Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Mi a különbség egy operett és...

Mi a különbség egy operett és egy musical között?

Figyelt kérdés

2015. júl. 5. 12:42
 1/4 anonim ***** válasza:
Egy musical gyorsabb, fiatalosabb, lendületesebb az operettnél.
2015. júl. 5. 17:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 veterán vas ***** válasza:
100%
Szerintem az alapvető különbség, a zenei hangzás, a dallamvilág, hangszerelés, betétdalok, szereplők karakterei, stb. Az operett gyakran népzenei alapokra épül, és kötöttebb formákkal bír, míg a musical szinte bármilyen más stílussal kapcsolatba hozható. /rockos, diszkós, vagy akár klasszikus zenei elemeket is hordozhat/ Talán még az időpont is meghatározó lehet, kb. 1940-50-től beszélünk csak musicalokról. A kormeghatározás különben csalóka, mert napjainkban írott vagy játszódó operettről nem nagyon tudunk, viszont van számtalan 1700-1800-as években játszódó musical, ami az elmúlt 20 évben született. :)
2015. júl. 5. 18:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
100%

a második válaszoló okos dolgokat írt, de én megpróbálom kicsit szakmaibban megközelíteni a kérdést.


az operett és a musical nem feltétlenül két külön zenei stílus. az operett műfaja európai, elsősorban bécsi komponistákhoz kötődik és végleges formáját a 19. század második felében nyerte el. a musical viszont new yorki, és körülbelül a tízes években indult útjára. a musical a bécsi operetten alapszik, amennyiben hasonló a dramaturgiájuk, viszont kissé eltér attól zenei és rendezési szempontból. míg az operett egy koherens történet, melyet néha megszakítanak egy zenés-táncos jelenettel, a musical betétdalai a cselekményt szolgálják, céljuk azt előre mozdítani.

emellett az operetteket általában klasszikusan éneklik, míg a musicalt nem feltétlenül (mára kialakult egy sajátos, csak a musicalre jellemző, félig klasszikusan, félig könnyűzenére jellemző módon képzett énekhang).


nagy különbség, hogy az operett zenei-dramaturgiai eszköztára többé-kevésbé adott, a musical betétdalok különböző könnyűzenei stílusokból is meríthetnek, noha a musical jelleg mindig megmarad ('broadway-sound').


a klasszikus new yorki musicalt olyan kelet- és közép-európából bevándorolt, ált. zsidó zeneszerzők találták fel, akik jól ismerték az európai operetthagyományokat. nem egy közülük még európában komponált is operettet, majd new yorkban musicaleket kezdett szerezni (pl. Sigmund Romberg, alias Rosemberg Zsigmond).

az eredeti musicalt olyan szerzők álmodták meg, mint George Gershwin (Girl Crazy, Lady be Good), Jerome Kern (Sétahajó), Harold Arlen (Óz a csodák csodája) vagy Richard Rodgers (A muzsika hangja), később pedig olyanok frissítették a már bevált recepteket, mint Bernstein (West Side Story), Webber (Az operaház fantomja), Sondheim (Sweeney Todd), Menken (az összes kilencvenes évekbeli Disney musical) vagy MacDermot (Hair).


egy mondatban összefoglalva: az operett inkább a musical stílustörténeti előzményének tekinthető, ami ugyan hasonlóképpen a zenés színház egyik alapvető műfajának tekinthető, a musicaltől térben és időben, zenei és dramaturgiai megoldásaiban eltér.

2015. júl. 5. 21:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 veterán vas ***** válasza:
100%

Az előttem szóló válasza -szakmai téren- lényegesen egzaktabbnak tűnik.

Mentségemre szolgáljon, hogy egyszerűen "csak" színház és zenerajongó vagyok.

/mellesleg gépjárműtechnikus/ ;)

2015. júl. 6. 11:15
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!