Különbség a templomi/sípos és a Hammond-orgona között?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Csak az van.
Kb. abban egyeznek meg, hogy több manuáljuk van, és normális, teljes C-f' kiépítettségű pedáljuk.
A Hammond orgona elektronikus hangkeltésű, a klasszikus Hammond forgó mágneskorongokkal és tekercsekkel állítja elő a hangmagasságokat, és analóg szűrők, kapcsolómátixok bonyolult hálózatával állítja elő azt a jellegzetes hammondos hangot, ki ne hagyjuk a forgó tölcséres leslie hangszórót...
Egy mai Hammond már a digitális technikát segítségül hívva próbálja meg ugyanezt reprodukálni, egész jól, viszont jóval üzembiztosabban.
Templomi orgona sípos hangszer. Egy vagy több fúvó szállítja azt a nagyon nagy mennyiségű, de viszonylag kis nyomású levegőt, ami megszólaltatja a sípokat. Ahány kapcsolót (mechanikus húzókát, stb) látsz egy-egy manuálnál, annyi sípsor tartozik egy-egy manuálhoz. Annyiszor 60 db síp. 8 lábas regiszternél egy nyitott síp 8 láb (kb 2m 40 cm) hosszúságú. A 16 lábas kétszer ilyen hosszú, a 4 lábas fele. Ebből következően egy sípos orgonát nem nagyon lehet miniatürizálni, a sípoknak kell a hely.
A traktura lehet mechanikus (sokan ezt szeretik a leghobban, mert sokkal jobban érzik a hangszert), ahol a billenytyűk húzóléceken keresztül közvetlenül nyitják meg a szélláda adott hanghoz tartozó rekeszét. Nehéz rajta játszani, főleg bekapcsolt kopulákkal (amikor több menuált összekötsz), de mégis sokan szeretik.
A pneumatikus trakturánál az emberi kezet levegővel tehermentesítik, minden billentyűtől kis csövecskék mennek, amik sűritett levegővel nyitják a sípokhoz tartozó szelepeket. Könnyű játszani (mechanikailag), de az egésznek óriási késése van, amit szokni kell. Mellesleg egy-egy elhasználtabb szálláda a sok-sok kis szelepecske miatt főleg halkabb regiszteren játszva borzasztóan tud csattogni.
Manapság új oprgonákban leggyakrabban az elektromos trakturát kedvelik. Normális kapcsolóérintkezős billentyűzet, és a szélládákon elektromágnesek nyitogatják a szelepeket. Legalábbis ez volt a 70-es 80-as években. Kombinációkat, kopulákat viszonylag bonyolultan lehetett megcsinálni (61 db. tűs érintkezőt húzó elektromágnesek, és más borzalmak) Ma már itt is átvette a vezetést a digitális technika, lehet hogy több MIDI billenytyűzet van beépítve, és egy vezérlőegység kapcsolgatja a szelepeket. Ettől kezdve akár egy multiplex orgonát is könnyű csinálni, ahol egy sípsort használhatsz 8 vagy 4 lábasként, vagy akár kvintként is.
De te végül is nem sípos orgona ismertetést vártál, csak a különbségeket, bocs hogy kicsit hosszú lett.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A Hammondo működési elvét itt olvasd el: [link] vagy nézd meg itt: https://www.youtube.com/results?search_query=how+hammond+org..
A sípos orgonákban pedig ajak és nyelvsípok vannak és az ezeken átáramló levegő szólaltatja meg őket.
Kedves 1-es.
Nem baj a hosszúság miatt sőt köszönöm hogy részletesen elmagyaráztad.:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!