Zongorázáskor miért kell a pedált nyomni?
Mi célt szolgál?
Minden zongoránál van?
És ha nem nyomom?
JOBB: (Zengető vagy Forte pedál) Lenyomásakor a hangfogók, a tompítósor felemelkedik a húrozatról. Ezzel
nemcsak a már megütött hangok tovább zengését teszi lehetővé, hanem a rezonancia következtében azok
megerősödését is. Tehát megengedi, hogy a hang természetes felhangjai is megszólaljanak a rokon húrokon.
Mindez addig tart, amíg a jobb pedál felengedésével a tompítást helyre nem állítjuk. Elsősorban a hangok
összekötéséhez használják ott, ahol a legatót másként nem lehet megvalósítani, valamint a hangzás teltségének
fokozására.
BAL: (Una corda, Piano vagy Tolópedál) Finomabb hangzás érhető el vele. A pedál lenyomásakor a
billentyűzet és a mechanika oldalirányban, jobb felé elmozdul, így a kalapács puhább részével üti meg a húrt,
mely az ütések által még nincs megkeményedve, bejáratva. Emiatt halkabb hang jön létre, egyúttal a hangszín
is megváltozik. Fő értéke az, hogy bármely hangerőfokozatnál módosítható a hangszín.
PROLONGÁCIÓS: (Hanghosszabbító pedál) /ang.: sustaining pedal/ Néhány kiváló minőségű, nagy mérető
gyártmányon található harmadik – a két szokásos közé illesztett középső – pedál lenyomása csak a letartott
hangokat hosszabbítja meg, vagyis azokat a tompítókat tartja felemelve, amelyek a pedál lenyomása előtt már a
levegőben voltak. Alkalmazható például orgonapontnál.
Ha nem használod, akkor nem történnek meg a fentiek...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!