Hogyan van ez a hangközszámolás? ( bővebben lent )
Sziasztok!
Okosításért folyamodom...
Igaz az, hogy hangköz meghatározásánál nem a félhangokat kell számolgatni, hanem azt kell nézni, hogy mennyi természetes kis szekund (e-f ;h-c ) van benne?
Magyarul semmire sem jó az, ha megtanulom, hogy:
1félhang vagyis 1 bund lépés=kis szekund,
2 félh. vagyis 2 bund lépés=nagy szekund, .....
10 félh. vagyis 10bund lépés = kis szeptim, ...
mert attól is függ, hogy honnan indítottam, hiszen ennek függvényében
találkozom benne az e-f és h-c hangokkal ?
Köszönöm.
Nem igaz.
A hangköz az hangköz, akárhonnan számolod.
Ha a félhangokat számolom, akkor ütközhetek ilyen "anomáliákba" ?
c-h : nagy szeptim ( 11 félhang táv )
cisz-c : kis szeptim (11 félh t. de szerepel benne az e-f és a h-c kis szekund is )
c-a:nagy szext ( 9 félh. t. )
cisz-aisz: kis szext ( 9 félh. t. ), mert csak 5 törzshang szerepel benne?
Stb...
Szóval belegabalyodtam abba, hogy fontos-e, hogy adott távba mennyi törzshang található.
@7: historikusan nem az különböztette meg a két hangot, hogy milyen lépésekkel jutottunk el hozzá, hanem de facto is két külön hang volt, két külön frekvenciával. Ugyanez igaz minden enharmonikus hangpárra. Az, hogy a modern zenében ez a különbség szükséges, de igen sajnálatos kompromisszumként meg lett ölve, az tény. De ha differenciálni akarjuk ezeket a hangokat, pls azért tegyük, mert évszázadokig különbözőek voltak, illetve még néha, ha rendkívül ritkán valamiért nem kiegyenlített hangközű hangolást használunk, akkor ma is azok. Csupán a tényleges mai zene 99,99%-ánál azok.
Ha bármilyen vizsgán, vagy bármilyen kanonizált tananyag szerint nem a historikus különbözőségük, hanem a "hogyan jutunk el hozzá" miatt nem fogadják el őket szinomímaként, az viszont gáz.
Vagy úúúgy! Szóval azok külön hangok voltak ?!
Lehet, hogy az volt a gond, hogy általánosságban vett zeneelméletre kerestem rá...
Úgy tűnik, hogy ez eltér attól, ami ténylegesen használható egy (átlagos) gitáron.
Akkor a gitárosok nem használnak cesz-t meg ceszceszt-t, mivel az előbbit a h hangon az utóbbi pedig a b-n tudjuk lefogni. Hiszen a h és c között mollsec. van a gitáron, hol fognánk ott le még ceszt, meg ceszceszt a c szűkítése képpen :)
Egyébként a tisztából valóban írnak szűkítettet és bővítettet, de akkor az is lényegtelen a gitárosoknál...
Kicsit agyrémnek tűnik ez az egész nekem, mert nem találom annyira egzaktnak, ráadásul erősen vizuális alkat vagyok és egy táblázat sokszor nem bír elég magyarázó erővel számomra. Gondoltam ábrázolnám magamnak egy lapon, de akkor vettem észre, hogy mégsem értem :)
Akkor ne is törődjek mással csak, azzal, hogy:
1 félh.lépés: kis sec.
2:nagy sec
3:kis terc
4:nagy t.
5:kvart
6:tritonus (szűk kvint/bő kvart)
7:kvint
8:kis szext
9:nagy szext
10: kis szeptim
11: nagy szept.
12:oktáv
...és tök mindegy, hogy törzshangról indítok-e, vagy, hogy mennyi törzshang kissec. esik bele?
( Bocsánat, hogy értetlenkedem, csak szeretném ha nagyon erősen meglennének az alapok :)
Legtöbbször visszakérdezek, hogy ha valamit félreértettem, akkor az derüljön ki a kérdésemből )
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!