Gitár-honnan tudjam milyen stílusban pengessek?
Szeretném megtudni, hogy ha kottából játszok, ahol a vonalak és hangjegyek fölé vannak írva az akkordok, honnan tudjam mikor kell lefelé vagy felfelé pengetni az akkordot? Van ennek valami titka?
Kottából szeretnék eljátszani egy dalt. Kottát csak alapszinten olvasok, de az akkordok egyszerüek, viszont nem tudom merre pengessem öket :(
Àltalában akkor kell lefelé pengetni, amikor az akkord alá érsz a szoveggel (nem tudom jobban megfogalmazni :D). Vannak különbözö pengetesi technikak, de ezt en nem tudom hogy hogy van.
pl: le-le-föl-föl-le-föl
le-le-föl
STB.
De ahogy írták, ezt meg kell hallgatni. :)
Többnyire a kotta elejére oda van írva, hogy 4/4 (négynegyedes), nyolcados, vagy 6/8 (hatnyolcados), vagy tizenhatodos stb. Ezeket az alap pengetési stílusokat kellene megtanulnod. Utána már hallásból is rájössz, hogy melyik passzol a dalhoz.
Azért megpróbálom leírni:
Egy ütem alapból 4 egyenlő részből áll: Tehát Tá, Tá, Tá Tá. Tudod ami a két függőleges vonal között van.
Ezt a négyet osztjuk aztán titikre, szünetekre, felütésekre stb. úgy, hogy a megadott ütemen belül maradjunk. Ezeket jelöljük a hangjegyekkel, ami a szólóra illetve az énekre vonatkozik. De mit kezdjünk a felette lévő akkordokkal, tehát a kísérettel?
Pontosan ugyanezt, tehát maradjunk meg az ütemünkben. Nem azon van a hangsúly, hogy lefelé vagy felfelé húzod a pengetőt, hanem a dal lüktetésének a megtartása. Persze a le-fel pengetés is fontos a későbbiekben, mert a hangzás miatt nem mindegy, hogy basszus hangtól indulok, vagy a magasabb E hangtól, de mivel ezt még nem vágod, a legjobb gyakorlat, ha minden egyes dalra gyakorlásként rájátszod egyenletesen a négynegyedeket csak lefelé pengetve. Ha ezt sokáig csinálod, ráfogsz érezni, hogy mikor fér bele, hogy megfordítsd a pengetést, vagy mikor jöhet a "tá" közben egy kis "titi".
Hogy ne veszítsd el a fonalat ebben az unalmas gyakorlatban, az akkordok elejét mindig hangsúlyozd ki. A négyből az első legyen hangosabb, a következő három tompább. TÁÁM tá tá tá, TÁÁM tá tá tá.
Amit korábban írtak, ez is igaz: Le, le, fel, fel, le, fel. Ez a nyolcados. Nagyon sok mai zenére rá lehet húzni, inkább a gyorsabb lüktetésű dalokra. A Tizenhatodos kissé komótosabb, viszont jobban variálható.
Nincs rá séma, hogy mikor pendíts fel, vagy le. Ennek is a lüktetését kellene megismerned, és egyből ráismernél, hogy mihez való. Talán példának Leonard Cohen Hallelujah dalát tudom felhozni, azt hiszem az tizenhatodos. Valamint Pink Floyd-Whis you Were Here és ehhez hasonlók.
A hatnyolcados már kicsit más tészta. Itt arról van szó, hogy az ének hatodos, a kíséret nyolcados. pl. Quimby-Most múlik pontosan, valamint egyes népzenékben. De ebbe most ne merülj bele.
Nem tudom nálad mit jelent az alapszintű kottaolvasás, de ha tényleg érted, akkor ennél cifrábban nem akarom leírni.
A tanárom mindig azt mondja, a zene matek, és ez tényleg így van. Van egy számom ami 4. Ezt a négyet felezem, osztom, erre a négyre építek mindent, nem lehet sem több, sem kevesebb. A négyet használom ki. Ebbe a négybe azt raksz, amit akarsz ha illik a dalhoz. Játszhatok egy akkordot 4 helyett ötször, de akkor a következő lehet három lesz. Így érted? A hangsúlyt sem mindegy hova teszed. Arra is gondolj, hogy legyen egy képzeletbeli zenésztársad, vagy énekesed, és gondolj rá, hogy megkönnyítsd a dolgát. Érezze ez a képzeletbeli társ, hogy hol van akkordváltás, mikor kezdődik egy újabb kör, mikor jön a refrén, stb. Ezek is fontosak, nem csak az, hogy lefelé, vagy felfelé pengetsz. Remélem segítettem.
:) Köszönöm a válaszokat mindenkinek, neked is 6/6-os a részletesebb szétírásért, és hogy igyekeztél a szintemen maradni.. igyekszek gyakorolni.
De ha még valakinek van mondanivalója ezzel kapcsolatban, örömmel várom!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!