11 Mojjo ***** válasza:
100%

Szia!


Neked ez a könyv kellene, legalábbis legelső körben:

[link]


De amúgy a neten is van rengeteg anyag - akár pl komplett összhangzattan könyvek. Aki keres, az talál is :)


Csak nagyon röviden, nézzük a kérdéseidet:


"mondjuk ha egy dal D dúrban van… akkor az azt jelenti hogy a dalon belül előforduló hangok mind a csak a D dúr skálában meghatározott hangok lehetnek?"

Nem. Ha ez így lenne, akkor nem léteznének módosítójelek (tudod, b és # - ezek megvannak?) egyes hangok előtt.


"Ami egy skálán belül van hang csak azokat lehet kell, illik használni egy dalon, zenén belül?"

Ugynaz a kérdés, mint előbb, a válasz is ugyanaz. De egyébként egy zenei darabon belül akár az egész hangnem is változhat. D-dúrban kezdünk, de teszem azt, a darab közepén vált az egész Fisz-dúrra. Ezt modulációnak hívjuk.


"Mi van ha nem csak azok a hangok vannak a zenében a mit játszom?"

Ezt nem értem. Ha az adott darabban nem csak azok a hangok voltak, amiket lejátszottál, akkor kihagytál pár hangot. De szerintem te azt akartad kérdezni, hogy mi van, ha nem csak azok a hangok szerepelnek a zenében, amilyen hangnemben íróott. Ez esetben az egyes hangok előtt látni fogod a módosítójelet. A módosítás hatása vagy az adott ütem végéig tart, vagy addig, amíg egy feloldójellel fel nem oldják. Ha pl C-dúrban vagy és az egyik ütem elején teszem azt, a második vonalon lévő hang előtt van egy #jel, akkor g helyett giszt játszol - ha az adott ütemben van több g, akkor mindegyikből gisz lesz, ha csak nincs valahol egy feloldójel a g előtt.


A többi kérdésedhez pedig tényleg összhangzattani írásokat, könyveket ajánlok, de előtte azt a könyvet, amit linkeltem.

2017. febr. 24. 17:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:

Köszönöm!


Megyek megnézem a könyvet.


"Mi van ha nem csak azok a hangok vannak a zenében a mit játszom?" Ezzel azt akartam kérdezni, hogy mi van akkor ha egy dal adott hangnemben íródott, és közben tele lesz olyan hangokkal amik nem is ahhoz a hangnemhez tartoznak, mert moduláljuk pl. Mondjuk nem figyelem a hangemet csak improvizálok valamit ami éppen kesik a kezemen mert éppen az a jó a fülemnek.


Mi az értelme azt mondani valamire hogy D-dúrbanvan amikor utána akár az egész lehet más hangnemben vagy össze-vissza hangnemek kupacaként. Mondjuk valami nagyon modern szürreális darab esetén. :) Csak az elvet szeretném megérteni.


Néztem rengeteg zenei irodalmat a neten, de annyira szakértően zenei, hogy sokszor elvesztem benne.


Régebbóta foglalkozom zenével, de nem tudtam megfejteni miért van az, hogy egyszer nagyon jól működnek a hangjaim máskor meg egy káosz az egész. De ebben van a kulcs tudom : )


Az az érzés hiányzik hogy ahha...megvan.. szóval a zenészeknek teljesen egyértelmű hogy hangnem meg modulál és mindenmás... mert már érti és benne van régóta, de mondjuk ha egy olyannak magyaráznád el aki még hangszert sem látott, mit mondanál róla? Mármint a hengnem dologról.


Szóval valami igazán egyszerű óvódásoknak vagy magyarázatot keresek... szal nem olyat hogy a égéskamrában a gerjesztés hatására létrejövő kémiai reakció heves együttesében a molekulák extenzív áramlása egységnyi idő alatt kiterjedéssel egységnyi erőhatást gyakorol a hengerfejre... hanem olyat hogy azért kell elfordítanod a kulcsot mert ettől beindul az autó... attól berreg, hogy elégeted benne a benzint ez hanggal jár és ha járó motorra ráindítózol sokba kerül...

2017. febr. 27. 09:17
 3/11 Mojjo ***** válasza:

Nehéz lenne ilyen egyszerű magyarázatot mondanom, és főleg egyszerűen megfogalmaznom, mitől működik valami, és mitől nem.. Sajnos tényleg az elejétől meg kell tanulni mindent - és az általam ajánlott könyvnél jobb kezdésnek nincs. Utána pedig lehet arra építkezni. Pont ma írtam pár linket jó könyvekről egy másik kérdéshez, neked is belinkelem őket:

alapozónak:

- [link]

és utána:

- [link]

esetleg még érdekességnek:

- [link]


Igazából az a helyzet, hogy sok mindenre még ezek sem térnek ki, ami szerintem elengedhetetlen a megértéséhez. Manapság kb semmi egyedi íze nincs a különféle hangnemeknek. Nézzük, hogy A-moll ez, C-dúr az, H-moll amaz... és nem jelent sokat. Egy laza mozdulattal át lehet transzponálni egy másik hangnembe és az _íze_, a jellege nem fog változni. És itt kezdődnek a bajok. Mert az emberek így nem értik, nem is érthetik a hangnemek jelentőségét. Nem érthetik, hogy mi is a lényeg abban, hogy huhh, ezt most Fisz-dúrban írtuk, miért különleges, mit ad a hangulathoz a darabhoz - hisz semmit nem ad.

Ennek az oka pedig a hangolási rendszerben keresendő. És ez az, amiről nem tudok neked könyvet adni, pedig őszintén úgy érzem, hogy enélkül lehetetlen átérezni a hangnemek jelentőségét - ami mára már csak történelem, sajnos.


A lényeg az, hogy ma az oktávot 12 teljesen egyenlő darabra bontjuk fel. Ennek következtében pedig a hangsorban az oktávon kívül _egyetlen egy_ más tiszta hangköz sem szerepel. Egyetlen egy másik hangköz sem akkora, amekkorának lennie kell. Egyrészt. Másrészt pedig emiatt egyenlő manapság mondjuk egy Disz hang egy Esz hanggal. Vagy egy Fisz és egy Gesz. Elárulom, ezek abszolút nem egyenlő hangok eredetileg. Ez az enharmónia csak a 20. századtól jellemző, az egyenlő hangközű hangolás elterjedésétől.


Hogy miért kellett ez nekünk? Egyrészt bármely hangolási rendszert használunk is, valami nem lesz tiszta. Másrészt pedig egyenlő hangközű hangolásnál egyszerűen, egy teljes hangszer újrahangolása nélkül lehet különféle hangnemekben játszani. Ez más hangolási rendszerrel nem megy. Cserébe elvesztek a hangnemek egyedi ízei, és színtelenebb, butább lett a zene.


Sorry, lehet ez kicsit összeszedetlen volt, de normálisan írni erről sok órányi munkám lenne. Egy hivatkozás inkább:

[link]


És itt az áttekintésnél menj rá mindegyikre: a tiszta hangolásra, a püthagoraszi hangolásra, a jóltemperáltra, a kiegyenlítettre. Kell hozzá némi matek, de a zene már csak ilyen :) És így történelmileg kicsit jobban fogod érteni, mi a fene is ez az egész ezekkel a hangnemekkel.

2017. febr. 28. 17:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 A kérdező kommentje:

Szia,


Köszönöm!


Most eléggé betojtam de elérted, hogy még jobban érdekeljen.

A King könyvet csak antikváriumból tudtam megszerezni, de már úton van. Ezeket is megnézem. Akkor is meg fogom érteni :) Áttanulmányozom, amiket írtál remélem ott a válasz valamelyikben. Nem jó ilyen mélyen belemenni mert rájön az ember mennyire nem tud semmit, és még a végén otthagyja az egészet.


Egészen vad dolgokra vetemedtem, komolyzenéről hallgatok hozzáértő szomorúzenészeket. Nem tesz jót az önbizalmamnak meg kell mondani :)


Milyen hangszeren játszol? A válaszaidból ítélve elég régóta vagy ebben az iparban.

2017. márc. 1. 08:44
 5/11 Mojjo ***** válasza:

@4: nem kell betojni, ugyanúgy megtanulható, mint bármi más :) Én a magam részéről úgy gondolom, hogy nem árt hozzá némi matematikai érzék, ha tényleg meg akarunk érteni pár dolgot, de semmi extra, ami túlmutatna a gimis matekanyagon. Szóval kitartás, és menni fog simán, nem fekete mágia :)


Lehet hülyén hangzik, de nem tudom pontosan, talán 8 éve játszom, leginkább klasszikus gitáron.


Sajnos tapasztalatom szerint az emberek általában kevéssé tudják elképzelni, hogy a gitár egy, a klasszikus zenéhez passzoló hangszer lenne, szóval csak pár példa:


- Az egyik legismertebb darab klasszikus gitárra: https://www.youtube.com/watch?v=inBKFMB-yPg


- Egy rövidke darab egy 129 éves hangszeren: https://www.youtube.com/watch?v=6ajTcwJBbw4


- És egy Chopin, hogy azért egy igen ismert szerző is legyen: https://www.youtube.com/watch?v=FDKAr-HBX7U


Szóval a klasszikus gitározást valahogy így kell elképzelni. És imádom ezt a hangszert, de igazából mindegyik másikat is. Pl az ember el nem tudná képzelni, mit lehet művelni pl tekerőlanton (bizony, tekerőlanton :D ) akár modern stílusban is:

https://www.youtube.com/watch?v=rGfnlO_z97E


De a hegedű, cselló, zongora szintén igen közel áll a szívemhez. Meg minden hagyományos, és kevésbé hagyományos fúvós is. Egy ideig próbálkoztam okarinázással, bár egy pár éve már nem nyúltam hozzá - a fúvósokhoz személyesen nekem sajnos úgy tűnik kevésbé van érzékem :) Ja igen, ha esetleg nem lenne ismerős, ő az okarina:

https://www.youtube.com/watch?v=K73eqB8Rtek


De tényleg nehéz lenne olyan hangszert mondani, amit ne becsülnék nagyon :)

2017. márc. 1. 09:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 Waff ***** válasza:
A kiegyenlített, azaz temperált hangrendszer egy kompromisszum, ami nélkül nem lenne mai értelemben pl gitár sem. Sőt, játszani sem igen lehetne olyan szinteken rajta mint egy mai temperáltan rendszerezett bundkiosztású gitáron, de ez a helyzet a zongorán is, és majdnem minden hangszeren. Tény, így a hangzása magának a zenének "szürkébb" lett, no de valamit valamiért...
2017. márc. 9. 06:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 Mojjo ***** válasza:
@6: persze, nem viccből lett szinte egyeduralkodó pont ez a kompromisszum, ez a legkényelmesebb, legrugalmasabb, és bár az oktávon kívül egy hangköz sem tiszta, mindegyik "csak kicsit" hamis. De hát az összes hangolási rendszer kompromisszumos, csak az változik, melyiknél hova söprik a sz@rt. A zongorát egyébként hangolgatták tiszta hangolásnál bőszen, egy-egy hangnemhez, sokáig elvoltak így az emberek. Bizonyos szempontból megérte, de mint látjuk, kiszelektálódott a zene evolúciója során. Gitáron is megvalósítható a tiszta hangolás valamilyen hangnemben, csak ahogy utaltál is rá, a bundozás nem lesz egyenletes. Úgy tippelem, te is láttál just intonation gitárt, jópofán néznek ki :D
2017. márc. 9. 07:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 Waff ***** válasza:
Igen, jópofán néznek ki... :) de ha ránéz az ember, egyből látja a temperált hangrendszer előnyeit :)
2017. márc. 9. 16:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 A kérdező kommentje:

Hello,


Időközben beszeretzem a könyvet és valóban jól össze vannak benne szedve az alapok. Sztem épp az, ami nekem hiányzott, bár nem teljesen. Közben rájöttem, hogy ami kellene még hozzá hogy egy hozzáértő megmutassa a hangszeren is hogy ez így az meg úgy. Keresnem kell egy ilyen embert : )


A "szakmai" vonallal az a gondom, hogy ez mind ok és érdekes, de aki csak kifejezni szeretné magát vagy a zenét a fejében az nem fog ennyi mindent összeszedni elsőre mert mire végig ér, és főleg mire felismeri mennyire sehol nincs és miket kellene tudnia elmegy a kedve mindentől. Én azt látom a mai zeneoktatásban is hogy ezen rengetegen elbuknak. Ezért volt és ma is zseniális a Musztyék féle gitáriskola, mert felismerték, hogy az aki "gitározni akar" az nem feltétlenül akar doktorálni belőle. Egyszerűen csak meg akar tanulni pár dalt vagy hangot, amit otthon a gyereknek vagy haveroknak nem szomjas állapotban eljátszhat. Ez az amit hiányolok a zongoraokatatós anyagokból pl. Persze hosszútávon nem lehet kikerülni az elmélet ismeretét, de nem gondolom, hogy ez feltétlen a legjobb út a zenélés felé.

2017. márc. 10. 10:30
 10/11 Mojjo ***** válasza:

@8: hát igen, ez tagadhatatlan :)


@9: a zene, a zenélés az egyik legszebb dolog ebben a világban. Ha bele akarsz vágni, akkor tedd azért, mert élvezed, és csináld úgy, hogy élvezzed. És ha nem ez a hivatásod, nem ebből élsz meg, akkor hatalmas szabadság van a kezedben: nincs olyan, hogy ezt meg azt meg KELL tanulni. Persze, lehet, helyenként hiányos, féloldalas lesz a tudásod - de a fenét sem érdekli, ha közben élvezed, amit csinálsz. A zeneelmélet sok szempontból hasznos a mindennapi zenélgetésben is - legalábbis bizonyos részei bizonyos szintig -, de meg lehet nélküle lenni.


A Muszty-Dobay könyv, az ő módszerük és ennek a sikere pont ennek a bizonyítéka. Igen, aki csak zenélgetni akar, nem biztos, hogy érdeklődik az iránt, hogy mi a fenét is csinál tulajdonképpen. Csak játsza a hangokat, az akkordokat és az pont elég. És ez így van jól. Zongoránál is van ilyen. Nem vagyok zongorista, és bár imádom a zongorát, és van, hogy naponta órákat hallgatok kizárólag zongorazenét, nem vagyok teljesen képben a zongoraoktatás alternatív útjairól. Amennyit tudok: még tizenpáréve voltam egy előadáson, ahol pontosan az általad említett gondokat hozták fel - a zongoraoktatás nagyon elméleti, az emberek jó része csak elkedvetlenedik tőle, van aki csak zenélgetni szeretne ezen a hangszeren is stb stb... és bemutattak alternatív módszereket. Sajnos sokra nem emlékszem már, de az biztos, hogy volt tabszerű leírása is a hangoknak, hogy ne kelljen kétféle kulcsban kottát olvasni. (Meg zongorán is tökéletesen el lehet akkordozni, aki éppen arra vágyik, és annyit szeretne, akár magának, akár énekkísérethez, hogy elakkordozgasson, ahhoz elég ha pár akkord lefogását megtanulja,)

Youtubeon is néha találok olyan piano tutorialokat, amik a tabszerű leírás felé veszik az irányt.


Most pl ilyen guitar hero szerű módszert találtam:

https://www.youtube.com/watch?v=ksY5G5wjCJA

vagy ugyanaz, kissé bonyolultabb zenével:

https://www.youtube.com/watch?v=4y33h81phKU


És persze van, akinek érdekes, sőt, zsigerileg izgalmas a zeneelmélet, és élvezettel tanulja - ami szintén tökjó. De ha hobbi, akkor itt is szem előtt kell tartani és ki kell élvezni annak minden cseppjét, hogy nincs muszáj. Nincs olyan, hogy valamit így, vagy úgy kell. Tanulhat és fejlődhet mindenki kedve szerint.

2017. márc. 10. 12:49
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!