Nem rég hallottam egy cigányzenét, ami a Nincs kettő négy nélkül betétdalának a feldolgozása. Szerintetek fizettek jogdíjat érte?
Ha valaki pénzkeresés céljából használ fel zenei alapot, az plágiumnak számít. Ez csak egy egyszerű cigányosított verzió volt, és nem egy nagy neves együttes lehet, szóval részletkérdés, hogy a cigányok lopni szoktak :D csak arra lennék kíváncsi, hogy valóban kifizethették azt a pénzt a film készîtőinek/zeneszerzőjének?
Franco Micalizzi What's going on in Brazil c. számára gondolok.
Az a baj, hogy hiába kerestem így szöveg alapján, amit így futtában hallottam belőle, de nem találom. Nyilvánosan szólt a zene egy büfében, szóval biztos stúdiófelvételről van szó. Ilyenkor azért már felmerül, hogy anyagi juttatást is kapnak érte (gondolom legalábbis)
Ezért gondoltam plagizálásra. Ilyen Grófo-féle énekest kell elképzelni.
Teljesen ugyanaz volt a zene, csak a szöveg különbözött?
A Váradi Roma Café Umbala Umba című számában van egy rész, ami hasonló, mint a What's going on in Brazil. De ez szerintem még nem feldolgozás. Ez volt az?
https://www.youtube.com/watch?v=xxFy4DWXX2k (3:21-től)
Ez az! Ez lesz az. Ezt a részt csíptem el belőle.
Ennek egyértelműen a What's going on in Brazil az alapja.
Az viszont nem számít, hogy más szöveg van alatta, a dal az egyértelműen az, és ilyenkor - mert nem egy külföldi feldolgozás van már magyarul - fizetni szoktak a jogdíjakért. Szóval ha ezt csak úgy felvették, minden engedély nélkül, akkor ez plágium.
Lehet, hogy ez már annak számít, de nem vagyok jogász. Az viszont érdekes kérdés, hogy meddig tart az "inspiráció", és honnan kezdődik a feldolgozás. Ebben a konkrét esetben nem a teljes zene, csak a dallam egy részlete hasonlít egy másikra, de azért nagyban különbözik is a két zeneszám.
1. Itt egy példa, ahol csak a szöveg van magyarra "fordítva", de nem is próbál másnak látszani:
Détár Enikő - Húsvéti Tánc (Chirpy-chirpy cheep cheep)
2. Nem rég volt hasonló kérdés Zámbó Jimmy - Gondolj egy régi dalra számáról.
Kiderült, hogy az intro szinte pontosan ugyanaz, mint The Rubettes - Sugar Baby Love, a ének dallama pedig kissé Scorpions - Still loving you.
3. De vannak zenekarok, amik sportot űznek ebből:
Például a Zorall - Nézz rám, tizedes szövege, ének része Exotic, a hangszeres rész pedig egyértelműen a Trooper az Iron Maidentől.
4. Nanowar of Steel is gyakran csempész bele apró jeleket ismert számokból:
Norweigan Reggaeton
[link] (3:25-től Zombie)
Uranus
[link] (3:00-tól Stayin Alive, 3:25-től Hairből az Aquarius)
And then I noticed that she was a Gargoyle
[link] (többször feltűnik a Maniac a Flashdaceből)
5. Nightwish - The Greatest Show on Earth. Ebben is megjelenik az Enter Sandman riffje pár másodpercre, feltehetően teljesen tudatosan. (és a G-dúr menüett is, de az már szabad felhasználású) Mégsincs szerintem ember, aki szerint a Nightwish a Metallicától "lopta" a dalt.
[link] (14:40-től a riff)
Szóval ezzel a sok példával nem védeni akarok senkit, csak érdekes kérdés, hogy honnan kezdődik a feldolgozás/plágium fogalma, és mi a legkisebb egység a zenében, ami jogköteles...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!