Mi a lényege az orgonaimprovizációknak?
Mikor használják őket, milyen nagyobbakat ismertek, stb.
Az improvizációt értem (rögtönzés), de hogy ez milyen formában és mi alapján történik?
Általában megadott dallamra történik. Ennek azért illik felismerhetőnek lennie. Az már az orgonista rutinján, repertoárján, szerző- és műismeretén múlik, hogy milyen stíluselemekből tudja összerakni a rögtönzött zeneművet. Igen, azt. A jó improvizáció egy zenemű lesz mire végetér, és nem a "tuttiban kaparászunk valamit a főművön, miközben a pedálon eljátsszuk a dallamot néhány változatban" jellegű előadást jelenti. Ehhez benne kell lennie a fejében, kezében sok szerző sokszáz motívumának, hogy tudjon miből "legózni" miközben fejben összerakja a következő zenei gondolatot.
Szerintem akkor jó, ha a téma egyértelműen felismerhető, és a szerző vagy a korszak, akinek vagy aminek a stílusában improvizálnak. Másképp fog szólni ugyanaz francia barokk, romantikus stílusban, vagy Bach, Vivaldi, Liszt, Messiaen stílusjegyeit alkalmazva.
Persze ha valaki már akkora név, akkor saját stílusa is van. Jean Guillou-t, Olivier Latry-t, vagy hogy hazaiakat említsek: Pálúr Jánost, Fassang Lászlót egy orgonakedvelő már fel szokta ismerni az improvizációjáról.
De improvizálás az is, amikor egy kántor nem a korálkönyvből kíséri az éneket, hanem maga rögtönöz elő- és utójátékot, és az énnek dallamát sem a szokványos kadenciákkal kíséri.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!