Akinek jó a hallása és valamennyire ért is technikailag a zenéhez, meg tudná mondani hogy milyen effekteket használtak ebben a zenében a vokálhoz?
- Splice és fade: szótagonként meg van vágva az ének, ami ilyen furcsa, robotikus hatást ad neki, de mégsem hat extrémnek, mert az egyes rövid hangminták eleje fokozatosan hangosul fel, a vége pedig fokozatosan halkul el (mindez persze nagyon gyorsan történik, szóval avatatlan fülnek nem jön át a fokozatosság, de ha nem lenne benne a fade-in, fade-out, akkor egyfolytában recsegne-ropogna).
- Panning: szótagonként váltakozik, hogy balról, vagy jobbról szól-e inkább, valamint az egyes oldalak is periodikusan közelednek egymáshoz, meg távolodnak el egymástól.
- Reverb: szerintem konkrétan több rétegnyi reverberáció van a vokálon, helyenként egyértelműen visszhangzik, de ha megfigyeled azokat a részeket, ahol épp elhallgat, hallatszik, hogy még másodpercekig tart, míg teljesen lecseng.
- Filtering: ilyesfajta zenében gyakran hallani olyat, hogy pl. a dobnak mintha dallama lenne, ami lassan váltakozik, vagy mintha ugyanazon dallam néha magasabbnak, néha mélyebbnek hatna. Ez különféle frekvencia-szűrések eredménye. Elektronikus zenében a legbevettebb eszköz a low-pass-filter, ami egy adott frekvenciánál minden magasabb hangot kiszűr, ami nagyon mélyre véve olyan hangzást ad, mintha a zene a szomszéd szobából szólna, fokozatosan feltekerve pedig gyakran használják drop-okhoz való felvezetéshez. Ebben a dalban a legjobban talán 3:30-3:40 közt hallható, hogy különböző frekvenciatartományokra van szűrve az ének.
- A vokállal szinkronban megy egy szinti-sáv, ami ugyanazt a dallamot, ritmust, és pannelést követi, mint a szótagok, ami azt az illúziót kelti, hogy része az éneknek; úgy hat, mintha néha ilyen bizarr módon elcsuklana, vagy sípolássá válna az emberi hang, de igaziból két külön hangról van szó, csak ügyesen vannak összehangolva. Az összehangolást lehet kézileg is csinálni, de lehet automatizálni is: az úgynevezett sidechaining nevű módszer azt csinálja, hogy egy hangsáv jelerőssége befolyásolja egy (vagy több) másik hangsáv valamely aspektusát. Nem ismerem az dalban felhasznált ének eredeti verzióját, de ha ritmikáját tekintve nem tér el sokban az itt halott verziótól, akkor simán lehet, hogy az előadó beállította, hogy a vokálon a hangerő, meg a pannelés közvetlenül kövesse a szinti-sávot, és akkor az első pontban említett vagdosást/kevergetést el sem kellett kézzel végezni.
Igyekeztem semmibe se mélyen belemenni, mert nem tudom mennyire vagy képben a témával, szóval ha szeretnéd, hogy valamit jobban fejtsek ki, nyugodtan kérdezz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!