Hogy működik a zenei szakma? Stúdió, számok felvétele, koncert, előkészületek, eszközök stb?
Előző vagyok.
Ha az utóbbira gondolsz, akkor ki hogy dolgozik, van amikor együtt írják a dalokat, van amikor ez egy személy szokta. A hangszereket külön veszik fel és utólag összekeverik. Még a legnagyobb, régebbi zenekarok is szoktak próbálni, hiszen nem minden számukat játszák folyamatosan. A fülükben lévő bigyó a fülmonitor. Ez segít az énekesnek, hogy hallja magát.
Szerintem olvass könyveket, cikkeket a kedvenc bandáidról, abból sok mindent meg lehet tudni.
Ha mondasz párat segítek.
De gondolom ezekre a dolgokra nincs egységes recept, mindenki másként csinálja. Van aki többet gyakorol, van aki meg sz@arik rá, van amelyik ban aki sokat késikanda viszonylag pontosan elkezdi a koncertjét,nyilván ők korábban is érkeznek a helyszínre van olyan aki meg sokat késik, (pl GnR). Lemezt is többféleképpen készítnek, vannak pl koncertalbumok is. Ezért írtam, hogy zenekaronként nézhetsz utána leginkább, amire kíváncsi vagy.
Slash könyvéből olvastam néhány részletet Ő ír ilyesmikről.
Slash könyve megvan. Igazából érdekelnek az eszközök, a hangtechnika, hogy mi mire van és milyen. Elolvastam most egy oldalt, amit az alapján találtam, hogy rákerestem a fülmonitorra. ( [link] ) Itt csak arról írtak, de elég részletesen. pl. ez is érdekelt, ilyesmikre (is) gondoltam.
De egyébként sokat segítettél, eddig azt se tudtam, hogy azt a bigyót fülmonitornak hívják, köszönöm! :)
Stúdiózás:
Kétféle módon szokták felvenni a számokat, az egyik az hogy minden hangszert, sávot külön vesznek fel, ez azért jobb mert szeparáltabbak lesznek a hangszerek/sávok, nem szól bele egyik sáv a másikba, viszont időigényes dolog. A másik hogy egyszerre veszik fel az egészet. Ez kevesebb időt vesz igénybe viszont kicsit több utómunkát igényel. Miután megvan a felvétel, jön az utómunka, amikor finomítanak a sávokon, tesznek rá effekteket (Reverb,Flanger,Chorus, stb.), dinamika szabályzókat (Gate, Compressor, Expander), EQ-t. Felvételnél sok mikrofonozási módszer ismert, tudni kell milyen hangszerre milyen mikrofont kell használni, például ha a pergőt bemikrofonozzuk felül és alul akkor fázisfordítást kell csinálni, vagy ha lábdobot szeretnénk bemikrofonozni akkor milyen mikrofont tegyünk oda, kell-e csempe mikrofon, milyen hangzást szeretnénk elérni stb. A stúdiózás és az élő hangosítás is külön művészet és mindkettő nagyon összetett dolog.
Élő hangosítás:
Először is két csoport van, a front és a monitor. A front a közönségé, a monitor a zenekaré. Itt is nagyon sokfajta színpadépítési, hangosítási metódus van, általában a hely, és az elképzelés adja meg az egész alapját. Nagyon sok fajta hangfal van itt is, mint például a Line array, amit "banán"-nak hívnak. Ez a szinpadról lelógó hangfalak neve. Akkor van a sub, a közép-magas hangfal. Az is számít milyen anyagból van a cucc, műanyag vagy fa, más lesz tőle a hangja az egész hangfalnak. A monitor cuccokból is több fajta van, ahogy írták a monitor fülhallgató, akkor monitor hangfal. És ez még csak a felszíne az élő hangosításnak. Ezen kívül még van egy csommó dolog ami kapcsolódik hozzá.
De, összeszedek neked pár linket amin olvashatsz ilyenekről:
Alan Ratcliffe: Elektromos Gitár kézikönyv:
PDF-ben le lehet szedni, és a végén van egy elég jó összefoglaló a stúdiózásról, mikrofonokról, és PA rendszerekről.
Kishonti István: Hangtechnikai alapismeretek
Ez a könyv is érdekes mert minden bennevan ami a szakmában van. Igaz vannak benne nagyon száraz részek amiket az ember nehezen ért meg de érdekes dolgok vannak benne.
És itt van még pár link:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!