Ki a felelős a mindent elborító silány könyvek áradatáért: a kiadók vagy a vevők?
A kiadók szerint erre van igény, a vevők szerint pedig csak a kiadott könyveket tudják megvenni.
Ma már a régebben igényesnek mondott Európa, Helikon, Jelenkor, Magvető, Kalligram stb. is beállt a sorba a Libri és a Kossuth mellé, s szökőévenként adnak ki irodalmilag valóban értékes műveket. Nem értem a tulajdonosokat, szerkesztőket: nincs bennük szégyenérzet, hogy milyen gyenge (még lektűrnek sem nevezhető fércműveket) próbálnak nívós irodalomként eladni? Remélem, hogy inkább csak jellembeli tévedésről van a pénz oltárán, mert ha tényleg azt hiszik, hogy értékesek az általuk kiadott könyvek, akkor nagy itt a baj. A Kalligram vezetője azt mondta a tévében, hogy majd fel fogják fedezni az általuk kiadott műveket 60-80 év múlva. (Mert most nem kellenek senkinek.) Dehogy fogják! A fércmű fércmű marad.
Te mit gondolsz?
Ez a "vevő érv" egy elég marhaság. A könyv nem egy létszükséglet, amiből minden héten kell egy új, és ha pocsék a felhozatal, akkor is muszáj abból választani egyet. Ha nincs ami felkeltse az érdeklődését, akkor az ember nem vesz könyvet.
Ebből csak a kiadók érvének van létjogosultsága. Fércmű vagy sem, ha az embereket az érdekli, gazdasági öngyilkosság lenne részükről nem azt kiadni.
"Te mit gondolsz?"
Nem a profit miatt adják ki a legtöbb könyvet.
#4 Nyiss ki egy találomra választott könyvet egy boltban, és olvass bele: egy műveltebb 14 éves szebben megírt fogalmazást ad be, mint amilyen regényt néhány kortárs író gányol.
Szerintem akkor lesz silány egy könyv, ha az íróból hiányzik a szépérzék, a műveltség és a kreativitás - egyik sem túlságosan gyakori a kortárs szerzők körében.
Most nézem.. Minden harmadik kérdező a Gyak-on valami erotikus, vagy homo-pornós könyvet keres. Biztos tök jó kötözős-szexről olvasni, de valóban ez kell, hogy jelentse az irodalmat? Az emberek neheztelnek a leírásokra, bizarrnak tartják a belső dialógusokat, melyek nélkül viszont bármelyik könyv száraz és kongóan üres. Lehet, hogy ez csak az én ostobaságom, de a gyomrom felfordul attól, ha egy író cseszik leírni egy környezetet - leírja, hogy "szép", ahelyett, hogy leírná a dolgokat, melyek azzá teszik -, vagy kiépíteni egy értékelhető karaktert. Sok ismerősöm kikerekedett szemmel néz, ha ajánlanak neki egy 100 oldalnál hosszabb könyvet.
Ezek kicsit elkeserítőek.
Lehet én vagyok a maradi, de nekem mai napig a Harry Potter volt az utolsó értékelhető, jó regény amit olvastam (mármint a kiadás dátumát tekintve utolsó), azon kívül csak korábbiak (Tom Clancy, Stephen King stb.). Jó ideje nem is vettem már regényt, csak a könyvtár elől hoztunk el egy ingyenesen elvihető Szökevény regényt (az is 1993-as), könyvet csak enciklopédiát, szótárat vagy szakkönyvet vettem már jó ideje.
Szóval valahol igaza van a kérdezőnek, a "szépirodalom" manapság tényleg csak a perverzióról, aberrációról meg igénytelen fércművekről szól. Hogy ki a felelős? Aki erre igényt tart. Mint ahogy a filmek, a tévésorozatok, a politikai pártok és minden más terén is. Ha az emberek jelentős részének a hulladékra van igénye, akkor a piac azt fogja neki szolgáltatni. Ha senki se venné a melegszexről, BDSM-pornóról meg kocsmatúráról szóló könyveket, akkor kikopnának a piacról és jönne helyettük más. De mivel erre van igény, ez lesz. A kiadó csak alkalmazkodik, hogy megéljen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!